Eftersnack Gelleråsen 040925
- Fredrik Sjöberg
Eftersnack Gelleråsen 040925
Tog ett gäng bilder idag, orkar inte skriva så mycket så ni får kolla på bilderna och vänta på andras kommentarer...
http://hem.bredband.net/b272126/gellerasen/index.htm
http://hem.bredband.net/b272126/gellerasen/index.htm
Kul med kamera!
Det var roligt att se Pär köra även om det inte gick så fort som han hade hoppats på, tror bästa tiden blev 1,30.7 (jämför med 1,28? med skåpet).
Denna helgen var mest "se och lär" och till nästa år kan han nog kapa ett helt gäng sekunder...
Vi var ett helt gäng som hejade på Pär...
Jag, bumbi, twed, mutz, jalle och rash!
Är impad av Jalle som åkte hela vägen från skåne!!!
Det var roligt att se Pär köra även om det inte gick så fort som han hade hoppats på, tror bästa tiden blev 1,30.7 (jämför med 1,28? med skåpet).
Denna helgen var mest "se och lär" och till nästa år kan han nog kapa ett helt gäng sekunder...
Vi var ett helt gäng som hejade på Pär...
Jag, bumbi, twed, mutz, jalle och rash!
Är impad av Jalle som åkte hela vägen från skåne!!!
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
- Fredrik Sjöberg
Grattis Leif!
Hur kändes bilen Pär? var den vad du väntade dig? avgasupphängningen var ju lite annorlunda
Tiderna är ju absolut inte dåliga för att vara första gången du rattade bilen, lite vana bakom ratten i den så kommer nog de bra tiderna också
Hur kändes bilen Pär? var den vad du väntade dig? avgasupphängningen var ju lite annorlunda
Tiderna är ju absolut inte dåliga för att vara första gången du rattade bilen, lite vana bakom ratten i den så kommer nog de bra tiderna också
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
- Fredrik Sjöberg
Kul att det blev lite bilder!
Tack till alla som kom och hejade på, det hade nog inte blivit bättre än 1:31.7 annars.
Bilen är nog kapabel till bara mycket bättre tider även om det finns lite finslipning att göra och det påvra resultatet (tidsmässigt, hade räknat med att bli sist som fältet såg ut) beror på att jag inte är inkörd på den. Det ska man nog inte räkna med att bli på en helg heller, men jag hade räknat med att slå skåp-tiden iaf. Men huvudmålet att komma i mål med hel bil klarade jag iaf.
Kort resumé av helgen:
To 2004-09-23.
15:00: Hem från jobbet och packa klart.
17:30: Lämnar Shell med släpet kopplat.
19:00: Anländer Alunda och avslutar köpet med Peo.
19:50: Lämnar Alunda med bilen lastad. Bäring mot Gelleråsen.
21:55: Har passerat Köping och ekipaget rycker till. Bromsar försiktigt och ser gnistor från vänster hjul på släpet. Punka på motorvägen ute i ingenting. Shell stänger 22, men jag hinner nå dem och får klartecken att anlita däck-jour.
23:30: På väg mot Gelleråsen igen.
Fre 2004-09-24
01:00: Framme vid Gelleråsen.
02:00: Somnar bak i bilen. Har fällt fram baksätet och ligger på luftmadrass, så det var riktigt behagligt. Kupévärmare hade jag också.
08:15: Vaknar av att kalendern i mobilen tror att jag ska på möte 8:30.
11:00--17:00: Tre träningstillfällen om 20 min.
Träning 1: Det regnar. Har riktigt skoj med bilen, men det går nog inte snabbt. Det effektivaste verkar vara att tvinga ut bilen i ställ och hålla den där med gasen. Får ingen bromsverkan inför hårnålen på ett av varven och får göra stoppsladd. Mycket halt, men hyfsat förutsägbart.
Träning 2 börjar med torr bana, tycker dock att det är ganska halt ändå. Ett lugnt regn börjar falla över delar av banan och det blir riktigt lurigt.
