plana toppen..

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Mr mohave man...

plana toppen..

Post by Mr mohave man... »

Hej..
Efter jul så har jag projekt arbete på skolan, då tänkte jag plana och porta toppen.. det är en xu10j2c motor jag har och undrar hur mycke de går att plana på en sån så att allt håller efter å så.. när man portar så förstorar man väll kanalerna så har jag fattat de iaf..? Nånting extra viktigt som jag ska tänka på? När detta är gjort hur mycke effekt kan man räkna med ca att de blev?
Rejsar en blå peugeot 306xsi!!
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Porta toppar är inte riktigt något man kör utan att ha lekt sönder ett 20-tal först för att få lite känsla för det. (och äga en flödesbänk för att få bevis på att man verkligen gör rätt)
Speciellt inte på moderna motorer som ofta har riktigt fina kanaler redan i orginalutförande.

Ibland kan faktiskt högre flöde fås genom att minska kanalens storlek. Den högre gashastigheten får man då på köpet.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
IvarS

Post by IvarS »

Polera bort ojämnheter kan man alltid göra men mer är inte att rekommendera utan att man vet vad man håller på med.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Mr mohave man...

okej.. då ska inte ja porta den iaf.. men hur mycke kan ja plana då? effekt ökning ca?
srn

Post by srn »

IvarS wrote:Polera bort ojämnheter kan man alltid göra men mer är inte att rekommendera utan att man vet vad man håller på med.

du kan ju f*n inte polera kanalerna.. då får du ju mindre effekt..
Et : 201m 09.695

60 fot : 02.340 - med lite för mycket hjulspinn.

slutfart : 122km/h

-SRN-racing - lite roligare
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Toppen på min xu10j2cz är planad 0,3mm, samt att jag kör med den tunna toppackningen.

Planar du för mycket så kan det ju påverka kamtiderna negativt.

Kanalerna är nog rätt bra utformade på insugssidan, men visst det går nog att få bättre, men avgassidan hade nog behövt lite jobb.
Men detta kräver ju som sagt rätt mycket kunnande för att få det bra, kan ju ge negativ effekt om man inte vet vad man håller på med.

Har du inga problem med att toppackningen läcker osv, tycker jag att du ska spara pengarna som packningsatsen kostar och köpa en kentcams Pt46 som är anpassad för den motorn.
308 1,6T -10
Adam

Post by Adam »

srn wrote:
IvarS wrote:Polera bort ojämnheter kan man alltid göra men mer är inte att rekommendera utan att man vet vad man håller på med.

Jag tror Ivar menar polera bort gjutskägg mm i toppen.
Nu med multitronic...

.
IvarS

Post by IvarS »

Adam wrote:Jag tror Ivar menar polera bort gjutskägg mm i toppen.

Japp, jämna till. Hög-glanspolera är nog ingen bra idé även om jag har svårt att tro att det ger mätbar effektminskning. I min topp är ventilstyrningarna nedslipade också (för att spara vikt). :)
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

srn wrote:

Enligt vem?
Högglanspolerade kanaler är ju inte helt ovanligt inom hojvärlden ivf., där verkar det ge mer effekt. :?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Guest »

Anledningen till högglanspolerade kanaler är att förhindra den sot och koksbildnings som dagens bränsle ger i kanalen.

Jan
Niklas

Post by Niklas »

tanken med att inte polera insugskanalerna är vad jag förstått pga att den lilla turbulens som blir på en "rå" yta hjälper till att finfördela bränslet. Den skillnad som blir är antagligen väldigt marginell om man har bra spridare.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mr mohave man...

hur mycke tunnare ä den packningen då? så ja vet hur mycke ja kan plana..
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Den tunna packningen som sitter original är 0,2mm tunnare än den tjocka som rekomenderas vid planad topp.
308 1,6T -10
Post Reply