Skillnader bakvagn 205 och 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Skillnader bakvagn 205 och 206

Post by Fnatte »

Jag undrar vad det kan vara för skillnader mellan bakvagnen på en 205 och en 206. Jag pratade med en bekant som skulle sänka sin 206. Enligt vad hon hörde om sänkning från snubbar hon snackat med så skulle 206an vara mycket svårare att sänka, för den hade något lastkännande och om det var någon last på ena sidan så skulle den väga upp det, samt att om det inte blev helt jämnt mellan dom olika sidorna så skulle bilen bete sig konstigt och hoppa och ha sig. Det hela låter mycket konstigt för så vitt jag kan minnas är dom precis likadana i sin uppbyggnad. Det som skiljer är hur stavarna sitter i förhållande till bakaxeln.

Jag hela låter konstigt vad som skulle kunna vara skillnaderna i hur dom är uppbyggda...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

206'n har en lastavhengig bromsventil til bakbromserna.
Denne bør justeres etter man har senket den bak, men utenom det skal det ikke være noe problem.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Men är inte det den ventilen som känner av hur hårt bilen bromsar och släpper av trycket på bakbromsarna så man inte låser upp dom...?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Loffas

Post by Loffas »

nu kan jag itne 206an men är det en fjäder som jysterar beroende på hur baken lyfts så bör den jysteras.
eller om det är av samma typ som annars att den ska sitta med en viss vinkel?
Post Reply