Jag är så kass på att...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Stefan Sager

Jag är så kass på att...

Post by Stefan Sager »

...meka
Skulle smäcka dit mina sänkningsfjädrar som jag fick med när jag köpte bilen. Inbillade mig att det skulle var pissenkelt.

Kollar över allting och inser att jag inte vet i vikken ände jag ska börja så jag kollar i Haynes-manualen som jag lika gärna kunde slänga eftersom jag aldrig begriper nåt i den. Surfar in på peugeot-sport-club.com och kollar mekartips. Läser genom mekartipset, inser i vikken ordning det ska göras. Fortfarande har jag övertygelsen om att det inte är nån större komplicerad operation så jag knallar ut till garaget igen och sätter igång.

Lossar innerskärmen, muttern till stabilisatorstaget och muttern som spänner om stötdämparen. Bankar som en tok på spindeln, rör sig neråt ca. en millimeter per slag. Da dá, loss. Ops, OJ, växellådsolja börjar rinna ut såklart. Borde jag förstått.

Lossar dom tre muttrarna som håller stötdämparen och vinklar ut den. Ahhh.. då är det bara att lossa muttern som håller ihop stötdämparn, skruva på fjäderspännarna och byta fjäder. Men... suck... allting snurrar runt.

Efter lite funderande inser jag mina begränsningar så nu sitter allt ihop igen men inga nya fjädrar på plats inte :evil:
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Niklas

Post by Niklas »

ingen i krokarna av jkpg som kan hjälpa till? fjädrar är ju inte svårt att få dit, kom igen nu, friska tag :D

5-56, huggmejsel, hylsnycklar, slägga, plastklubba (jag föredrar att banka med något snällt) fjäderspännare och tålamod är vad som behövs :) brytgaffel till spindelleden tycker jag underlättar en hel del också
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Niklas wrote:ingen i krokarna av jkpg som kan hjälpa till? fjädrar är ju inte svårt att få dit, kom igen nu, friska tag :D

5-56, huggmejsel, hylsnycklar, slägga, plastklubba (jag föredrar att banka med något snällt) fjäderspännare och tålamod är vad som behövs :) brytgaffel till spindelleden tycker jag underlättar en hel del också

En brytgaffel hade inte vart helt fel. Behöver en öppen 21:ans oringnyckel, en specialstorlek av insexnyckel med fjäderspännare har jag.
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Jag tog en tändstiftshylsa med grepp för en ringnyckel ovanpå, sen en lång insexbits och slipade till så den gick igenom hålet på tändstifthylsan (där spärrskaftet egentligen ska sitta).
Långa insexbits hittar du billigt på biltema.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Jontemyra wrote:Jag tog en tändstiftshylsa med grepp för en ringnyckel ovanpå, sen en lång insexbits och slipade till så den gick igenom hålet på tändstifthylsan (där spärrskaftet egentligen ska sitta).
Långa insexbits hittar du billigt på biltema.

Ett bra tips, tackar jag för.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Inte så lätt om man inte är så erfaren, se till att ha tålamod och gått med tid, rätt och bra verktyg är A & O, sen är det bara att köra på, ge inte upp nu utan försök igen..., om du får hjälp är ju inte fel men försök göra allt själv med tips, är roligare då :thumbup:

lycka till!
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
GoMeR

Post by GoMeR »

olja skall då rinna ut ifall man hissar ner spindeln för mycket ?
Växellådsolja rann jättemycket när jag skulle få dit mina dämpare också. Blev jätteorolig och trodde jag hade sönder något :oops:
Min 205 LeMans SÅLD!
Äger numera en Nissan 200sx

Kebab är livet!
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

effe wrote:Inte så lätt om man inte är så erfaren, se till att ha tålamod och gått med tid, rätt och bra verktyg är A & O, sen är det bara att köra på, ge inte upp nu utan försök igen..., om du får hjälp är ju inte fel men försök göra allt själv med tips, är roligare då :thumbup:

lycka till!

