Rond 2: XU10J4DZ vs. XU9J4Z

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Visse

Rond 2: XU10J4DZ vs. XU9J4Z

Post by Visse »

Förvirringen fortsätter..................

Det finns ytterligare en tråd i samma ämne (Rond 1: XU10J4DZ vs. XU10J4DZ) men för att vi inte skall blanda ihop de båda frågeställningarna och därmed missförstå varandra så har jag valt att dela upp tråden i två delar.
Resultatet av den andra tråden kan ha viss betydelse för resonemanget i denna ....så läs den först.
-------------------------------------------------------------

Skulle ju byta vxl-låda på min Mi16 -92 i helgen, men den BE3-låda 92:a som jag köpt visade sig vara en BE1-låda från -89. Blev inget byte alltså utan ny jakt på låda istället.
Hittade ingen 92:a med acceptabla mil men däremot några från 94-95.

Frågorna blir därmed:
1. Passar en låda från 94-95 rakt ner i en -92 ?

På den frågan inbillar jag mig att svaret blir JA, då det inte verkar vara några större skillnader på dessa BE3-lådor. Borde därmed kunna sänka ner en 95-låda i min 92:a och para ihop den med 1,9-motorn utan problem.

- Någon som är av avikande åsikt ?
- Har någon redan gjort detta byte och därmed skaffat sig erfarenhet ?

2. Vad skiljer 2,0-motorn från 1,9:an hos Mi16 ? (vi lämnar T16 utanför denna gång)

Anledningen till fråga 2 är att jag fick erbjudande att även köpa motorn, vilken 95:a-lådan hade hängt på (till rena fyndpriset). Har ju läst i nån annan tråd att 2,0:an går så mycket mjukare och civiliserat än 1,9:an.
På denna fråga har jag dock fått lite "tyckande" redan.

- Det skall enligt uppgift från en gymnasieskolas fordonslinje vara en helt annan motor där blocket är i gjutjärn istället för aluminium som är fallet med 1,9:an. Därmed skulle det enligt dem inte alls gå att sätta i den i en bil som tidigare haft en 1,9-spis.
(Undrar vad deras åsikt då skulle bli om att stoppa en Mi16- eller T16-motor i en 205:a) :lol:

- Det är ett annat insprutningssystem på den, vilket förmodligen innebär att något måste bytas. Styrboxen t.ex. måste kanske plockas med från 2,0-motorn

- Om bytet är möjligt, vilka övriga delar måste flyttas över?

- Övriga problem/hinder som måste undanröjas?

- I övrigt se den andra tråden om skillnaderna mellan de olika XU10-motorerna
Niklas

Post by Niklas »

effe kör med 2,0 i sin, fråga där, är lite lurigare med elen och varvräknaren, i en 205 blir det ju även ganska framtungt.

men en bra mycket slagtåligare motor (till seriöst överladdningsbygge den jag skulle välja av de två)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Visse

Post by Visse »

Niklas wrote:effe kör med 2,0 i sin, fråga där, är lite lurigare med elen och varvräknaren, i en 205 blir det ju även ganska framtungt.

men en bra mycket slagtåligare motor (till seriöst överladdningsbygge den jag skulle välja av de två)
Är inte aktuellt med en 205:a här. :wink:
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Växellådorna har jag ingen aning om, men det borde väl passa...

2,0 har t.ex. variabelt insug vilket gör att den drar bättre på lägre varv och maxvrid vid 3500 istället för 1,9:ans 5000. Den kan alltså skifta mellan två olika insugsrör, t.ex. lång insugsväg på lägre varv och kortare på högre varv...
Den har en tändspole per cylinder, och är för övrig mer stryktålig än 1,9:orna.
Har för mig att 2,0 har skvalpskydd i oljetråget, vilket 1,9 tydligen inte ska ha. Var ett tag sen jag läste om det...
Men 2.0 har mer avancerad motorstyrning helt enkelt så det blir mer jobb att slänga i en sådan i jämförelse mot en 1.9:a. Men allting går bara man vill det!!
2.0 har inte samma kick över 5000, men har istället en mer angenäm motorkaraktär. Om du tänkt överladda så kör på 2.0:an!!
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Niklas wrote:effe kör med 2,0 i sin, fråga där, är lite lurigare med elen och varvräknaren, i en 205 blir det ju även ganska framtungt.

XU10J4 veier bare 15kg mer enn XU9J4, så det er ikke snakk om stor vektforskjell.

