Eftersnack Kinnekulle [bilder mm]

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Eftersnack Kinnekulle [bilder mm]

Post by Joakim Enoksson »

Startar en tråd som jag hoppas att bilder, länkar til bilder och ev filmer kan hamna i.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tar och gör en liten sammanfattning.

Tävlingslednings- / instruktörsstaben la om programmet litegrann och vi hade ett kort teoripass på mogonen efter förarmötet. Reine Eriksson höll ihop träffen medan Leif Blyberg och de två bröderna Egeland (Fredrik & Anders) var instruktörer. Et stort tack till dessa!

Efter detta pass kördes den praktiska spårvalsgenomgången på ett annorlunda sätt än vad som är brukligt, det tre instruktörerna lånade varsin rymlig bil (min, Andrés 406or och Reines XC) och tog med förarna runt banan. Jag tror mer på denna modell än "pärlbandet" eftersom det senare alltid urartar om man är fler än fem bilar. Vad tycker ni?

Därefter kom den "fria" körningen igång i två grupper. Instruktörerna var tillgängliga för medåkning, råd & dåd och vad jag kunde se var alla tre flitigt anlitade under hela dagen. När vi har duktigt folk att fråga, så vore det synd att inte utnyttja dem.

Kongrindar satt uppe på ett par ställen under de första passen så att vi skulle styras till ett bra spår över och efter Mohlins knäpp. Jag kör normalt rakt över knäppen på höger sida av banan och det var bra att jag blev tvungen att pröva ett annat spår. Eventuell är nog spåret mer i mitten bättre eftersom jag tror jag utnyttjade mer av banan i påföljande kurva, men jag återföll i "raka spåret" ändå eftersom inbromsningen blir behagligare.

Tyvärr kom det ett långt stillestånd redan efter första passet, men sen var vi ju i full gång igen och jag tycker det flöt på bra.

Som sagt verkade instruktörerna ha fullt upp och några av oss fick nöjet att åka med i Fyndbörsen-Clion. Go' balans i den bilen i Kvarnen måste jag säga, måste vara härligt att kunna balansera bakvagnen på gränsen till släpp med gasen!

Vid tvåtiden försvann instruktörerna upp ta taket till rallycross-tornet och betraktade oss och hur vi betedde oss på banan. Jag var med en stund och kommentarerna var överlag positiva.

Instruktörernas samlade intryck från medåkning och bedömning "från taket" sammanfattades på ett feedback-möte mot slutet av dagen (bra koncept tycker jag) och mötet blev ganska kort pga att vi hanterat bilarna utan större anmärkningar.

Ett generalfel de pekade på var dock att ganska många av oss prioriterar ingångshastighet lite för mycket. Ett fel jag själv gjort mig skyldig till bl.a. i TV-krönet. Jag fick instruktion av både Fredrik och Leif, efter detta blev könet och efterföljand kurva bra mycket trevligare att köra och utgångshastigheten (viktig iom den korta efterföljande rakan) steg märkbart. Det partiet är lite knepigt genom att det går ganska OK även om man överkör, men om man får ut till "turn in" på högersidan verkligen håller in mot apex vid vänster-curben så att man "landar" på vänster del av banan efter krönet så ger det resultat.

I tex kvarnen tycker jag det märks tydligare om man kommer in för fort iom att man flyter ganska långt ut i banan och inte kommer in till den andra skärningspunkten.

Trots både planerad och oplanerad död-tid så befann sig bara två bilar på banan när vi hade en hel del bantid kvar, så jag tror att detta med insprängda teori-genomgångar är ngt vi gott kan fortsätta med.

Vi var dock färre bilar än vad jag räknat med, så nästa år lutar åtminstone jag åt att vi bjuder in fler förutom franskbilarna. Det är synd att inte utnyttja banan när man väl hyrt den för rätt mycket pengar och det blir lite mer "liv" om vi är fler än vi var igår. Detta är ju lite av ett prövo-år för det program vi tänkt följa och vi har valt att gå försiktigt fram.

Tack till deltagarna för en trevlig träff och ett gott uppförande på och vid sidan av banan!
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hade bommat dessa, som vanligt fina bilder av Stjärnan:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=19198

Kinnekulle Foto har lagt upp några bilder på rejsa.nu:

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12714

..det kommer fler bilder på www.kinnekullefoto.com så småningom. Där kan man också beställa förstoringar att rama in!

www.sportbilen.se var också där och fotade, så håll koll på deras hemsida.
EN 14497
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Denna förare(Orre eller Göran som han heter) var en av de snabbaste om inte den snabbaste jämte Pelle206(?). Han körde snabbare än Pelle på sista stinten men då hade Pelle fipplat med bromsarna så vi kan kanske vänta på en kommentar om mitt påstående därifrån.. :wink: Kul att nån äntligen visar hur en RC ska användas! :)

Image

Image
Last edited by Andreas Bystedt on Mon Sep 06, 2004 11:01, edited 1 time in total.
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

En sak till...

R-däck, R-däck R-däck!!

