Eftersnack Kinnekulle [bilder mm]
Han ska ha en C5 Break V6 istället 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
André är trogen nog, hoppas dessutom att jag lyckades plantera ett tankefrö att en RC inte vore helt fel inom familjen.
Papa Voss borde vara klart påverkbar!
André har för mjuka fjädrar, mjukare än mina som ändå är alldeles för komfort-inriktade Eibach.
Låt mig tala om för er hur en 406-baserad bandräpare ser ut för det första. Den har originalhöjd fram eller är sänkt max 10 mm, kanske höjd uppåt 10 mm om så krävs (coilovers). Fjädrar om 400 lbs/in för en viss komfort och traction.
Bak sänker man 45-60 mm och sätter dit 1200 lbs/in-fjädrar eller mer. Mer kanske skulle göra arslet för stumt och lyfter man inte innerhjulet vid turn-in, så styvar man krängaren bak.
Fram skränker man till ca -2° camber.
Dämparna matchas till fjädrad vikt, ofjädrad vikt och fjäderkonstant. Leda, Bilstein och Öhlins fixar detta, medan Avo/Spax/GAZ behöver specifika instruktioner och Koni vill att du köper dämparna i säcken och lämnar in dem för ombestyckning för X extra kronor.
André har för mjuka fjädrar, mjukare än mina som ändå är alldeles för komfort-inriktade Eibach.
Låt mig tala om för er hur en 406-baserad bandräpare ser ut för det första. Den har originalhöjd fram eller är sänkt max 10 mm, kanske höjd uppåt 10 mm om så krävs (coilovers). Fjädrar om 400 lbs/in för en viss komfort och traction.
Bak sänker man 45-60 mm och sätter dit 1200 lbs/in-fjädrar eller mer. Mer kanske skulle göra arslet för stumt och lyfter man inte innerhjulet vid turn-in, så styvar man krängaren bak.
Fram skränker man till ca -2° camber.
Dämparna matchas till fjädrad vikt, ofjädrad vikt och fjäderkonstant. Leda, Bilstein och Öhlins fixar detta, medan Avo/Spax/GAZ behöver specifika instruktioner och Koni vill att du köper dämparna i säcken och lämnar in dem för ombestyckning för X extra kronor.
EN 14497
- Fredrik Sjöberg
- Andreas Bystedt
Bumbi wrote:André V wrote:Och nej, jag har inte funderat över hårdare dämpare. Snarare annan bil.
Vad blir det för bil då?![]()
Jag såg allt hur han suktade och smekte RC:n. Jag gissar på en sån!
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Bystedt wrote:Bumbi wrote:André V wrote:Och nej, jag har inte funderat över hårdare dämpare. Snarare annan bil.
Vad blir det för bil då?![]()
Jag såg allt hur han suktade och smekte RC:n. Jag gissar på en sån!
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Bättre sent än aldrig!
Filmade lite på Kinnekulle i helgen. Blev tyvärr bara på det snabbare gänget
Testade även kameran som vi satt i fronten på bilen. Tyvärr ligger det en störning. Troligen pga att kablarna går lite för nära varandra/är lite för långa.
Edit:
Upps filmerna ligger på:
http://www.towbike.com/pscs/
Filmade lite på Kinnekulle i helgen. Blev tyvärr bara på det snabbare gänget
Testade även kameran som vi satt i fronten på bilen. Tyvärr ligger det en störning. Troligen pga att kablarna går lite för nära varandra/är lite för långa.
Edit:
Upps filmerna ligger på:
http://www.towbike.com/pscs/
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
Eftersnack Kinnekulle [bilder mm]
Har tänkt en längre tid att jag skulle gå med i klubben och göra mej tillgänglig för diskussioner och frågor men nu är det gjort.
Största orsaken är att jag har tyckt att det varit roligt att träffa er på era träffar där jag varit instruktör vid ett par tillfällen.
Det har varit roliga tillfällen och jag hoppas att jag kunnat tillföra något.
Största orsaken är att jag har tyckt att det varit roligt att träffa er på era träffar där jag varit instruktör vid ett par tillfällen.
Re: Eftersnack Kinnekulle [bilder mm]
Du är varmt välkommen, Leif! -Och du har definitivt hjälpt till att lyfta våra bankörningar ett par snäpp!LeifB wrote:Har tänkt en längre tid att jag skulle gå med i klubben och göra mej tillgänglig för diskussioner och frågor men nu är det gjort.
EN 14497
LeifB wrote:Har tänkt en längre tid att jag skulle gå med i klubben och göra mej tillgänglig för diskussioner och frågor men nu är det gjort.
Hej! Kul att du hittat hit!!
Hade egentligen tänkt fråga dig om du kunde åka med några varv i kullen senast men bilen krånglade ju
Alltid kul med en massa tips och råd!!
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
LeifB wrote:Har tänkt en längre tid att jag skulle gå med i klubben och göra mej tillgänglig för diskussioner och frågor men nu är det gjort.
Säger som Pär, varmt välkommen!
Hade precis som Rash tänkt att du skulle åkt med mig på Kinnekulle, men en sprucken drivaxeldamask satte stopp för det...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...