Förb...... spindelled !

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Visse

Förb...... spindelled !

Post by Visse »

Tips någon ?????
Har fått totalt psyke på en spindelled till Mi16 :evil: :twisted: :evil:
Den vägrar att gänga ur sig ur spindeln och den blir bara mer och mer demolerad.
Nästa steg blir väl att demontera hela spindeln för att sätta upp den i skruvstycket.
Men jag ser gärna att jag slipper detta om någon har nå bättre tips.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det underlättar om man värmer med gas först eftersom de sitter med Loctite. Har du inte gassvets så kan det gå med gasol eller varmluftspistol. Sen tar du den största rörtång du kan hitta och helst en polare som hjälper dig att dra i den också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Patrik R

Post by Patrik R »

TheDagger wrote:Det underlättar om man värmer med gas först eftersom de sitter med Loctite. Har du inte gassvets så kan det gå med gasol eller varmluftspistol. Sen tar du den största rörtång du kan hitta och helst en polare som hjälper dig att dra i den också.

varför skulle dom sitta med loctite?

men ibland behöver man verkligen lossa på spindelen helt. Och ibland hjälper inte ens ett skruvstycke för att hålla emot.
.::Independent Variant User::.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Om dom suttit där sen bilen var ny ska dom göra det. Jag hade dock turen på min att de var bytta sen innan så jag slapp skiten. Vet många som haft ett rent H-vete med det där.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Visse

Post by Visse »

Tydligen ett vanligt "enkelt" byte som kan urarta till vad som helst.
Har (hittills) inte varit med om på någon bil att losstagning av hela spindeln behövs för å byta leden !!!???
Men vad jag kan förstå så är det nog lika bra i detta fallet
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Jeg har et slikt hjemmelaget spesialverktøy som man skal bruke til å bytte spindelled på 405.

Løsner fjærebeinet fra bærearmen, trer verktøyet opp i de 4 hakkene i leddet og setter en domkraft under verktøyet og jekker opp for å få presset verktøyet godt opp i spindelleddet.

Deretter bruker jeg en forlenger på ca. 1.3meter (eksosrør) som jeg trer utenpå spindelledverktøyet for å få brukt skikkelig moment på sakene.

Sist gang måtte jeg legge klosser mellom de 3 andre hjulene og garasjeveggen, hvis ikke bare vred hele bilen seg når jeg prøvde å løsne. I tillegg måtte jeg også sette en trekloss mellom der styreleddet er festet i opphenget og garasjeveggen for at ting ikke skulle vri seg.

Så det sitter noe helt forferdelig :(
Men kommer til slutt 8)
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Visse

Post by Visse »

B1ack_Mi16 wrote:Jeg har et slikt hjemmelaget spesialverktøy som man skal bruke til å bytte spindelled på 405.

Løsner fjærebeinet fra bærearmen, trer verktøyet opp i de 4 hakkene i leddet og setter en domkraft under verktøyet og jekker opp for å få presset verktøyet godt opp i spindelleddet.

Deretter bruker jeg en forlenger på ca. 1.3meter (eksosrør) som jeg trer utenpå spindelledverktøyet for å få brukt skikkelig moment på sakene.

Sist gang måtte jeg legge klosser mellom de 3 andre hjulene og garasjeveggen, hvis ikke bare vred hele bilen seg når jeg prøvde å løsne. I tillegg måtte jeg også sette en trekloss mellom der styreleddet er festet i opphenget og garasjeveggen for at ting ikke skulle vri seg.

Så det sitter noe helt forferdelig :(
Men kommer til slutt 8)
:lol: Ha Ha Ha...., det här blir bara bättre och bättre. Ve och ren förbannelse börjar allt mer gå över i någe komiskt.

Ny Gåta !
Hur många man går åt till å byta en spindelled på en 405:a :?:
Ingen....!!!???