Träning 3: Störtregn! Jag har också sänkt trycket i bakdäcken. Försöker köra med samma taktik med milt ställ på bilen, men det går inte alls bra. Får "panoramavy" över tre kurvor totalt och självförtroende går i botten. Inte bra inför lördagen. Är förbannad på mig själv för att jag varit ofokuserad och det var nog största boven, men att sänka trycket i bak var nog inte heller lyckat, greppet blev för bra samtidigt som den blev väldigt vinglig i bak.
17:00-24:00: Totalt sex flaskor mellanöl slank ner under trevligt "depåliv" innan jag som en av de första slocknade bak i bilen.
Lördag 2004-09-25
08:25: Vaknar av högtalarmeddelande.
11:35: Tidsträning. Känner mig för under de första varven på riktigt torrt underlag med bilen. Efter 10-15 min släpper jag förbi en bil i depåsvängen. Kör över något som jag inte kan väja för..... sen jag passerat depåavfarten märker jag att de låter väldigt illa under bilen och får ta ytterligare ett var med, vad jag tror vara, något som fastnat under bilen. I maskindepån står Rash och upplyser mig om att avgassystemet hänger. Jalle och Rash rycker in och gör ett snabbjobb med att binda upp avgassystemet (stort tack!!!) så jag ska hinna ut igen (man får inte meka i rac-kläderna). När de precis är klara upplyser högtalarrösten oss om att Leif Blyberg tagit pole. Kul för Leif, men lite snopet för mig att bara ha fått sju varv på torrt! Ca 1:31 kör jag på och kvalar som väntat in sist. Alla resultat och tider kan man se på www.sskracing.com .
15:00 ca: Dags för race. Försöker ladda i bilen men den där riktiga nervositeten och laddningen vill inte riktigt infinna sig. Det är rullande start och den anför Leif sen pace-car släppt oss. Leif tar starten, jag startar näst sist eftersom en duktigare förar blivit diskad på kvalet efter att ha kört om under gulflagg. Han har en snabbare bil också, men jag håller igen eftersom jag antar att det kan sitta en rätt besviken men motiverad kille i den bilen.
Jag har viss kontakt med fältet under första varvet när det är klunga. Under andra varvet visar Reinhold Daubner (som kör an annan 205) solidaritet genom att ta ett långsamt spår över gräset
och jag är bara näst sist för ett tag. Reinhold plockar sen fyra placeringar till.
Det blir ganska ensamt och jag försöker öka takten gradvis och tycker att jag har hyfsat flyt i de flesta kurvorna. I Trösen bromsar jag mycket tidigt (efter asfaltskarven) eftersom jag inte hunnit få ngn känsla för bromsarna och i depåsvängen tar jag det mycket försiktigt eftersom jag dammade av där under fredan (försökte förklara bilens utseende med att någon hade gått och kastat sand på bilen i maskindepån, men det kom bildbevis på mitt "jordbruk" sen
) annars tyckte jag att jag fick in hyfsat flyt även om det skulle gått pressa ytterligare.
Efter ungefär halva loppet dyker en prydlig och snabb 205 upp i ögonvrån. Den befinner sig i Ejes när jag gått genom hårnålen. I essen släpper jag förbi Blyberg och den förföljande Kangro. Sen blir det mycket släppa om ett tag. Jag tror det var tre som inte varvade mig.
Nittonde plats av 22 blev det. Tre fick bryta så av de som kom i mål var jag sist, men jag fick bilen med mig hem i det skick den var innan och det var det viktigaste. Lite mer förbättringspotential än jag räknat med finns det, men jag är inte nedslagen och räknar med att ha lite mer sällskap på banan nästa år och inte släppa iväg dem på detta sätt.
Kanske blir det "mekanikerrace" på Kinnekulle 9-10/10 innan vi går i vinteride också.
Bilen är nog kapabel till bara mycket bättre tider även om det finns lite finslipning att göra och det påvra resultatet (tidsmässigt, hade räknat med att bli sist som fältet såg ut) beror på att jag inte är inkörd på den. Det ska man nog inte räkna med att bli på en helg heller, men jag hade räknat med att slå skåp-tiden iaf. Men huvudmålet att komma i mål med hel bil klarade jag iaf.
