Mekonomen i Falun
Billigare med original?
Håller mig oftast borta från mekonomen... inte för att jag köpe orginaldelar utan för att det finns en annan firma här "bilhandelshuset" som till 98% är billigare än mekonomen. Om man köper flera grejor där får man även specialpriser på vissa saker och de står alltid för frakten om man beställer hem grejor via dem.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
- 306GTi 97B - - såld
själv har jag försökt köpa orginal delar på peugeot, men det är nått med 88ans 205a och drivaxlar som dom inte har fattat
hur jag än säger och påpekar lyckas dom inte plocka hem rätt grejer till mig, fast jag gång på gång påpekar att det finns olika osv, slutar med att dom svarar att det inte finns sånna grejer till min bil.
på mekonomen tog besöket 2 minuter sen hade dom beställt grejerna till mig för hämtning kl 08.00 dagen efter!
hur jag än säger och påpekar lyckas dom inte plocka hem rätt grejer till mig, fast jag gång på gång påpekar att det finns olika osv, slutar med att dom svarar att det inte finns sånna grejer till min bil.
på mekonomen tog besöket 2 minuter sen hade dom beställt grejerna till mig för hämtning kl 08.00 dagen efter!
205mi16 såld!
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
Sundin wrote:Arne Lindgren wrote:Sundin, är den policyn nåt som man kan kräva av mekonomen, finns den skriven nånstans? *ser en möjlighet som både Mekonomen och jag tjänar på*
Ska kolla upp om det är något man kan "kräva". Detta är något som är sagt till butikerna, från högre ort. Det går till så att vi mailar till prisansvariga på Mekonomen med original artikelnummer, pris och gärna ett regnummer delarna passar på. De kollar då upp priset och ändrar det omgående.
Det finns dock undantag. Bla VAG har vissa delar av lite lägre kvalitet som de säljer "billigt" för att möta upp priserna från Mekonomen, Meca mfl. Dessa går mao att köpa billigare hos originalhandeln.
[info]
Har nu kollat upp detta.
Det är en officiell policy att Mekonomen ska vara billigare än originalhandeln på alla reservdelar, utom just de undantag som jag tidigare beskrev.
Kom också ihåg att det går att köpa tex motordelar mm, även om de inte finns med på hemsidan.
[/info]
Larzzon wrote:Kylare till 405
Mekonomen: 2144:-
Peugeot original: 1457:-
Kollade upp denna enorma prisskillnad idag. Så här ligger det till:
Mekonomen: 2144:- Ny kylare.
Peugeot original: 1457:- Renoverad utbyteskylare. Ja det är sant, de renoverar kylare!
Peugeot original: 2637:- Ny
Ville bara klargöra att allt inte är så självklart jämt.
/Johan
-
closetland
well helt enkelt köp där det är billigast och bäst service....
ger dock inte mycket för peugeot örebro....sablans klantar...
ger dock inte mycket för peugeot örebro....sablans klantar...
äntligen har man sett NIN.
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg
405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
- Håkan.S
- Klubbmedlem

Sundin wrote:Larzzon wrote:Kylare till 405
Mekonomen: 2144:-
Peugeot original: 1457:-
Kollade upp denna enorma prisskillnad idag. Så här ligger det till:
Mekonomen: 2144:- Ny kylare.
Peugeot original: 1457:- Renoverad utbyteskylare. Ja det är sant, de renoverar kylare!![]()
Peugeot original: 2637:- Ny
Ville bara klargöra att allt inte är så självklart jämt.
/Johan
Du kan inte köpa en såkallad ny kylare till 405:an på peugeot.
Det heter utbytes, men är nya, verkar som de vill samla in de gamla, kan vara någon miljösak, iso certifiering?
Den kylaren jag köpte för 1457:- är ny, den saken är klar i alla fall.
308 1,6T -10
- Fredrik Pettersson
Re: Billigare med original?
Anonymous wrote:Så har det hänt igen. Mekonomen har återigen bevisat att det inte finns någon som helst anledning att handla hos dem. Originaldelen är billigare hos Peugeot än hos piratfirman..... Samtidigt får man både bra hjälp och bra service hos Peugeot (det är ju inte något direkt fel på servicen hos Mekonomen heller men hos Peugeot behöver man inte trängar med BMW turkarna vilket kan vara ett stort plus) Varför handla hos Mekonomen ?????
Är det tillräckligt att säga att man handlar med pirat för att folk ska tro att det är billigt? Är folk så dumma?
Hela orginaleftermarkaden har just gått igenom en stor prisförädring...firmor som typ meko. har inte hängt med.
God jul!
Mekonomen vs. alla andra
Kan bara tillägga att jag precis har köpt en fabriksny kylare till min 205 gti.. Micro ville ha 1800+ för sin, mekonomen tog 880:- för sin.. var tror ni då man handlar, men visst, 99% av allt till peugeot har dom samma eller högre pris på.. trist men sant.. utbytesok till en mi16 bak, vill dom ha i princip samma för som peugeot.. skiljer typ 160:- på 2 stycken..
original avgassystem till en mi16. skiljer ca. samma 160:- på halvt system.. vilket är alldeles för lite,
Mekonomen borde öppna en klubb, så att man alltid borde få säg 15-20% rabatt (PÅ ALLT !)..
Kanske något för denna fina klubb att ta med dom.. hade varit bra..
original avgassystem till en mi16. skiljer ca. samma 160:- på halvt system.. vilket är alldeles för lite,
Mekonomen borde öppna en klubb, så att man alltid borde få säg 15-20% rabatt (PÅ ALLT !)..
Kanske något för denna fina klubb att ta med dom.. hade varit bra..
Medlem # 1708..
Pugge 205 GTI -92 Monte Carlo avställt för vintern
Pugge 405 MI 16 -89 avställt för som TLC
Volvo 850 GLT -92 Till salu
Volvo 855 GLT -94 familjebil
Pugge 205 GTI -92 Monte Carlo avställt för vintern
Pugge 405 MI 16 -89 avställt för som TLC
Volvo 850 GLT -92 Till salu
Volvo 855 GLT -94 familjebil
Ecke wrote:Skönt att man redan har 10-20% på allt på mekonomen
hej
hur fixade du det?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Ecke wrote:Känner en som har företagsrabatt där
aaahhhh.... Så då ere dig man ska höra av sig till när man vill ha saker från mekonomen
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Ett skrämmande exempel på Mekonomens felaktiga prissättning är de vita framblinkers till 205 som finns att köpa för 189kr/st. Inte bara är det 49% dyrare än original Valeo på Peugeot, de är dessutom av USEL kvalitet. De faller bokstavligen sönder i händerna vid ev demonteringsförsök några månader efter inköp, fjädrarna tappar all sin spänst och lossnar.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T