Baslådeinstallation

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
BANZAI3030

Baslådeinstallation

Post by BANZAI3030 »

Nu när BRL har sänkt priset till 988kr på lådan jag funderat på blir det affär idag.
Nu är bara frågan hur jag går tillväga när jag ska hiva in den i bakluckan!

Vart drar jag kablarna?

RCA-kabeln tillexempel, vad händer om jag försöker trycka den igenom hålen där originalhögtalarna satt där bak, eller rättare sagt, vart dyker den upp? :)

Vart ska strömkabeln någonstans?

Jordkabeln?

Remotekabel??? (Vet jag inte ens vad det är för något...)

Har aldrig rört något annat på bilstereon än knapparna på fronten, och jag antar att jag måste plocka ur stereon. Hur gör jag?

Ska jag rikta lådan bakåt eller i sidled?

Mkt tacksam för hjälp, en gröngöling i bilstereovärlden som mig behöver all som går att få...

:D

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Försök dra lågnivån så den slipper gå vid strömkablar o annat bråte.
Strömen är väl bara att dra där den får plats (långt från lågnivån)
Remote, är "av/på" ström. Kan kopplas till ett baklyse t.ex. så är basen bara igång när bilen är det.
Eller kan du ju dra till någon kontakt som du styr manuellt.
Eller kopplas den till stereon, så basen går igång när stereon är igång..

Jag föredrar att inte koppla den på stereon så slipper man att det råkar dra ur strömen om man sitter o lyssnar i nån halvtimme utan att bilen är igång

Jordkabel i någon stabil jordpunkt i bagaget.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
leksak

Post by leksak »

Ring en polare med kunskap om detta är mitt tips.
Ingen större idé att försöka förklara för en som är helt nybörjare på detta skulle jag tro.

Men strömkabeln ska iaf från batteriet o bak till slutsteget (för ett sånt har du väl? eller om det är låda med inbyggt steg, same shit :D) jordkabeln skall gå från jord på steget till valfritt ställe i bilens chassi, nånstans där de sitter nån skruv eller nåt så de jordar bra. remotekabeln har du en remote-out så att säga på stereon, de ska in i remote på steget, det styr så att steget stängs av och på så att det inte ligger och är påslaget o drar batteri hela tidet typ :D..

kablarna drar du på valfritt sätt, typ under mattan eller nåt, dra gärna strömkabeln nån annanstans mot var du drar rca så minimerar du jobbiga störningar, inte så jättenoga te basen men ändå.. hrms, vad mer..
ah nej jag vet inte, som sagt så bör du ringa nån polare som kan hjälpa dig istället... plocka fram alla instrunktionsböcker till stereon osv o ta fram verktyg o förbered så gått du kan o ge han en pizza efter jobbet ;)..
Mjeee..
leksak

Post by leksak »

aaargh!... ska sluta ta så gott om tid på mig när ja skriver långa fina inlägg så folk hinner före ;)..
Mjeee..
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

leksak wrote:aaargh!... ska sluta ta så gott om tid på mig när ja skriver långa fina inlägg så folk hinner före ;)..

dom var bra båda två :)
jag får nog se om jag inte hittar nån i närheten som kan hjälpa mig, så blir det lite mindre risk för att det går åt H-vete..ska se hur det går om jag orkar försöka mig på det här ikväll så får jag fylla på med mer detaljerade frågor :|

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
leksak

Post by leksak »

:).. koppla bort batteriet om du ska hålla på iaf.. minimerar du risken att paja nåt o att få dig en kyss du inte vill ha så att säga :D
Mjeee..
Post Reply