Kort resumé av helgen:
To 2004-09-23.
15:00: Hem från jobbet och packa klart.
17:30: Lämnar Shell med släpet kopplat.
19:00: Anländer Alunda och avslutar köpet med Peo.
19:50: Lämnar Alunda med bilen lastad. Bäring mot Gelleråsen.
21:55: Har passerat Köping och ekipaget rycker till. Bromsar försiktigt och ser gnistor från vänster hjul på släpet. Punka på motorvägen ute i ingenting. Shell stänger 22, men jag hinner nå dem och får klartecken att anlita däck-jour.
23:30: På väg mot Gelleråsen igen.
Fre 2004-09-24
01:00: Framme vid Gelleråsen.
02:00: Somnar bak i bilen. Har fällt fram baksätet och ligger på luftmadrass, så det var riktigt behagligt. Kupévärmare hade jag också.
08:15: Vaknar av att kalendern i mobilen tror att jag ska på möte 8:30.
11:00--17:00: Tre träningstillfällen om 20 min.
Träning 1: Det regnar. Har riktigt skoj med bilen, men det går nog inte snabbt. Det effektivaste verkar vara att tvinga ut bilen i ställ och hålla den där med gasen. Får ingen bromsverkan inför hårnålen på ett av varven och får göra stoppsladd. Mycket halt, men hyfsat förutsägbart.
Träning 2 börjar med torr bana, tycker dock att det är ganska halt ändå. Ett lugnt regn börjar falla över delar av banan och det blir riktigt lurigt.
Träning 3: Störtregn! Jag har också sänkt trycket i bakdäcken. Försöker köra med samma taktik med milt ställ på bilen, men det går inte alls bra. Får "panoramavy" över tre kurvor totalt och självförtroende går i botten. Inte bra inför lördagen. Är förbannad på mig själv för att jag varit ofokuserad och det var nog största boven, men att sänka trycket i bak var nog inte heller lyckat, greppet blev för bra samtidigt som den blev väldigt vinglig i bak.
17:00-24:00: Totalt sex flaskor mellanöl slank ner under trevligt "depåliv" innan jag som en av de första slocknade bak i bilen.
Lördag 2004-09-25
08:25: Vaknar av högtalarmeddelande.
11:35: Tidsträning. Känner mig för under de första varven på riktigt torrt underlag med bilen. Efter 10-15 min släpper jag förbi en bil i depåsvängen. Kör över något som jag inte kan väja för..... sen jag passerat depåavfarten märker jag att de låter väldigt illa under bilen och får ta ytterligare ett var med, vad jag tror vara, något som fastnat under bilen. I maskindepån står Rash och upplyser mig om att avgassystemet hänger. Jalle och Rash rycker in och gör ett snabbjobb med att binda upp avgassystemet (stort tack!!!) så jag ska hinna ut igen (man får inte meka i rac-kläderna). När de precis är klara upplyser högtalarrösten oss om att Leif Blyberg tagit pole. Kul för Leif, men lite snopet för mig att bara ha fått sju varv på torrt! Ca 1:31 kör jag på och kvalar som väntat in sist. Alla resultat och tider kan man se på www.sskracing.com .
15:00 ca: Dags för race. Försöker ladda i bilen men den där riktiga nervositeten och laddningen vill inte riktigt infinna sig. Det är rullande start och den anför Leif sen pace-car släppt oss. Leif tar starten, jag startar näst sist eftersom en duktigare förar blivit diskad på kvalet efter att ha kört om under gulflagg. Han har en snabbare bil också, men jag håller igen eftersom jag antar att det kan sitta en rätt besviken men motiverad kille i den bilen.
