hur i h-vete lossa ok bak?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Dave

hur i h-vete lossa ok bak?

Post by Dave »

Argh!!..Sitter som ett as dom där torx skruvarna. Köpte mig en biltemas låda med torx.10 års garanti bla bla..o skitbitsen vrider sig ju. Tur man har garanti..:D Hur som helst. Nån som har bra tips på hur man lossar torxen? Har varit där o sprayat rostlösare, slagit lite på o dragit utav H-vete med div spärrskaft o liknande..utan resultat. Bra knep efterfrågas!
E en Mi16 förresten. Hjälp!!
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Du menar själva bryggan som bromsoket är fastskruvat i?
Dom har en förmåga att rosta fast ja... Prova med att värma med t.ex. gas eller varmluftpistol, kan fungera...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Dave

Post by Dave »

Jo.det var precis det vi skulle göra imorrn..men tack iaf.
maniac

Post by maniac »

du tappar en del kraft pga att hela skiten fjädrar med.
palla upp den lite så den blir stum så ska du se att skruvarna ger med sig :)
Det Var Bättre Förr!
Dave

Post by Dave »

mm..det e ju sant..men så mycket fjädrar den inte..men men..ska kika på det imorn. danke danke
Lutte

Post by Lutte »

gör som jag gjorde :D

be en polare att stå på skivan. sen tar du din dåliga biltema torx grej och slänger den åt H-vete och köper en kamasa t45 för spärrskaft.. sen åker du hem och kollar om din polare står kvar på skivan.. sen tar du och monterar din nya kamasa torx grej i ditt spärrskaft och drar för kung och fosterland, alternativt så tar du och trycker upp spärrskaftet med en domkraft <== funka för mig :D
elaola
Dave

Post by Dave »

Tror du jag e gjord av pengar?..:P Köpte ju precis bilen så nu e jag lagom pank. Men domkraften va ju bra idé iaf.
Lutte

Post by Lutte »

Dave wrote:Tror du jag e gjord av pengar?..:P Köpte ju precis bilen så nu e jag lagom pank. Men domkraften va ju bra idé iaf.

men sno en hundrig av din farmor.. inte f*n kostar en bit så sjukt mycket pengar fast det är en kamasa
elaola
Dave

Post by Dave »

O dom säljs löst då?..Reklamerar biltema grejerna imorn..hade ju f*n dessutom fått en beg låda...
Adam

Post by Adam »

Slagskruvmejsel...
Nu med multitronic...

.
Lutte

Post by Lutte »

Adam wrote:Slagskruvmejsel...

smart adam!, inte ens jag tänkte på det :oops:
elaola
Dave

Post by Dave »

Vad är en slagskruvmejsel? :oops: känner säkert igen en när jag ser den men..o min kompis vet imorn oxå men...tell me..:P
Lutte

Post by Lutte »

Dave wrote:Vad är en slagskruvmejsel? :oops: känner säkert igen en när jag ser den men..o min kompis vet imorn oxå men...tell me..:P

det är en "mejsel".. när du slår på den med en hammare så skruver den lite granna.. det gör att du får en enorm kraft plus att du slår ju inn så du glider inte den ut och gör skruven rund!
elaola
Dave

Post by Dave »

Ahh..I see..o den sätter man då bits i?..Så det blir torx menar jag. Får se om vi har nån imorn..bra idé iaf. Tack
Adam

Post by Adam »

Lutte wrote:

Det är en bra investering när man mekar gamla bilar. Finns med alla olika möjliga bits.

Har räddat mig ett par gånger. :wink:
Nu med multitronic...

.
Guest

Post by Guest »

svetsa fast den där biltematorxen o ta en tiahylsa med 1meters dragskaft då lossnar skiten om du är snål så kan du svetsa fast vad faan som helst som passar i hålet :twisted: :evil: :roll: :wink: :cry: :lol: :D :D :D :!:
Lutte

Post by Lutte »

Adam wrote:
Lutte wrote:

Det är en bra investering när man mekar gamla bilar. Finns med alla olika möjliga bits.

Har räddat mig ett par gånger. :wink:

mjo, det har räddat mig ett par gånger också, men jag tänkte aldrig på det när jag hade lös mina.. fast jag ska ta lös dom imorrn också för att byta skivor :evil:
elaola
Dave

Post by Dave »

E inte såå lätt o peta in långa dragskaft i hjulhuset...idag lämnade jag dock tillbaks biltema skräpet och kollade på saker med lite bättre kvalitet..en ensam torx för 150:-..billigt o bra..:P slagskruvmejsel gick inte så bra o tänkte då på mutterdragare..men dom drar tydligen bara sönder bitsen så..fick rådet o dränka in i rostlösare istället under ett par dar o sen dra utav H-vete...så..på måndag är det väl dags igen då.
Matz

Post by Matz »

Värm med en värmepistol! , Inga förlängare på torxen(Dessa försämrar kraften rejält) dock kan ett rör på en halv-meter på skaftet göra susen. Se till att torxen bottnar ordentligt så den inte rappar. Sedan är det bara att ta i. Loctite är inte ovanligt på dessa skruvar vilket innebär att värma är ett måste. Möjligen kan domkraften vara till hjälp , akta bara så den inte flyger undan och du får den eller delar av verktyget på dig om den halkar av.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Guest

Post by Guest »

Det funkar med att ta spärrskaft och sen köra med domkraft. Funkade för mig... kör med mycket rostlösare också. Eller som en polare brukar säga.. du måste behandla oken de bra annars får du aldrig loss dem.
Post Reply