Fick för ett par månader sen höga avgasvärden på min 205mi16. Alla värde ligger på det dubbla ungefär mot vad det får göra och lambdan ligger och svänger mellan typ 0,88 och 1,2
Har nu bytt allt tycker jag men får ingen skillnad.
K-lampan blinkar till och från hela tiden. Men när man startar bilen så är den alltid släckt i 2-3 min sen tänds den ett tag för att sen slockna och så håller den på. Felkoderna den ger är 51 och 52. Vilket är lambdasensor och matningsfel eller insug/avgasläcka.
Det jag bytt vad jag kommer på nu är.
* 3 olika lambdasensor varav en helt ny
* Katalysator(helt ny)
* 2 olika downpipes
* Bytt hela avgassystemet
* Bytt och mätt upp vattentempsensorn
* Databox
* Lmm, även mätt upp den så den verkar stämma
* Tomgångsmotor
* Justerat in kammremmen så att inpassningshålen stämmer perfekt
* Provat med 2 olika grenrör. Ena har jag svetsat om 3 gånger och fyllt med vatten för att vara säker på att det var tätt efter svetsningen.
* Bytt grenrörspackning både mot blocket till och vid flänsen.
* Ny olja och filter
* Mätt upp samtliga värden framme vid databoxen från givarna tex vattentemp, lammbdavärdet, lmm mm för att vara säker på att härvan är hel.
* Bytt packning till insug.
* Kollat över samtliga slangar så att hål ej finns i dom. Även kollat alla slangar till vevhusventilationen så dom är helt rena.
* Mätt upp jordningar matningar och sånt till bla databoxen.
* Bytt soppapump. Mätt upp flöde och tryck så det är helt i sin ordning.
* Bytt spridare samt oringar till dom.
* Mätt kompet vilket skillde ca 2 bar mellan bästa och sämsta cylinder.
* Nya stift samt andra tändkablar
* Ny tändspole
* Annan Tändmodul
* Annan ödp givare
* Ny fördelare och rotor
Bilen går som en klocka annars och jag hänger på andra 205 mi16
Själva konverteringen av elen tror jag inte heller det kan vara nåt fel på(HAr mätt upp den också). Har gjort eljobbet på 2 andra peugeoter som gått igenom besiktningen utan anmärkning.
Har säkert glömt en del också.
Enda grejerna jag hoppat över under konverteringen är.
* Kolkanisterfiltret. Men ventilen sitter där ansluten iaf
* Förvärmningen av spjällhuset kör jag utan
* Ingen oljekyl
Men jag tycker inte det ska inverka nånting.
En sak som jag tycker är skum är att när jag mätar lambdaspänningen när jag är ute och kör så för att komma upp i arbetstempratur så den ligger och reglerar(Ca 0,45volt med multimeter) så måste jag köra skiten ur bilen. Då ser jag att den kommer in i "reglerfasen" och inte ligger på ett fast värde bara. Har inte mätt på nån annan bil så jag vet inte riktigt hur lambdavärdet ska bete sig. Nån som har koll.
Som ni säkert förstår så tar den här jävla bilen knäcken på mig snart. nån som har nåt sista tips innan jag frågar om peugeot vill ta tag i den??