Jag har viss kontakt med fältet under första varvet när det är klunga. Under andra varvet visar Reinhold Daubner (som kör an annan 205) solidaritet genom att ta ett långsamt spår över gräset
Det blir ganska ensamt och jag försöker öka takten gradvis och tycker att jag har hyfsat flyt i de flesta kurvorna. I Trösen bromsar jag mycket tidigt (efter asfaltskarven) eftersom jag inte hunnit få ngn känsla för bromsarna och i depåsvängen tar jag det mycket försiktigt eftersom jag dammade av där under fredan (försökte förklara bilens utseende med att någon hade gått och kastat sand på bilen i maskindepån, men det kom bildbevis på mitt "jordbruk" sen
Efter ungefär halva loppet dyker en prydlig och snabb 205 upp i ögonvrån. Den befinner sig i Ejes när jag gått genom hårnålen. I essen släpper jag förbi Blyberg och den förföljande Kangro. Sen blir det mycket släppa om ett tag. Jag tror det var tre som inte varvade mig.
Nittonde plats av 22 blev det. Tre fick bryta så av de som kom i mål var jag sist, men jag fick bilen med mig hem i det skick den var innan och det var det viktigaste. Lite mer förbättringspotential än jag räknat med finns det, men jag är inte nedslagen och räknar med att ha lite mer sällskap på banan nästa år och inte släppa iväg dem på detta sätt.
Kanske blir det "mekanikerrace" på Kinnekulle 9-10/10 innan vi går i vinteride också.
EN 14497
-
Guest
Jaja nu har du ju känt på bilen i alla fall! Bara att bita i hop o komma igen till nästa år
!
Önska all lycka o välgång!
Du var svår att känna igen i det något kortare du har lagt till med nu
.
Det var fler än Pär som hade racing debut i dag
!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13306
Det kommer bilder på dig oxå
...
Du var svår att känna igen i det något kortare du har lagt till med nu
Det var fler än Pär som hade racing debut i dag
Det kommer bilder på dig oxå
Anonymous wrote:Jaja nu har du ju känt på bilen i alla fall! Bara att bita i hop o komma igen till nästa år!
Du var svår att känna igen i det något kortare du har lagt till med nu![]()
![]()
.
Det var fler än Pär som hade racing debut i dag!
Det kommer bilder på dig oxå...
Det var jag som skrev detta
Glömde logga in
MVH
Fredrik
Fredrik
Du finns alltid där i svåra stunder, Stenis!Stenis wrote:Pär: Du e min idol iaf.!!
Som ni ser i Fredrik C:s inlägg så var jag i gott debutant-sällskap!
Glömde skriva det. Alla rookies får en obligatorisk genomgång på morgonen. Vid "lita på ditt team"-övningen bildade jag och prinsen par. Tyvärr stukade han tummen när han tog emot mig när jag skulle falla handlöst bakåt, ni känner säkert till den övningen. Så hans förarprestation blir än mer imponerande med tanke på att han i princip inte hade någon rörlighet i höger tumme. Jag tror på lite mer jämnstora par i den övningen.
*undrar om det där är sant eller om det bara hänt i min fantasi?*
EN 14497
- Fredrik Sjöberg
Pär wrote:Du finns alltid där i svåra stunder, Stenis!Stenis wrote:Pär: Du e min idol iaf.!!![]()
![]()
Som ni ser i Fredrik C:s inlägg så var jag i gott debutant-sällskap!
Glömde skriva det. Alla rookies får en obligatorisk genomgång på morgonen. Vid "lita på ditt team"-övningen bildade jag och prinsen par. Tyvärr stukade han tummen när han tog emot mig när jag skulle falla handlöst bakåt, ni känner säkert till den övningen. Så hans förarprestation blir än mer imponerande med tanke på att han i princip inte hade någon rörlighet i höger tumme. Jag tror på lite mer jämnstora par i den övningen.
*undrar om det där är sant eller om det bara hänt i min fantasi?*
Har du börjat fira nu?
Hade fyra mellisar kvar efter att jag varit ovanligt duktig fredag kväll, men efter en sån här helg kanske man får hallisar efter 2.5 såna?Bumbi wrote:........................
Har du börjat fira nu?
