Turbo-konvertering till 206 Gti

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

För 45 lakan får du lätt en beg kompressor. En sån ligger på 20 lakan o det e ju inget som bes ser. Polaren med en Kadett GSi 16 ven körde med en kompressor, allså jag säger bara , det e en lite rektangulär sak som ser org ut... f*n 3an o vilt hjulspinn, o ljudet sedan!!!!! :twisted: :twisted:
DET e verkligen lönt. Han tom körde igenom sin med kompressorn monterad, ingen märkte nått.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Deva

Post by Deva »

Jag har sett Thompas Gti och kan säga att det är nog en av de snyggaste 206:or jag har sett. När det gäller motorn så kommer nog han att ha en av de snabbaste 206:or när han är klar med den.

Devan
Devan
GBGTias

Post by GBGTias »

Deva wrote:Jag har sett Thompas Gti och kan säga att det är nog en av de snyggaste 206:or jag har sett. När det gäller motorn så kommer nog han att ha en av de snabbaste 206:or när han är klar med den.

Devan

Ja, det är bara & grattulera då! :)
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Mutz

Post by Mutz »

Deva wrote:Jag har sett Thompas Gti och kan säga att det är nog en av de snyggaste 206:or jag har sett. När det gäller motorn så kommer nog han att ha en av de snabbaste 206:or när han är klar med den.

Devan

Kan man få se en bild på denna snygga 206:a?
Robert

Post by Robert »

kolla i bildarkivet
Svart 206 GTi - 02
CTS

Post by CTS »

CTS
André V

Post by André V »

CTS wrote:CTS

Vad? :?:
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
CTS

Post by CTS »

Ni undrade om en bil som ger mer än 180 hk för 180 tusen, kort o gott CorollaTSport . 192 hk 185 tusen. Enligt papper 0-100 8.4 uppmätt 7.2. hänger på en CTR utan problem. Och med http://www.bemani.ch/images/pdf/Toyota%20Corolla%20TS%20Kompressor.pdf
detta så... Hade en 206 gti innan... efter fått 2 avgas system bytta för dom trillade i marken, länk armarna bytta en kemisk motor rengörning och även vevhus ventilation bytt tröttnade jag. Finns ingen mer "sleeper" bil än CTS. allt som skiljer en orginal Corolla o en CTS är fälgarna ett emblem i fronten och ett störe slut rör bak... Puggen var jävligt "mysig" dock saknar den lite trots allt :D
CTS

Post by CTS »

Eller om ni heller önskar en liten snabb rackare http://www.bemani.ch/english/peugeot_en.htm
En 106'a som gör 0-100 på 6.3....
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

André V wrote:
CTS wrote:CTS

Vad? :?:
Vi pratar tydligen import dragsters GrpN+. Typ.
EN 14497
Kristian

Post by Kristian »

CTS wrote:Ni undrade om en bil som ger mer än 180 hk för 180 tusen, kort o gott CorollaTSport . 192 hk 185 tusen. Enligt papper 0-100 8.4 uppmätt 7.2. hänger på en CTR utan problem. Och med http://www.bemani.ch/images/pdf/Toyota%20Corolla%20TS%20Kompressor.pdf
detta så... Hade en 206 gti innan... efter fått 2 avgas system bytta för dom trillade i marken, länk armarna bytta en kemisk motor rengörning och även vevhus ventilation bytt tröttnade jag. Finns ingen mer "sleeper" bil än CTS. allt som skiljer en orginal Corolla o en CTS är fälgarna ett emblem i fronten och ett störe slut rör bak... Puggen var jävligt "mysig" dock saknar den lite trots allt :D

Haha jämför du rc med en tung corolla? RC skulle köra skiten ut en corolla både rakt fram och på bana. Hur har du mätt upp 0-100 på 7.2 sekunder då? med mobilens tidtagarur? Testkörde den bilen och jag höll på att somna.. tycker inte det var något märkvärdigt alls.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

I england ska dom tydligen ha lyckats massera upp EW10an för att klara turbo. Jag ska leta reda på information jag fått.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ett ämne som kommit upp tidigare. Det som legat ute innan är att det inte går. Några turbo-killar som provat nere i Danmark och inte lyckats, blocket håller inte för dom påfrestningarna, och det skulle kosta en hel del att förstärka och få det att funka.

Ämnet kom upp på ett annat forum som jag hänger på, http://www.peugeot206club.com, och där är åsikten en helt annan.
Det har dykt om flera överladdade EW10or i England, dock så skvallrar dom inte om priset, men det är inte billigt tror jag inte. Jag var i en diskussion om det var möjligt att överladda EW10an och den infon som jag läste där är att det går.