Jeg har selv tenkt å bruke en XU10J4 blokk i min 205 når jeg får ferdig motorbygget...
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Loffas

Post by Loffas »

shit
15kg, det e typ asså massor!! :D

som en huv?
Radeon

Post by Radeon »

den motorn som effe har som ni snackar om som sitter i mi16 är precis samma som sitter i 306 s16 bilarna :) bara så ni vet :P
Körde förut 306 RC Edition.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Växellådan kanske passar, men det är inte säkert då den nyare har en extra skruv för fastsättning mot blocket.
Jag vet inte om håldelningen är samma och de petat dit ett extra hål eller om de ändrat hela hålbilden. Sen har den nyare lådan koppling av dragtyp istället för tryck, vilket gör att kopplingen isf. måste bytas samtidigt.

Ang. motorerna så måste ju ivf. styrboxen flyttas med om ACAV:en ska fungera, mest antagligen hela kabelhärvan med då jag tror den ser rätt annorlunda ut mot den gamla(inget jag vet säkert, de kanske är lika). Skulle säkert gå bra att köra på den gamla motorstyrningen om insuget flyttades över från 1,9:an, men hur stor effekten blir då kan man ju undra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by B1ack_Mi16 »

Det skal nok passe rett på det angående girkassene... :)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Sliced

Post by Sliced »

Vi har problem med att hitta (våran byggare har) högkompkolvar till 1.9MI16.. men till 2.0 finns det.
Men det ska gå att sätta toppen från 1.9 på en 2.0-underdel enligt samma byggare, en man får fräsa ur toppen lite rung förbränningsrummena. Hur vet jag inte.
Sliced

Post by Sliced »

Vi har problem med att hitta (våran byggare har) högkompkolvar till 1.9MI16.. men till 2.0 finns det.
Men det ska gå att sätta toppen från 1.9 på en 2.0-underdel enligt samma byggare, en man får fräsa ur toppen lite rung förbränningsrummena. Hur vet jag inte.
Nik

Post by Nik »

Maila snubben på pumaracing så fixar han kolvar åt er ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Tomas G kan ha en asfräsh vxllåda från en Le mans asbilligt. Tror lådan gått 9000 mil.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Ja jag kör som sagt vad med 2,0 motorn i min 205:a, har ju jämfört en del med nicklas som kör med 1,9 16v, min motor har något jämnare karaktär med lite bättre bottendrag men den behövs ju fortfarande varvas en del för att det skall piska iväg, precis som 1,9 fast något bättre kan man säga...,

ang viktskillnaden: ja den är ca 15kg som sagt var, jag har då inte upplevt det som något problem, tycker bilen uppför sig ungefär som tidigare faktiskt, jag har ju dock inte originaldämpare på bilen

Jag kör med den växellådan som satt på min originalmotor, en be3/5 låda från -90 allså, det passade, fick dock fila av en alubit med nåt hål, tror det sitter nåt stag till insuget där på originalmotorn, det slog iaf i insuget men när jag filat ner det lite så gick det, det märks när man skall montera lådan

skall du ha den motorn i din bil med 1,9 spis så kommer du få göra om elen som sagt var, det är inte samma styrsystem
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Visse

Post by Visse »

effe wrote:Ja jag kör som sagt vad med 2,0 motorn i min 205:a, har ju jämfört en del med nicklas som kör med 1,9 16v, min motor har något jämnare karaktär med lite bättre bottendrag men den behövs ju fortfarande varvas en del för att det skall piska iväg, precis som 1,9 fast något bättre kan man säga...,

ang viktskillnaden: ja den är ca 15kg som sagt var, jag har då inte upplevt det som något problem, tycker bilen uppför sig ungefär som tidigare faktiskt, jag har ju dock inte originaldämpare på bilen

Jag kör med den växellådan som satt på min originalmotor, en be3/5 låda från -90 allså, det passade, fick dock fila av en alubit med nåt hål, tror det sitter nåt stag till insuget där på originalmotorn, det slog iaf i insuget men när jag filat ner det lite så gick det, det märks när man skall montera lådan

skall du ha den motorn i din bil med 1,9 spis så kommer du få göra om elen som sagt var, det är inte samma styrsystem
Var det mycke pyssel med elen till din 205:a ?
Bytte du kabelhärvan eller modifierade du den befintliga ?
Styrbox, befintlig eller 2,0:ans ?
Visse

Post by Visse »

Claes B wrote:Ang. motorerna så måste ju ivf. styrboxen flyttas med om ACAV:en ska fungera, mest antagligen hela kabelhärvan med då jag tror den ser rätt annorlunda ut mot den gamla
Hänger inte med där......"ACAV:en" ???
Claes_B

Post by Claes_B »

ACAV=varialbel insugsakustik, aka variabelinsugslängd.
Visse

Post by Visse »

Tack för det
Post Reply