Efter att ha kört Görans svarta RC med r-däck kan jag konstatera att det är otroligt stor skillnad från vanliga gatdäck. Möjligheten att placera bilen där man ville var busenkel. Inget kasande och när det väl släppte så var det kontrollerat och lättparerat. Måste också berömma RC:n. Vilken skojsig bil och vilken balans i den kärran! Min Gti känns verkligen stenålder efter igår.. :cry:

*önskar r-däck av tomten*
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Pelle206

Post by Pelle206 »

Hej!
Mycket riktigt, var mina bromsar helt slut. Så bromspunkterna fick bli lite tidigare än vad jag ville o hade kapacitet till... Men oundvikligt snabb förare han i RC:n....
Men resten under dagen vart det inga problem att köra ifrån honom, när jag kände han var för nära.. :D
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

aldrig nån som fotar mig :cry:

vill tacka alla arrangörer o medverkande för en trevlig träff, *edit* synd att de va så många getingar men det är ju inget man kan beskylla ledningen för direkt :)

Märks att däcken inte hänger med när det svänger, men chassie o väghållning i övrigt är klart över förväntan, med riktiga däck hade jag utan problem kunnat prestera 10-15sek lägre tider, vettiga bromsar + lära mig köra = ytterligare 10 skulle jag tro 8)

Sugen på att sälja cabben o bygga renodlad banräser nu :twisted:

Over and out
orre

Post by orre »

Man får tack arrangörerna för en hemskt trevlig dag, Jag hade s-kul. Fick tyvärr slut på soppan när tiden närmade sig slutet, så nästa gång om man fortfarande är välkomen blir det dunkar (innehållande bensin) och lite justerad bil, RC behöver lite omställd framvagn så den inte äter upp däcken så fort :lol: .
Vet inte hur snabb man var efter som man ej tog tider, men jag känslan var att det gick ok för att vara första gången med framhjulsdrivet på bana.
Bystedt komentar om vem som var snabbast kan jag inte svara på, men visst var det kul och bli jagad/jagas, men som pelle sa spårvalen blir lite lidande men det var kul.

p.s Heter Göran irl nick orre, körde den svarta 206 RC:n
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Bystedt wrote:En sak till...

R-däck, R-däck R-däck!!

Efter att ha kört Görans svarta RC med r-däck kan jag konstatera att det är otroligt stor skillnad från vanliga gatdäck. Möjligheten att placera bilen där man ville var busenkel. Inget kasande och när det väl släppte så var det kontrollerat och lättparerat. Måste också berömma RC:n. Vilken skojsig bil och vilken balans i den kärran! Min Gti känns verkligen stenålder efter igår.. :cry:

*önskar r-däck av tomten*

Ska önska mig exakt samma sak! Ska skriva en lista från 1-10 och det ska bara stå R-däck.... :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Lars Falk

Post by Lars Falk »

En riktigt rolig dag på Kullen. :)
Det bästa upplägget jag varit med om hittills på en banträff. 8)
Mycket bra med instruktörer som visar spår och delar med sig av erfarenheter.
Kul körning. Jag hade några riktigt roliga varv när jag jagade Pelle i 206'an. :D

Stort tack till er som arrangerar & fixar.
mvh / Lasse

SevenPlus för pallbocks-rejsing :roll:
ClioSport för shopping-rejsing 8)
V70 för brux-rejsing :cry:

Och nu även Citroën AX för ultra slow rejsing :oops:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kul att se alla köra skiten ur sina bilar :D

Tyvärr kunde jag inte köra pga oljeläckage, och tur var att jag inte körde på banan ändå för det visade sig att förutom att hela botten var nersmetad med olja så var även höger bromsskiva det.

Åtgärdade felet idag, visade sig att oljetryckskontakten var boven. Rev av insuget, åkte till Autofrance och köpte ny givare och insugspackning för det hutlösa priset 63.-

Det positiva med det hela är att nu är bilen rostskyddad under inför vintern.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

TheDagger wrote:Kul att se alla köra skiten ur sina bilar :D

Tyvärr kunde jag inte köra pga oljeläckage, och tur var att jag inte körde på banan ändå för det visade sig att förutom att hela botten var nersmetad med olja så var även höger bromsskiva det.

Åtgärdade felet idag, visade sig att oljetryckskontakten var boven. Rev av insuget, åkte till Autofrance och köpte ny givare och insugspackning för det hutlösa priset 63.-

Det positiva med det hela är att nu är bilen rostskyddad under inför vintern.

Benny är sjukt billig ja :shock:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Stjärnan

Post by Stjärnan »

Då var bilderna uppladdade och klara..

Finns här: http://www.peugeot20zex.se/galleri/psc/index.html

Hoppas att Ni nu gillar bilderna efter allt väntande.. ;)

Som vanligt hittar Ni några bilder som Ni vill ha, PM:a bara vilket nummer och en e-postadress så fixar jag till STOOOORA upplösningar..

Ha det bra och lycka till med tittandet.. :shock: :lol:

//Stjärnan
==============================
http://www.peugeot20zex.se
Mitas bihang.
540 graders snurr i söderhamn.. :D
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

17, o vidare får jag ej funka...? håller du på att ladda upp fortfarande?
Niklas

Post by Niklas »

sidan "jättehakadeuppsig" nu, överbelastad? :D jag hann till bild 33 i alla fall :P
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

mmm, snacka om att det måste vara överbelastat!
hahah, hela klubben vill se bilderna!
=)
André V

Post by André V »

Som vanligt eminenta bilder! :D :thumbup:
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Japp! kanonbra bilder!! tror nog du fick med alla bilar??
Riktigt fint att du tar bort alla reg.nummer oxå. Tack!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

:thumbup:
EN 14497
Niklas

Post by Niklas »

:thumbup: :partying:
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Post Reply