Ibland ryckig låga varv, tomgång, dör - 405 Mi16 -89
-
Pär Hylander
Ibland ryckig låga varv, tomgång, dör - 405 Mi16 -89
Som en del av er minns så bytte jag motor i en rubricerad bil för en månad sedan ungefär. För det mesta går den alldeles utmärkt bra men ibland, och bara ibland, så har den hemskt dålig gång på låga varv, tomgången är då hemskt orolig och den dör ibland då. Vidare är den vid dom tillfälle riktigt riktigt svårstartad, startar den till slut så är det med tvekan. Inte sällan blir riktiga avgassmällar vid startförsöken då. Om den går på tomgång då och man gasar till snabbt blir det ibland så då att den istället dör, men inte varje gång. Över typ 2000 rpm går den dock utmärkt även vid dessa tillfälle
Lampan för motorstyrning/felkoder lyser inte (edit, bortglömt ord...).
Med tanke på avgassmällarna så känns det som tändningsrelaterat.
Är detta ngt typfel? Några goda ideer?
mvh, PÄr
Lampan för motorstyrning/felkoder lyser inte (edit, bortglömt ord...).
Med tanke på avgassmällarna så känns det som tändningsrelaterat.
Är detta ngt typfel? Några goda ideer?
mvh, PÄr
Last edited by Pär Hylander on Mon Dec 20, 2004 9:36, edited 1 time in total.
ligger tomgången lågt eller är den bara orolig? går den bra när motorn blivit varm? I så fall låter det som ett tomgångsmotorrelaterat problem.
Nu vet jag inte hur det ser ut på 16v, men sådana symptom uppkommer i alla fall på 8v om man har fel på kallstartsventilen / klämda slangar till densamma.
Nu vet jag inte hur det ser ut på 16v, men sådana symptom uppkommer i alla fall på 8v om man har fel på kallstartsventilen / klämda slangar till densamma.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Pär Hylander
Niklas wrote:ligger tomgången lågt eller är den bara orolig? går den bra när motorn blivit varm? I så fall låter det som ett tomgångsmotorrelaterat problem.
Nej, när den går normalt så är det normal tomgång, knappt 1000 rpm varm och drygt 1500 vid kallstart.
Felet har aldrig uppstått vid kallstart vad jag kan minnas, snarare när den är "mellanvarm"
När den "misständer" så blir varvtalet lågt ju, ivf tolkar jag det som att det är "misständingarna" som orsakar det låga varvtalet. Det är ju oxo så att den rycker när man kör på låga varvtal, under ca 2000 rpm
-
Pär Hylander
-
Pär Hylander
-
Pär Hylander
- Eric Josefsson
Kan det vara ödp som sitter lite fel och inte klarar av vibrationer på låga varv utan missar lite?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
-
Pär Hylander
Eric Josefsson wrote:Kan det vara ödp som sitter lite fel och inte klarar av vibrationer på låga varv utan missar lite?
Ja, jag har grunnat på ödp-givaren, men tyckte att om det är trassel med den så borde det snarare märkas på höga varv. Men om det är monteringen så kan det ju vara som du skriver. Är den justerbar på ngt sätt?
-
Pär Hylander
Bytte rotor och fördelarlock, speciellt rotorn såg tråkig ut. Trodde det hjälpte men sen kom det igen efter ett tag så det var nog inte det.
Ska prova med annan tändmodul oxo.
Faktiskt så lyser diagnoslampan korta stunder då och då nu, men inte i samband med ryckningarna. Lagras det felkoder så att dessa kan läsas ut även när lampan inte lyser?
Har försökt kolla i mörker efter gnistor från tändkablar, men det verkar ok.
Kan ÖD_givaren strula såhär, eller går den isf helt sönder?
Några andra goda uppslag?
Ska prova med annan tändmodul oxo.
Faktiskt så lyser diagnoslampan korta stunder då och då nu, men inte i samband med ryckningarna. Lagras det felkoder så att dessa kan läsas ut även när lampan inte lyser?
Har försökt kolla i mörker efter gnistor från tändkablar, men det verkar ok.
Kan ÖD_givaren strula såhär, eller går den isf helt sönder?
Några andra goda uppslag?
Jag har exakt samma problem med min mi16 konverterade 205:a, så jag följer med intresse utvecklingen i denna tråd eftersom jag inte löst mitt problem helt ännu. Kör inte med bilen nu över vinter så jag har inte kollat så mycket på det nu på sistone, men det hade varit fint att få det fixat.
Med tanke på peugeot:s fina elsystem så skulle jag gissa på jordfel någonstans. Jag provade att sätta extra jord direkt till bensinpumps relä:et på min och då försvann mitt problem tillfälligt och sen har jag inte kört så mycket med bilen så jag vet inte om det löste problemet helt.
Med tanke på peugeot:s fina elsystem så skulle jag gissa på jordfel någonstans. Jag provade att sätta extra jord direkt till bensinpumps relä:et på min och då försvann mitt problem tillfälligt och sen har jag inte kört så mycket med bilen så jag vet inte om det löste problemet helt.
jag har också exakt samma problem på min 205mi16...Sany0 wrote:Jag har exakt samma problem med min mi16 konverterade 205:a, så jag följer med intresse utvecklingen i denna tråd eftersom jag inte löst mitt problem helt ännu. Kör inte med bilen nu över vinter så jag har inte kollat så mycket på det nu på sistone, men det hade varit fint att få det fixat.
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
- High_Octane
med viss risk att upprepa så hade jag samma problem med min gamla mi16 tyvär han jag alldrig titta så noga på det då kamremmen gick rakt upp i mumindalen och det serverades en härlig ventilsallad redan samma vecka jag konstaterade problemet. jag hade dock tid att få rejäla kyssar av tändkablarna under en motortvätt och beställde nya.
ironiskt nog fick jag hem de samma dag jag lyfte toppen och insåg att kraftverket var kört.
alltså kolla tändkablarna noga att leta gnistor är en ganska missvisande metod.
ironiskt nog fick jag hem de samma dag jag lyfte toppen och insåg att kraftverket var kört.
alltså kolla tändkablarna noga att leta gnistor är en ganska missvisande metod.
Sluta Plundra 405:orna
Jag Förstör Inte Naturen Jag Förändrar Bara Klimatet
Jag Förstör Inte Naturen Jag Förändrar Bara Klimatet