Jo precis, det där med verktyg är så sant. När jag bytte mitt första bakhjulslager på 205:an tog det nästan en vecka, bakhjulslager nr. 2 tog 45 minuter.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

precis, learning by doing, bästa principen..., alltid bra att ha nån att fråga när man kör fast dock
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

effe wrote:bra att ha nån att fråga när man kör fast dock

Precis, så det inte för inte som man är medlem i klubben :thumbup:
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

GoMeR wrote:olja skall då rinna ut ifall man hissar ner spindeln för mycket ?
Växellådsolja rann jättemycket när jag skulle få dit mina dämpare också. Blev jätteorolig och trodde jag hade sönder något :oops:

Blir så när drivaxeln åker ut ur lådan, ingen fara, se bara till att det inte blir för lite olja i lådan efteråt(efterfyll mao).
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Stefan Sager »

Claes B wrote:
GoMeR wrote:olja skall då rinna ut ifall man hissar ner spindeln för mycket ?

Blir så när drivaxeln åker ut ur lådan, ingen fara, se bara till att det inte blir för lite olja i lådan efteråt(efterfyll mao).

Jag ska åka och inhandla en liter imorrn. Visst finns det en nivåplugg? Vart sitter den?
Niklas

Post by Niklas »

nivåpluggen sitter på ytterkant av lådan, en skruvskalle (ganska stor) som inte ser ut som de andra riktigt. sitter någonstans i "klockan halv 3" -regionen på lådan om jag inte minns fel. Du känner i alla fall igen den ganska lätt.

kom ihåg att ha bilen plan när du fyller bara. jag brukar pumpa in oljen genom nivåpluggen, det är smidigast.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Power Pug

Post by Power Pug »

Jag lossade min bult till fjädrarna när bilen stog på marken dvs ej upphissad.. det gick skitbra vill jag lova.. skruvade bara loss dom så pass att jag visste att det skulle gå att få bort dom när jag hade hissat upp bilen..
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Power Pug wrote:Jag lossade min bult till fjädrarna när bilen stog på marken dvs ej upphissad.. det gick skitbra vill jag lova.. skruvade bara loss dom så pass att jag visste att det skulle gå att få bort dom när jag hade hissat upp bilen..

Aha, det får jag testa.
Amar

Post by Amar »

hände samma sak när jag o enok skulle byta fjädrar på min 309:a.

passade på att byta olja i lådan samtidigt :)
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Amar wrote:hände samma sak när jag o enok skulle byta fjädrar på min 309:a.

passade på att byta olja i lådan samtidigt :)

Japp, det blir ny fin olja i lådan.
GoMeR

Post by GoMeR »

det rann ut ca 2-3 dl MTL för mig, det gör inget hoppas jag.
eller ska jag köpa nytt och fylla ?
Min 205 LeMans SÅLD!
Äger numera en Nissan 200sx

Kebab är livet!
Broström

Post by Broström »

Lyckades också med bedrifte att dra ut drivaxeln en bit så det ran ur lite olja dock så var det när jag bytte hjullager fram. Har aningen svårt att tänka mig hur man får med sig drivaxeln ut vid fjäderbyte dock :?:

Men det kanske är en special konstruktion på 309 orna.
Se upp för igelkottar!

306 GTi såklart!
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Broström wrote:Lyckades också med bedrifte att dra ut drivaxeln en bit så det ran ur lite olja dock så var det när jag bytte hjullager fram. Har aningen svårt att tänka mig hur man får med sig drivaxeln ut vid fjäderbyte dock :?:

Men det kanske är en special konstruktion på 309 orna.

Likadant på 405 och 205. Jag gjorde som så att jag lämnade den till en mekaniker istället, en som meckar på Peugeot Rally Sverige.
Byte av fjädrar
Justering av rattläge, toe in och halvljus
2l ny växellådsolja
Summa 1000:- priceless!
Post Reply