-------------------------------------------------
27 st (Givetvis)
1 som skruvar å 26 som håller emot bilen

Å så var det min spindel.........
Gav den en ny omgång idag med 2st domkrafter, 1st jättespärrskaft från lastbilsverkstan (modell "Stor"), 1st Rörtång (modell "Löjligt Stor"), 1st slägga (modell "Löjligt liten" i förhållande till rörtången) samt gas att värma med.
Och vad hände ?
Tyvärr hade jag ingen garagevägg att ta spjärn emot å ej heller 26 kompisar, så bilen rörde sig precis lika mycket som leden = den ger sig inte :evil: :evil: :evil:
Fortsättning följer..............å då åker den upp i skruvstycket
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Det er nok lurt å bruke spesialverktøy så du ikke ødelegger den helt, da blir det jo enda værre å få den opp. :?
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
Guest

led

Post by Guest »

Hade samma problem med min 405:a.

Har försökt hemma med varmluft, skruvstäd och stor rörtång.
Vred loss bänken i stål från vägg och golv...

Tog istället loss hela spindeln utan fjäderben och åkte till verkstad med svets.
Värmde leden tills den lyste ljusorange.
Tog en stor rörtäng och drog loss den med stor kraft.
Leden sitter märkligt hårt.
Sedan var det bara att skruva dit en ny.

Skitenkelt!
Loffas

Post by Loffas »

usch
lej bort! :lol:
Patrik R

Post by Patrik R »

TheDagger wrote:

Om dom suttit där sen bilen var ny ska dom göra det. Jag hade dock turen på min att de var bytta sen innan så jag slapp skiten. Vet många som haft ett rent H-vete med det där.

förstår ändå inte poängen med varför dom ska vara låsta med loctite. Dom är ju ändå låsta mekaniskt. Eller är dom inte det på citroenger? Eller det är kanske bar apå min bil den finessen finns.
.::Independent Variant User::.
Visse

Post by Visse »

Rosefors wrote:
TheDagger wrote:

förstår ändå inte poängen med varför dom ska vara låsta med loctite. Dom är ju ändå låsta mekaniskt. Eller är dom inte det på citroenger? Eller det är kanske bar apå min bil den finessen finns.
Det är till och med 2st mekaniska låsningar på den men det kanske är principen "Både hängslen och livrem"

Min spindelled då?
Jaa.....Idag orkar jag inte ens titta på den.
Guest

Post by Guest »

varm med gas och "ploppa" loss den med en spindel leds avdragare... bus enkelt...
Visse

Post by Visse »

Anonymous wrote:varm med gas och "ploppa" loss den med en spindel leds avdragare... bus enkelt...
Hur "ploppar" man bort en led som sitter gängad ?????????????
Visse

Post by Visse »

Japp.....!
Nu har jag "ploppat" klart
Hur det gick ?....Jodå, Jag "ploppade" nästan lös skruvstycke och hela verkstadsbänken, men loss kom den.
Gick dock otroligt trögt hela vägen ut. (och Ja, Dagger hade rätt. Den satt med Loctite)
Härligt, äntligen----fort i med den nya leden....tänkte jag ju :lol: :lol:
Skulle jag inte ha gjort :cry: :cry:
Gick inte att gänga i den nya pga. rostanfrätta och dåliga gängor
Gahhhhhhh........Psyke - igen !
Fortsättning följer.....................
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Rosefors wrote:
TheDagger wrote:

Poängen förstår inte jag heller, det var ett bistert konstaterande. Det ser precis likadant ut på 405/BX med låsning och skit, dock är nog inte själva kulleden identisk.

En sådan här är nog en bra investering: http://www.justoffbase-tools.co.uk/tool ... 3583P1518M
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jo, kulleden är också identisk om jag inte kommer ihåg helt fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Visse »

Har fått tag på en annan spindel eftersom den andra hade skadade gängor till spindelleden.

TIPS....Någon....Hur flytta över hjullager på bästa sätt utan att skada delar av det ?
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Tror ikke det går an å flytte over hjullageret, fordi du må av med navet først også, og når man presser navet ut av lageret så går lageret som regel i oppløsning.... :?
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'84 205 GTi (Banebil)
Post Reply