Hjälp fort!.... handbromsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

När man monterar oket ska spelet mellan skiva och belägg vara mindre 1mm per sida, totalt 2mm.., skruva ut kolven vid behov..

Tryck ett flertal gånger på bromspedalen för att aktivera den självjusterande handbromsmekanismen..

Montera och justera handbromsvajern, gör inte detta innan du gjort ovanstånde punkter..

Spänn inte handbromsvajern så hårt att armarna som sitter på oken inte går tillbaka till ändläge, för då funkar inte självjusteringen..

Följer du instruktionerna samt att ok, belägg och skivor är okej, så ska det gå att dra den till låsning på asfalt..
308 1,6T -10
Loffas

Post by Loffas »

"Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper "

jag tror kolven har en skåra i sig som måste va satt så att klossarna som har en fyrkant på baksidan kan gå ner i den skåran när du ska sätta på dem.

och att trycka in kolven för långt gör väl inget? den åker juh ut när du sen bromsar in klossarna
Visse

Post by Visse »

Dave wrote:Tryck o skruva samtidigt..använd spec verktyg med fördel, kan köpas på biltema.......

För övrigt luftar jag med ett luftningsverktyg man sätter på luftventilen på däcket o bromsvätskeburken.......
Är det "Skivbromsverktyg, SAAB" med art. nr. 19-1142 du menar?

Jag använder denna luftningsmetod också, det smidigaste är att man klarar luftningen själv utan hjälp av någon annan.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Visse wrote:
Dave wrote:Tryck o skruva samtidigt..använd spec verktyg med fördel, kan köpas på biltema.......

För övrigt luftar jag med ett luftningsverktyg man sätter på luftventilen på däcket o bromsvätskeburken.......
Är det "Skivbromsverktyg, SAAB" med art. nr. 19-1142 du menar?

Jag använder denna luftningsmetod också, det smidigaste är att man klarar luftningen själv utan hjälp av någon annan.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=44358
funkar efter lite vinkelslipsbearbetning med en tving som pressar klossen mot kolven samtidigt som man vrider klossen med en skruvmejsel
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Visse

Post by Visse »

Larzzon wrote:...........så ska det gå att dra den till låsning på asfalt..
Det är det jag eftersträvar......En distinkt handbroms som nyper ordentligt om jag rycker till.
Har dock provat två andra 405:or (en Mi16 och en SRi) och båda dessa hade lika "svampig" handbroms, så det verkar vara ett vanligt fel på dem.
Fel å fel förresten, så länge bilen går igenom SBP så får den väl anses vara OK, oavsett om bromsen är svampig eller inte.
Är väl kanske mer en fråga om känslan som infinner sig när man drar i handtaget och om man vill ha en bra handbroms eller bara en handbroms.
Visse

Post by Visse »

Eric Josefsson wrote:http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=44358
funkar efter lite vinkelslipsbearbetning med en tving som pressar klossen mot kolven samtidigt som man vrider klossen med en skruvmejsel
Tack för det tipset.
På biltema verkar alla specialverktyg endast kosta ca. 20-30kr så man kanske skall köpa alla som finns på samma gång :lol:
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Visse wrote:
Tack för det tipset.
På biltema verkar alla specialverktyg endast kosta ca. 20-30kr så man kanske skall köpa alla som finns på samma gång :lol:

Det är det som är meningen..
Köpte billiga 19.90-49.90 verktyg för 600:-
Blir snabbt mycket pengar när man småshoppar lite :roll:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Visse

Post by Visse »

Loffas wrote:"Turn the piston to position the notches in the piston on the centreline of the slot in the front of the caliper "

jag tror kolven har en skåra i sig som måste va satt så att klossarna som har en fyrkant på baksidan kan gå ner i den skåran när du ska sätta på dem.

och att trycka in kolven för långt gör väl inget? den åker juh ut när du sen bromsar in klossarna
Såvitt jag minns så är klossarna släta på baksidan. (kanske beror på om det är orginal eller inte)