Mailet jag citerar är inte skrivet utav mig.
Den röda texten är mailet som skickades till en på www.hiflowheads.co.uk , det svarta är svaret.

In a message dated 20/10/04 18:52:42 GMT Daylight Time:

Hello chaps,

Hi

I would be interested to know if you re-enforce cylinder blocks, ready for turbo fitments, to allow for a greater amount of boost to pass to the cylinder head. If so, how much would you charge to do 206 GTi-180 engine, and fit an uprated head gasket. .

we have comp gasket for the 180's =£80ish
Low forged piston are avail at =£475 or £550 (JE)
Comp rings =£200

I,d lighten & balance the bottom end + fit ARP conrod bolts =£300

Turbo:

T28 Hybid would be the best bet= £600 -£800
Fitting turbo:

In my view, the best way to mount the turbo would be mount this on the end of std downpipe, this would involve mods to the bulk head. Price depands on application (206/306/205). Other option, but pretty rubbish, is make a manifold which brings the turbo above the gearbox. Very expensive & quite restrictive.

Also what recommendations do you have to keep my engine as reliable as possible, in terms of stronger conrods, better bearings, etc.

Forged pistons (low comp)
Comp rings
Comp mains & big end bearings
Lightened & balanced bottom end (clutch/fly/crank/rods/pistons)
ARP conrod bolts
Comp head gasket
Stand alone ECU (Emmerald) + loom

If it is pretty much an undo-able project, I appreciate your honesty.
space to mount the turbo is the only problem, everthing is availible

ANdy
Thanks in advance
Davey B

Hi

forgot to add, this engine is a piston & liner setup & i,m sure it would cope with mild bosst upgrade MAX 0.8bar

Andy

I mina ögon så verkar det vara någon som kan snurrbosnurra en EW10.
Pundet står i dagens läge i c:a 13 kr.

Men en riktig GTi har inte turbo ;)
Jag skulle gärna postat tråden där allt står, men man behöver logga in där och det vet jag inte om alla vill... OBS att det inte står något om turbokonvertering på hiflowheads hemsida, men jag betvivlar inte mailets äkthet.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

heh, men då är vi ju tillbaka till där vi började...hela motorn måste i princip omarbetas...de skulle kosta en vanlig svensson iaf en 50-60k att stoppa in en turbo...MINST! de blir knappast lönsamt..
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Dj_Aleks wrote:heh, men då är vi ju tillbaka till där vi började...hela motorn måste i princip omarbetas...de skulle kosta en vanlig svensson iaf en 50-60k att stoppa in en turbo...MINST! de blir knappast lönsamt..

kanske billigare att stoppa in en helt ny motor istället ;)
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Niklas

Post by Niklas »

man bygger väl aldrig för att det är lönsamt? utan för att det är kul?

eller är ni andra här maskerade bruksbilsstofiler?

;)

det är alltid ekonomisk idioti att trimma en bil, eller att ha en bil med något större än den minsta motorn man kan hitta, eller att ha snygga fälgar, eller att nöjesköra, eller att..

...men det skiter vi i, det är därför vi hänger här :D
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Niklas wrote:man bygger väl aldrig för att det är lönsamt? utan för att det är kul?

eller är ni andra här maskerade bruksbilsstofiler?

;)

det är alltid ekonomisk idioti att trimma en bil, eller att ha en bil med något större än den minsta motorn man kan hitta, eller att ha snygga fälgar, eller att nöjesköra, eller att..

...men det skiter vi i, det är därför vi hänger här :D

haha, WORD nicklas! =)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Nik

Post by Nik »

Det är nog mer "lönsamt" att mi16-konvertera sin 206:a och trimma den istället ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag vet att det inte är omöjligt, det har redan sagts innan. (detta är inte ett "vad-var-det-jag-sa-inlägg", bara en påminnelse :D ) Ecosse http://www.ecosse-peugeot.co.uk gör turbo/kompressorkonverteringar på 206:an.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Hittade svaret jag fick från Ecosse:

"Pelle

We can do a Turbo conversion for the 206 GTI, this will give approx
270BHP, but because of the large amount of custom work and the amount of strengthening and uprating that we need to do to keep it reliable you
would be looking at approx £8500+VAT, however we can also do a
Supercharger for the 206 GTI which takes power to around 220BHP, this
costs around £4500+VAT, the best thing you can do is to give us a call
on 01506 516 106 for more info or to speak to one of our technicians to
discuss your budget and what options are open to you,

Regards

Tony"
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Post Reply