Det finns ytterligare en tråd i samma ämne (Rond 1: XU10J4DZ vs. XU10J4DZ) men för att vi inte skall blanda ihop de båda frågeställningarna och därmed missförstå varandra så har jag valt att dela upp tråden i två delar.
Resultatet av den andra tråden kan ha viss betydelse för resonemanget i denna ....så läs den först.
-------------------------------------------------------------
Skulle ju byta vxl-låda på min Mi16 -92 i helgen, men den BE3-låda 92:a som jag köpt visade sig vara en BE1-låda från -89. Blev inget byte alltså utan ny jakt på låda istället.
Hittade ingen 92:a med acceptabla mil men däremot några från 94-95.
Frågorna blir därmed:
1. Passar en låda från 94-95 rakt ner i en -92 ?
På den frågan inbillar jag mig att svaret blir JA, då det inte verkar vara några större skillnader på dessa BE3-lådor. Borde därmed kunna sänka ner en 95-låda i min 92:a och para ihop den med 1,9-motorn utan problem.
- Någon som är av avikande åsikt ?
- Har någon redan gjort detta byte och därmed skaffat sig erfarenhet ?
2. Vad skiljer 2,0-motorn från 1,9:an hos Mi16 ? (vi lämnar T16 utanför denna gång)
Anledningen till fråga 2 är att jag fick erbjudande att även köpa motorn, vilken 95:a-lådan hade hängt på (till rena fyndpriset). Har ju läst i nån annan tråd att 2,0:an går så mycket mjukare och civiliserat än 1,9:an.
På denna fråga har jag dock fått lite "tyckande" redan.
- Det skall enligt uppgift från en gymnasieskolas fordonslinje vara en helt annan motor där blocket är i gjutjärn istället för aluminium som är fallet med 1,9:an. Därmed skulle det enligt dem inte alls gå att sätta i den i en bil som tidigare haft en 1,9-spis.
(Undrar vad deras åsikt då skulle bli om att stoppa en Mi16- eller T16-motor i en 205:a)
- Det är ett annat insprutningssystem på den, vilket förmodligen innebär att något måste bytas. Styrboxen t.ex. måste kanske plockas med från 2,0-motorn
- Om bytet är möjligt, vilka övriga delar måste flyttas över?
- Övriga problem/hinder som måste undanröjas?
- I övrigt se den andra tråden om skillnaderna mellan de olika XU10-motorerna