Hur är det med ny koppling?
Hur är det med ny koppling?
Den svarta faran har beträtt gatorna igen. Fortfarande med samma gamla kassa bromsar o värdelösa Hängk*kdäck, men iaf.
Jag har en ny koppling på den, IGEN, efter att jag gjorde en dumm grej med den förra, och jag undrar då en sak som jag inte riktigt har koll på.
Jag vet att när man tittar på själva lamellskivan så finns det nånn tunn vekad plåt bakom båda lamellplattorna. Vad gör denna tunna vågiga plåt eg? För den verkar flexa ut lamellen vilket i sin tur leder till att jag f*n inte kan trampa ur helt. Brukar d va så på en ny koppling?
Dessutom så låter det, ungefär som ett skuret rullager när kopplingen slirar, dvs när man försöker trampa ur. Är det normalt för en ny koppling?
Nånn som vet?
Jag har en ny koppling på den, IGEN, efter att jag gjorde en dumm grej med den förra, och jag undrar då en sak som jag inte riktigt har koll på.
Jag vet att när man tittar på själva lamellskivan så finns det nånn tunn vekad plåt bakom båda lamellplattorna. Vad gör denna tunna vågiga plåt eg? För den verkar flexa ut lamellen vilket i sin tur leder till att jag f*n inte kan trampa ur helt. Brukar d va så på en ny koppling?
Dessutom så låter det, ungefär som ett skuret rullager när kopplingen slirar, dvs när man försöker trampa ur. Är det normalt för en ny koppling?
Nånn som vet?
.::Independent Variant User::.
Re: Hur är det med ny koppling?
Rosefors wrote:Den svarta faran har beträtt gatorna igen. Fortfarande med samma gamla kassa bromsar o värdelösa Hängk*kdäck, men iaf.
Nånn som vet?
Jag har en ny koppling sedan ca två månader och jag hörde inga konstiga ljud
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
- Christofer Soderbaum
- Christofer Soderbaum
Christofer Soderbaum wrote:Rash, din koppling e mer lik T16 än man kan tro...en av modellerna med "dragande" urtrampningslager istället för tryckande.
nej detta är ett annat fabrikat, och lamellen ser faktiskt annorlunda ut än den gör annars. Så en teori är att det är därför den låter men jag undrar jag.
flerskiviga kopplingar rasslar ju nästan alltid lite, är fullt normalt. Men en enkelskivig koppling som funkar som den skall har jag aldrig varit med om att den låter.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
- Johannes Karlsson
Var med om precis samma fenomen efter att jag satt ihop min senaste koppling (BMW tryckplatta med organisk lamell med pug-nav). Var väldigt svårt att få den att koppla ur samt att den gav ifrån sig ett otrevligt ljud när man slirade på den. Försvann dock efter att lamellen fått slita in sig lite.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
406 2.2 Sport -01
Johannes Karlsson wrote:Var med om precis samma fenomen efter att jag satt ihop min senaste koppling (BMW tryckplatta med organisk lamell med pug-nav). Var väldigt svårt att få den att koppla ur samt att den gav ifrån sig ett otrevligt ljud när man slirade på den. Försvann dock efter att lamellen fått slita in sig lite.
jag har snart kört 100 mil och det låter ändå.
andra konstiga, men ändå bekanta ljud från ANDRA bilar har uppstått. I låga farter låter det som en puttrande diesel nästan, och jag har svårt o avgöra om även det kan va kopplingen eller nått jä-la transmissionslager som uppför sig konstigt.