Jag scannade förresten in bildbeviset över mitt kassa spårval som renderade en del sand och gräs på karossen. Från utskriven bild från digitalkamera, så kvalitén är väl inte på topp:

EN 14497
- Fredrik Sjöberg
Pär wrote:Hade fyra mellisar kvar efter att jag varit ovanligt duktig fredag kväll, men efter en sån här helg kanske man får hallisar efter 2.5 såna?Bumbi wrote:........................
Har du börjat fira nu?
Jag scannade förresten in bildbeviset över mitt kassa spårval som renderade en del sand och gräs på karossen. Från utskriven bild från digitalkamera, så kvalitén är väl inte på topp:
Får ju säga att originalbilden var betydligt finare än den inscannade, den ser nästan målad ut...
diggar verkligen att prinsen rejsar oxå, han e faan cool, verkar va lite mer jävlaranama (blev de rätt dedär?) i honom mot hans prinskollegor
I vilket fall starkt jobbat Pär o "Calle"
Mjeee..
Det var kul att äntligen kolla på lite racing efter 2 veckors abstines!!
Snackade med Pär innan rejset och målet var som han sa att komma i mål! Vilket han klarade, med en hel bil dessutom!
Farten kommer väl efterhand han lär känna bilen...
Grattis!
Edit: Det kommer bilder framöver, ska bara se F1, jobba och se om man orkar fixa det under morgondagen
Snackade med Pär innan rejset och målet var som han sa att komma i mål! Vilket han klarade, med en hel bil dessutom!
Farten kommer väl efterhand han lär känna bilen...
Grattis!
Edit: Det kommer bilder framöver, ska bara se F1, jobba och se om man orkar fixa det under morgondagen
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
hehe....var skit kul att komma och titta på dig Pär...och körde 65 mil för det (inte illa) plus att man fick mecka lite bil..hehe,men man måste ju offra sig lte för klubben ju...Sitter hemma hos Rash nu och ska snart köra him ti skåne....
Tack alla som var där från klubben !! va skit kul att träffa er..hoppas ni kommer till malmö på träffen...
Rättning: Du körde 30mil och åkte 35mil

Tack alla som var där från klubben !! va skit kul att träffa er..hoppas ni kommer till malmö på träffen...
Rättning: Du körde 30mil och åkte 35mil
Peugeot 605 SLI -95 Såld
Vw 1303s -74 till stripp
Mitsubishi lancer S/W evo edition
Men äger iaf en Peugeot KEPS
www.garaget.org/vwmaniac
405 SRI 16v som nu är såld =(
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... c&cat=5502
Vw 1303s -74 till stripp
Mitsubishi lancer S/W evo edition
Men äger iaf en Peugeot KEPS
www.garaget.org/vwmaniac
405 SRI 16v som nu är såld =(
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... c&cat=5502
- Eric Josefsson
Grattis till Leif
Och till dig också Pär, du får nog bättre fart i bilen när du lärt känna den i några race.
Och till dig också Pär, du får nog bättre fart i bilen när du lärt känna den i några race.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Hur kunde man glömma gratta Leif? Antagligen för att man gjorde det på plats
En trevlig prick den där Leif! Speciellt efter fyra öl
Ett otroligt fint att vinna mästerskapet på! Genom seger!
I riktig Schumacher stil
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
Tack så hjärtligt för alla gratulationer.
Klockan är nu 17:50 på söndageftermiddagen (=dagen efter) och jag börjar känna mej någorlunda återställd. Ett förtydligande på inlägget om fyra pilsner är att målgång var ca 15:10 och att det tog ca en timme för fyra stycken. Attackerade sängen vid 01:00, mycket pilsner blev det.
Återkommer senare, intar horisontalläge igen.
Klockan är nu 17:50 på söndageftermiddagen (=dagen efter) och jag börjar känna mej någorlunda återställd. Ett förtydligande på inlägget om fyra pilsner är att målgång var ca 15:10 och att det tog ca en timme för fyra stycken. Attackerade sängen vid 01:00, mycket pilsner blev det.
Återkommer senare, intar horisontalläge igen.