E85

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stefan Sager

E85

Post by Stefan Sager »

Joakim Enoksson tjoar om e85 hela tiden så jag tänkte att en tråd om det vore på sin plats. Är det bara att åka och tanka i eller?
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

för det första så rekommenderar jag www.etanol.nu
Och för det andra så skall du ha det i tanken och inte i strupen på vägarna... :wink:

Jo, du skall kunna tanka i 20-25% utan några som helst problem, skall du sedan öka andelen E85 så tanka med 5% steg och öka allteftersom.

Första tecknet på att du nåt gränsen där du behöver göra något åt motorn innan du fortsätter höjja andelen E85 är att den kan börja hacka och tappa kraft på låga såsom höga varv vid fullstämpling....

Just nu kör jag E85 med ca 20% iblandning i 205GTI-90 med XU9JAZ-motorn, funkar hur bra som helst, bilen går kanonbra på detta, kanske lite bättre tom... :?:

För det första så är det miljövänligt och förnyelsebart drivmedel. Sedan så gör det ju inget att det kostar för tillfället ca 7.80/litern...

Vid ren E85 drift så sägs det att bränsleförbrukningen kan öka mellan 10-30%, så då tar de ekonomiska aspekterna ut varandra, men det är fortfarande mycket mer miljövänligt....
Vid ren E85 drift kan kallstarter på vintern bli kinkiga. Ha en startgas till hands....

Klew får berätta sina erfarenheter då han kört lite mer med sin volvo och haft E85 inblandning.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Vi hade/har en tjänstebil som går på e85, en Ford Focus.
Den känns helt klart piggare på e85. Den drar mer när den går på e85.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Stefan Sager wrote:Vi hade/har en tjänstebil som går på e85, en Ford Focus.
Den känns helt klart piggare på e85. Den drar mer när den går på e85.

För att det är mindre enegriinnehåll i etanolen.
för att komma upp i samma effekt så behövs mer bränsle. :wink:
JAndersson

Post by JAndersson »

Hej,

jag har konverterat min 309gti anno 1987 (XU5JA) till 100% E85-drift med hjälp av Vems genboard2 (megasquirt AVR).

Bilen är rätt kantstött med diverse parkeringsskador och en påtaglig mängd hammarlack men jävlar så rolig den blev med sprit i. Känns helt annorlunda över 4000rpm. Dessutom luktar den trangia när man startar i parkeringsgaraget. Mycket trevligare än oförbränd bensin.

Om nån vill titta på bygget så är det bara att höra av er, jobbar i kista, bor på lidingö.
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

JAndersson wrote:Hej,

jag har konverterat min 309gti anno 1987 (XU5JA) till 100% E85-drift med hjälp av Vems genboard2 (megasquirt AVR).

Bilen är rätt kantstött med diverse parkeringsskador och en påtaglig mängd hammarlack men jävlar så rolig den blev med sprit i. Känns helt annorlunda över 4000rpm. Dessutom luktar den trangia när man startar i parkeringsgaraget. Mycket trevligare än oförbränd bensin.

Om nån vill titta på bygget så är det bara att höra av er, jobbar i kista, bor på lidingö.

Låter spännande, förklara gärna lite mer.
JAndersson

Post by JAndersson »

Ja, vad mer finns det att säga?

XU5JA har ju ingen katalysator och därför ingen lambdasensor från början, men med lite svetsande i avgasröret så satt det strax en sådan där.

Original-jetronicen styr inte tändning och inte jag heller än så länge, det är nästa projekt. Man kan ställa på tändningen rätt mycket på sprit, så snacket om att E85 är 104-107 oktan är nog rimligt.

E85 kräver alltså mer volym, fler liter per mil eller hur man nu ska uttrycka det. I gengäld så är det prissatt lägre så att det ska kosta lika mycket som vanlig 95oktanig MK1.

Om man tankar E85 utan att modifiera bilen (större spridare, högre bränsletryck, längre spridartider) så går alltså bilen för magert. På en bil med lambda så får styrsystemet feedback att den går för magert och fetar på blandningen. Detta funkar olika bra på olika bilmodeller, på min audi v8 så går förbrukningen upp betydligt mer än den borde när jag tankar 30% e85, men den fungerar utmärkt med så hög iblandning som 67%.
Vissa styrboxar skjuter felkoder och tycker lambdasensorn är trasig ("det här är orimligt, såhär magert kan inte bilen gå, lambdan är säkert trasig").

