Byte till sänkningsfjädrar
Byte till sänkningsfjädrar
Behöver man ta bort hela stötdämparpaketet om man ska byta fjädrar på en 206a?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Om det skulle gå så verkar det bra mycket jobbigare än att ta ner hela känns det som
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Varför det?? Jag lossar så att fjäderbenet inte sitter fast i tornet, sen vill ju länkarmen neråt, vilket gör att gör att stötdämparen lutar mer och mer utåt, eftersom länkarmen gör att rörelsen är cirkelformad.
Iofs vet jag inte hur långt ner man kan släppa länkarmen innan den drar med sig andra saker i fördärvet, men det kan man ju ha en domkraft som ser till att det går i kontrollerad hastighet...
Iofs vet jag inte hur långt ner man kan släppa länkarmen innan den drar med sig andra saker i fördärvet, men det kan man ju ha en domkraft som ser till att det går i kontrollerad hastighet...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Sorry var lite för snabb såg inte att det var en 206:a det var frågan om så jag vet inte hur krångligt det är att få av fjäderbenet där nere. På 205:an går det så pass fort så jag skulle iaf tagit ner det helt
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Tvivlar på att det går att göra på det viset (ha kvar benet i spindeln) även om jag inte testat på 206:
1. Det bör inte vara såå mycket fjädringsväg kvar i länkarmen när fjäderbenet är utfjädrat, tror inte ens att du får ut toppen ur "tornet".
2. Om det trots allt skulle funka tvärtemot ovanstående, skulle du bli tvungen att bryta yttre drivknuten mer än 45 grader. Om det överhuvudtaget är möjligt med din knut, så är det nog inte så bra för damasken.
3. Även nedre kulleden har en viss max-vinkel.
1. Det bör inte vara såå mycket fjädringsväg kvar i länkarmen när fjäderbenet är utfjädrat, tror inte ens att du får ut toppen ur "tornet".
2. Om det trots allt skulle funka tvärtemot ovanstående, skulle du bli tvungen att bryta yttre drivknuten mer än 45 grader. Om det överhuvudtaget är möjligt med din knut, så är det nog inte så bra för damasken.
EN 14497
Pär wrote:Tvivlar på att det går att göra på det viset (ha kvar benet i spindeln) även om jag inte testat på 206:
Ok, det var väl det som skulle sätta stopp för det hela. När jag väl tänker på saken så borde det inte vara alltför svårt att få loss benet helt, även om man aldrig provat...
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW