Mest låter det när jag kör, men även på tomgång (dock bara till och från). Mest irriterande är att när jag öppnar motorhuven och försöker lyssna var det kommer ifrån är fåglarna tysta...
Jag har bytt båda drivremmarna, men det hjälpte inte. Därefter bytte jag packningar till insugsgrenröret, eftersom gnisslet varierade när jag ruckade på insuget. Det hjälpte dock inte (förutom att tomgången blev jämnare). Det kan ju vara som så att ljudet inte varierar p.g.a. ruckandet på insuget, utan att hela motorn ruckades.
Har även funderat på om det kan vara avgasrelaterat, men tror inte det. Dels gnisslar det vanligtvis inte om avgasläck, dels har jag krupit under och ruskat i avgassystemet utan att gnisselljudet förändrats.
Jag har även lyssnat med "stetoskop" på generator, AC-kompressor och servopump och judet verkar inte komma därifrån.
Det knepiga är ju att ljudet kommer och går, så det är svårt att lyssna på det någon längre stund. Kan det kanske vara spännrullen till kamremmen? Någon som känner igen sig i detta missljud?