Men kör man egen styrbox så har man ju koll på allt själv! Eller åtminstone önskar man att man hade det... jag har lärt mig enormt mycket om motorstyrning sen jag började med genboardbygget men ju mer man lär sig desto mer inser man att man har mycket kvar att lära.

Alla pushar så för att E85 är ett miljöbränsle så det behöver jag inte säga nåt om. Jag brukar istället pusha för att det är 1. högoktanigt 2. svenskt (landet är ju påväg utför, om vi kan minska pengarna som går till arabländerna så blir utförsbacken åtminstone inte lika brant) och 3. turbovänligt (lägre avgastemp).
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Konverterar svarta 205:an inom 2 veckor, skall bara få hem regulatorn och sedan justera ventilerna på motorn....
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Kanonbra info, tackar ödmjukast!
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

JAndersson wrote:Men kör man egen styrbox så har man ju koll på allt själv! Eller åtminstone önskar man att man hade det... jag har lärt mig enormt mycket om motorstyrning sen jag började med genboardbygget men ju mer man lär sig desto mer inser man att man har mycket kvar att lära.

Mycket jobb med mapningen?
Har du kört med bredbandslambda osv.?
308 1,6T -10
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

kör på e85 i min 740GL-87 sen ett par månader tillbaka, lite olika blandningar... på ren e85 är tomgången åt H-vete, men när ja kör typ 50-60% är det lugnt, går rent o fint på gaspådrag (är mongo annars på bensin) osv... går skitbra helt enkelt. jag har inte märkt av nån bränsleökning, men den drar 1.3-1.5 i vilket fall pga dålig förgasare :P men jag har inte gjort några som helst modifikationer på bilen utom tomgångsjustering, skulle kanske må bra av större förgasarmunstycken men orka :lol:

nästa år ska ja e85-konvertera cabben me bränsletrycksregulator, 288cc-spridare från 505T samt mappning hos nån firma som är bra på det... (om nån har tips är det välkommet)

det roligaste med att köra på e85 i volvon är alla miner från mack-personalen när ja säger "etanol på sjuan" :lol:

men ska du köra e85 vintertid är motorvärmare ett måste... om du inte vill tugga startmotor flera minuter :?
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Kul att läsa om detta...

Min kompis är nämligen inne på att köra på etanol oxå...!

Men han vill ju göra etanolen själv eller hitta annat sätt att få ner kostnaderna..!

Vart i Kungsbacka/Göteborgs trakterna kan man tanka e85 förresten..?
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
klew
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by klew »

Lid: du som kör överladdat borde verkligen satsa på E85 då det inte behöver lika mkt luft som bensin vid förbränning = går använda mindre aggregat = lättare att driva aggregatet... mindre aggregat o ändå mer effekt, kan det bli mkt bättre? 8)

finns en lång tråd på zatzy.com om det här, och på www.etanol.nu finns alla landets E85-mackar på en snygg karta...
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
HellGhost

Post by HellGhost »

Kompisen som kör s40 t4 tankade med e85. Vet inte exakt vilken blandning han hade men den drog iaf 1,8 liter mer mil då. Inte säker hur han körde men tror han mena att det va blandad körning. Låter ju som på det att man inte tjänar så mycket på det.
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
Guldmedlem

etanolen har ett högre oktantal så om man justerar tändningen och samtidigt komphöjjer så kan man tjäna hk och samtidigt få en snål motor...
Amar

Post by Amar »

va f*n pratar ni om? :roll:
Gusten

Post by Gusten »

dom pratar om att köra bilen på sprit, så man inte mår dåligt när man ska slanga "etanol".
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Dart

Post by Dart »

Skulle det funka att köra med hembränt? (seriös fråga) ;)
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

klew wrote:går använda mindre aggregat

Han har nog det minsta aggregatet som går att hitta :roll:
Pytteliten turbo...
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Tobbe Tuff wrote:Skulle det funka att köra med hembränt? (seriös fråga) ;)

skulle nog gå, men det skulle bli jävla dyrt va? ATt göra etanol på socker ocj jäst är liiite dyrare än att göra det på flis eller spannmål...höhö :lol:
Post Reply