Alternativ slutdämpare till 406 V6 kombi?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Alternativ slutdämpare till 406 V6 kombi?

Post by Pär H »

Bilen har börjat låta lite sportigt och troligen är det slutdämparen som givit upp. Originaldel kostar 3800:- :!: :shock: och jag vet inte om jag ska kosta på ett helt Ferrita om resten av systemet är OK.

Tips på eftermarknadsdämpare mottages tacksamt!
EN 14497
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Följer denna tråd med intresse...min bör ju lämna in nångån oxå... :?
Andreas Bystedt

Re: Alternativ slutdämpare till 406 V6 kombi?

Post by Andreas Bystedt »

Pär wrote:Bilen har börjat låta lite sportigt och troligen är det slutdämparen som givit upp. Originaldel kostar 3800:- :!: :shock: och jag vet inte om jag ska kosta på ett helt Ferrita om resten av systemet är OK.

Tips på eftermarknadsdämpare mottages tacksamt!

Jag tycker du skall ha ett fullflödes...ta bort katten med!

Skulle passa dg som handsken.. :roll:
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Rostfritt: Otto från 1395:-...Magnaflow från 2190:-....Supersprint....dyrare.. :roll:

http://www.vanadisgummi.se/start.html
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
SUMO

Post by SUMO »

Grattis grabbar! Min gav upp för ett havlår sedan..

Man får räkna med att byta mellanröret också, eftersom det oftast är skarven mellan rör och slutdämpare som kexar sönder. Och då blir priset INTE 3800:-, var så säker... Runt 6500:- tror jag att det skulle kosta.
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Raka rör .. eller Alt. A... som ligger bredvid men bygger av raka rörs delar, ska ha 4800 spänn för 2½" rostfritt från katten monterat och klart...

Men det ligger ju ifs rätt långt från dig pär!!!

Jag ska köpa en ljuddämpare till min oxå... Och det får dom in i mitten/slutet av månaden...

Kommer väl kosta runt 1000 lappen... Rostfritt självklart...

http://www.rakaror.se
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

SUMO: Ferritas sportsystem går också på 6500:- så det kan dom ju glömma. Det verkar f.ö. vara just där det gått sönder.

Mekonomen verkar ha några burkar att välja på.
EN 14497
SUMO

Post by SUMO »

Pär: Precis just så resonerade jag oxå. Dock hade jag inte tid att vänta på tid hos Ferrita. Enda alternativet med bärkraft var att kvista iväg en sväng till Avgasteknik i Uppsala.

Även fast jag kört Ferrita på mina tidigare bilar, så blev resultatet över förväntan. Priset på kalaset var facila 5500:-. Dessutom var dem jäkligt hyggliga och pressade in bil, efter attt jag förklarat att det brann i knutarna.
Det är svårt att vara smal när man är rik..

Mercedes ML 350 CDI 4-matic -10
Mercedes GLK 350 CDI 4-matic -09
406 V6 Sport Kombi -01 *SÅLD*
306 GTI

Post by 306 GTI »

Hmm polaren kör utan sista dfämparen på sin V6 Sport och den låter lite sporting men dånnar inte mycket.. ;) Jummy!
Körde svart 306 GTI.
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

SUMO wrote:Pär: Precis just så resonerade jag oxå. Dock hade jag inte tid att vänta på tid hos Ferrita. Enda alternativet med bärkraft var att kvista iväg en sväng till Avgasteknik i Uppsala.

Pär, det är bara att ta en sväng till dom bättre delarna av Sverige så får du det fixat ;)

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

BANZAI3030 wrote:
SUMO wrote:Pär: Precis just så resonerade jag oxå. Dock hade jag inte tid att vänta på tid hos Ferrita. Enda alternativet med bärkraft var att kvista iväg en sväng till Avgasteknik i Uppsala.

Pär, det är bara att ta en sväng till dom bättre delarna av Sverige så får du det fixat ;)
Har ingen lust att åka till Hälsingland bara för en slutdämpare, även om jag gärna åker dit annars. :roll: :wink:
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

306 GTI wrote:Hmm polaren kör utan sista dfämparen på sin V6 Sport och den låter lite sporting men dånnar inte mycket.. ;) Jummy!
Jag skäms som en hund med detta ljud. Alla som hör mig ser ut att tänka "Men väx upp!" ;)

Nä, lite tystare får det lov att vara. Det blir nog ngt från Mekonomen e.dyl. + ngn skarvbit. Hade den inte pensionerats hade det blivit Ferrita, men nu känns det inte motiverat.
EN 14497
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Hmm disskuterade inte jag och André redan på kullen att din bil lät lite "sportigt" :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Eric Josefsson wrote:Hmm disskuterade inte jag och André redan på kullen att din bil lät lite "sportigt" :)
Kan ha låtit lite extra redan då, men man märker ju inte gradvisa förändringar så bra själv. Men när det dök upp ett "turbovissel" bakifrån bilen för nån vecka sen insåg jag att nånting var på G. Sen började det bröla ordentligt igår rätt vad det var.
EN 14497
Freppa

Post by Freppa »

Grattis och välkommen till den roliga världen av Peugeots avgassystem. Rostar ljuddämparen, går säkerligen mellanrören. Jag har just bytt mellanröret på min 406 kombi V6 och hade tur att det inte drabbat dämparen något, men har sett en hel del exempel på det. Om du skall behålla bilen en längre tid så rekommenderar jag ett Ferrita.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nu har jag officiellt blivit boy-racer på gamla dar! ;)

Köpte nåt billigt på Mekonomen som visade sig inte dämpa särskilt mycket alls. Det verkar dock som om ljudnivån på landsväg blir ganska behaglig jfrt med bara en dämpare.
EN 14497
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Pär wrote:Nu har jag officiellt blivit boy-racer på gamla dar! ;)

Köpte nåt billigt på Mekonomen som visade sig inte dämpa särskilt mycket alls. Det verkar dock som om ljudnivån på landsväg blir ganska behaglig jfrt med bara en dämpare.

Heh... Skitfräckt eller? :lol: :oops:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag hade nog inte dragit åt så det blev tätt första gången, eller också gör slutröret att det blir mkt tystare. Så den är fortsatt ganska gubbig! :)

Det var mellanröret som gått aldeles framför slutdämparen (som nog hållt ihop nåt år till). Röret var ganska rostigt där jag fäste den nya dämparen, så det blir nog att komplettera med en 45° där om ett tag.

Dessa delar, allt 2.5", använde jag (framifrån):

-Kapade till en 3 cm lång bit av 2.5" rör och slitsade den. Satte den på originalröret för att 2.5"-dämparen skulle passa.
-Mekonomen art nr 01-SU326340 "LJUDD. 2 1/2 BIG" á 458 kr (tror det är en Simons-dämpare. Jag fick sätta den lite snett för att den inte skulle ta i värmeskölden. En längre dämpare jag testade tog i dragkroksfästet.
-En 30" böj som jag kortade ca 4 cm i smala änden.
-Ca 15 cm 2.5" rör som slutrör.
+Rörklämmor förstås.

Eftersom det verkar vara ett rätt vanligt fel och att åtminstone mitt system såg rätt friskt ut i övrigt, tänkte jag att ovanstående kanske kan vara till hjälp för nån annan.

Möjligen att man ska kapa rent och börja med en 45° på en gång som sagt, men jag hade inte ork och tid idag.
EN 14497
Post Reply