Det är klart att kolven åker ut igen då man bromsar men det intressanta i sammanhanget kanske är huruvida kolvens läge från början påverkar handbromsen självjustering.
Om kolven pressas tillbaka och den gängade delen skruvas ut för att "tajta" till mot klossarna så kanske funktionen för självjusteringen funkar bättre.
Om man däremot låter kolven (med hydraultryckets hjälp) sköta denna grundjustering genom att låta den gå längre ut från början kanske självjusteringen för handbromsen inte lirar riktigt som den ska.

Dave:
Du som plockat isär oket, hur låter detta resonemang?
Visse

Post by Visse »

Eric Josefsson wrote:
Visse wrote:
Tack för det tipset.

Det är det som är meningen..
Köpte billiga 19.90-49.90 verktyg för 600:-
Blir snabbt mycket pengar när man småshoppar lite :roll:
Det är därför de har så stora kundvagnar. :wink:
För att "krafset" på botten av den inte skall se så mycket ut innan det kommer upp på kassaapparatens display.
För det är ju då man brukar titta storögt på biträdet och stamma fram att det måste blitt nåt fel
.....Såååå mycket har jag inte handlat för...det vet jag bestämt....tror jag...kanske..eller...eller har jag???
Dave

Post by Dave »

Ja du..jag har inte funderat nåt spec över kolvens placering..mer in eller mer ut från början..jag skruvade in så långt det gick för annars e de f*n svårt o få plats med nya belägg o dessutom klämma på runt skivan. Avståndet skivan ska in på blir ju mindre om kolven är ute... = mindre avstånd mellan beläggen.

|l| eller | l |, (mittenstreck = skiva, ytterstreck = belägg...hehe..fina illustrationer,...men det är ju viss skillnad på hur mycket plats skivan kan komma in på...om du förstår.
Vit Mi16-91 med 17" Challenger och helskinn!
http://www.dreamstream.se
Visse

Post by Visse »

Dave wrote:Ja du..jag har inte funderat nåt spec över kolvens placering..mer in eller mer ut från början..jag skruvade in så långt det gick för annars e de f*n svårt o få plats med nya belägg o dessutom klämma på runt skivan. Avståndet skivan ska in på blir ju mindre om kolven är ute... = mindre avstånd mellan beläggen.

|l| eller | l |, (mittenstreck = skiva, ytterstreck = belägg...hehe..fina illustrationer,...men det är ju viss skillnad på hur mycket plats skivan kan komma in på...om du förstår.
Solklara illustrationer :D

När du tog isär oket såg du då hur självjusteringen inne i oket fungerade?
Vad jag undrar är om kolvens läge (långt ut eller långt in) kan påverka funktionen på den.
Dave

Post by Dave »

Näe..det kan jag inte svara på...tyvärr.
Vit Mi16-91 med 17" Challenger och helskinn!
http://www.dreamstream.se
Visse

Post by Visse »

Hur är det med bromsreduceringsventilerna.
Brukar dessa vålla några bekymmer?
Visse

Post by Visse »

Nu börjar jag alltså bli riktigt piss- :(

Har tagit en ny dust med handbromsen efter alla tips jag fått (tack för dessa) och efter att ha lusläst Haynes.
Denna gången gjordes allt efter konstens alla regler och således borde väl för i hela he...te bromsen bli OK
Vad tror ni ?

Har sett att flera har dykt upp ang. detta problem så för eran hjälp tar jag det från början:
Förutsättningarna är att följande delar är helt nya
Alla skivor
Alla belägg
Alla H-bromswirar (3st)
Båda bakre yttre bromsslangarna
Båda bakre oken utbytta mot bättre beg. som inte har rullat många mil. funktionen på dessa är testad och var helt OK.

Så då kör vi då.
Upp med baken på pallbockar å av med hjulen - check
Pumpa upp axel för att aktivera reduceringsventil - check
Bort med båda H-bromswirarna - check
Lufta oken lösa med nippeln i högläge - check
Skruva in kolven till inre läget - check
Pumpa upp trycket med träbit i oket - check
I med beläggen och justera tillbaka kolven - check
Tillbaks med oken på plats - check
Montera H-bromswirarna och justera tills dessa ligger an mot hävarmen - check
Tillbaks med hjulen å ta en provtur så skall bromsarna vara av yppersta klass :lol: :lol:

Vad trodde ni egentligen ?
Att livet med Peugeot skulle vara enkelt ?

Kan meddela att fårdbromsen numera är av raceklass (nåja....)
H-bromsen då ?........icke sa nicke......fortfarande kass :twisted:
Nu borde det vara tillåtet med ett psykbryt av klass och dänga fälgkorset i motorhuven.
Nu är jag fullständigt tom på idéer för ett tag och dessutom har det blivit körförbud på bilen pga. utebliven ombesiktning :cry:

TIPS....Snälla........Börjar så smått bli desperat
daytona

Post by daytona »

du är inte ensam om....
ska ombesikta innan den 30 oktober pga. dålighandbroms har även bytt
skivor och belägg bak och fram... men till ingen nytta...
har även fått anmärkning på strålkastarna.. dålig reflektor enligt sbp..

får du till det med handbromsen får du gärna lägga upp lösningen på problemet......

mvh...daytona
Coss

Post by Coss »

Har precis samma probb som dig mannen !! Har iofs inte förrns idag fått upp ngt ordentligt tryck i systemet så lite framgång... Men som sagt nu är det stopp ! Ingen handbroms !! Nya belägg runt om osv ... Jag lämnar f*n in den snart !! Blir körförbud den sista november ! *grrrr* Pls help needed !!!
My Peggy is my precious
Johan

Post by Johan »

Den behöver inte "nypa" för att klara SBP. Jag hade samma problem och tröttnade så mycket att jag lämnade in den. Nya skivor, belägg & ok bak. Många pengar men jag ville ha det att funka. Den nöp inte men innan jag åkte och klagade besiktigade jag den för att slippa körförbud och den gick igenom utan problem. Så prova och se om det går. Har aldrig haft en Peugeot som har kunnat låsa däcken med handbromsen och ändå klarat SBP.
405 Sri Break 89:a *RIP*
Coss

Post by Coss »

Franska skitbil !!!! *blir galen*
My Peggy is my precious
Visse

Post by Visse »

Johan wrote:Den behöver inte "nypa" för att klara SBP. Jag hade samma problem och tröttnade så mycket att jag lämnade in den. Nya skivor, belägg & ok bak. Många pengar men jag ville ha det att funka. Den nöp inte men innan jag åkte och klagade besiktigade jag den för att slippa körförbud och den gick igenom utan problem. Så prova och se om det går. Har aldrig haft en Peugeot som har kunnat låsa däcken med handbromsen och ändå klarat SBP.
Begär inte att den skall "nypa" då jag drar i den, men den bör åtminstone få bilen att stanna då den rullar i sakta fart.

Ni som blivit bogserade utan att kunna ha motorn igång vet hur det känns.
Använder man bromsen utan assistans av bromsservon så får man ta i rejält när man skall bromsa bilen.
Det känns ung. som om det skulle vara 2 ton luft under pedalen.

Samma med min handbroms.
Hur mycke man än drar åt så blir det bara minimalt med kraft som överförs till hjulen.
Känns som om jag måste ha lite mer idéer innan jag ger mig ikast med den igen.
Fler förslag.....någon ?
Coss

Post by Coss »

Ska man lufta i ngn speciell ordning ? Typ först fram sen bak lr tvärtom? Eller först vänstra sidan o sedan högra lr tvärtom? Eller ska det inte spela någon roll ??
My Peggy is my precious
Post Reply