Ibland ryckig låga varv, tomgång, dör - 405 Mi16 -89

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär Hylander

Ibland ryckig låga varv, tomgång, dör - 405 Mi16 -89

Post by Pär Hylander »

Som en del av er minns så bytte jag motor i en rubricerad bil för en månad sedan ungefär. För det mesta går den alldeles utmärkt bra men ibland, och bara ibland, så har den hemskt dålig gång på låga varv, tomgången är då hemskt orolig och den dör ibland då. Vidare är den vid dom tillfälle riktigt riktigt svårstartad, startar den till slut så är det med tvekan. Inte sällan blir riktiga avgassmällar vid startförsöken då. Om den går på tomgång då och man gasar till snabbt blir det ibland så då att den istället dör, men inte varje gång. Över typ 2000 rpm går den dock utmärkt även vid dessa tillfälle

Lampan för motorstyrning/felkoder lyser inte (edit, bortglömt ord...).

Med tanke på avgassmällarna så känns det som tändningsrelaterat.

Är detta ngt typfel? Några goda ideer?

mvh, PÄr
Last edited by Pär Hylander on Mon Dec 20, 2004 9:36, edited 1 time in total.
Niklas

Post by Niklas »

ligger tomgången lågt eller är den bara orolig? går den bra när motorn blivit varm? I så fall låter det som ett tomgångsmotorrelaterat problem.

Nu vet jag inte hur det ser ut på 16v, men sådana symptom uppkommer i alla fall på 8v om man har fel på kallstartsventilen / klämda slangar till densamma.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Niklas wrote:ligger tomgången lågt eller är den bara orolig? går den bra när motorn blivit varm? I så fall låter det som ett tomgångsmotorrelaterat problem.

Nu vet jag inte hur det ser ut på 16v, men sådana symptom uppkommer i alla fall på 8v om man har fel på kallstartsventilen / klämda slangar till densamma.

Nej, när den går normalt så är det normal tomgång, knappt 1000 rpm varm och drygt 1500 vid kallstart.

Felet har aldrig uppstått vid kallstart vad jag kan minnas, snarare när den är "mellanvarm"

När den "misständer" så blir varvtalet lågt ju, ivf tolkar jag det som att det är "misständingarna" som orsakar det låga varvtalet. Det är ju oxo så att den rycker när man kör på låga varvtal, under ca 2000 rpm
Guest

Post by Guest »

kolla om du har överslag i fördelarlocket
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Anonymous wrote:kolla om du har överslag i fördelarlocket

Ja, det gör jag gärna, men hur?

Kan det få den effekten att det bara sker på låga varv?
Loffas

Post by Loffas »

läs av felkoderna
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Loffas wrote:läs av felkoderna

Kan det finnas felkoder utan att lampan lyser? Isf ska jag genast göra det!
Loffas

Post by Loffas »

Lampan för motorstyrning/felkoder lyser

:roll:
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Loffas wrote:Lampan för motorstyrning/felkoder lyser

:roll:

:oops: :oops: :oops: Inte kunde du veta att jag glömde skriva inte :oops: , editerar förstainlägget....
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Kan det vara ödp som sitter lite fel och inte klarar av vibrationer på låga varv utan missar lite?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Eric Josefsson wrote:Kan det vara ödp som sitter lite fel och inte klarar av vibrationer på låga varv utan missar lite?

Ja, jag har grunnat på ödp-givaren, men tyckte att om det är trassel med den så borde det snarare märkas på höga varv. Men om det är monteringen så kan det ju vara som du skriver. Är den justerbar på ngt sätt?
Loffas

Post by Loffas »

kolla kontakten till Lmm
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Bytte rotor och fördelarlock, speciellt rotorn såg tråkig ut. Trodde det hjälpte men sen kom det igen efter ett tag så det var nog inte det.

Ska prova med annan tändmodul oxo.

Faktiskt så lyser diagnoslampan korta stunder då och då nu, men inte i samband med ryckningarna. Lagras det felkoder så att dessa kan läsas ut även när lampan inte lyser?

Har försökt kolla i mörker efter gnistor från tändkablar, men det verkar ok.

Kan ÖD_givaren strula såhär, eller går den isf helt sönder?

Några andra goda uppslag?
Kent
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kent »

Bara diagnoslampan lyst så kan man läsa ut felkoder.
//Kent [Medlem nr: 348

205MSi?16 evighetsprojektet
VW T3 Buss -80
205 16V vardagsbilen (såld)
Suzuki Intruder M1800R
Husqvarna WR 360 enduro
Sany0

Post by Sany0 »

Jag har exakt samma problem med min mi16 konverterade 205:a, så jag följer med intresse utvecklingen i denna tråd eftersom jag inte löst mitt problem helt ännu. Kör inte med bilen nu över vinter så jag har inte kollat så mycket på det nu på sistone, men det hade varit fint att få det fixat.

Med tanke på peugeot:s fina elsystem så skulle jag gissa på jordfel någonstans. Jag provade att sätta extra jord direkt till bensinpumps relä:et på min och då försvann mitt problem tillfälligt och sen har jag inte kört så mycket med bilen så jag vet inte om det löste problemet helt.
Trolle

Post by Trolle »

Sany0 wrote:Jag har exakt samma problem med min mi16 konverterade 205:a, så jag följer med intresse utvecklingen i denna tråd eftersom jag inte löst mitt problem helt ännu. Kör inte med bilen nu över vinter så jag har inte kollat så mycket på det nu på sistone, men det hade varit fint att få det fixat.

Med tanke på peugeot:s fina elsystem så skulle jag gissa på jordfel någonstans. Jag provade att sätta extra jord direkt till bensinpumps relä:et på min och då försvann mitt problem tillfälligt och sen har jag inte kört så mycket med bilen så jag vet inte om det löste problemet helt.
jag har också exakt samma problem på min 205mi16...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
fredson

Post by fredson »

återupplivar tråden lite. jag har exakt samma problem med min 405 mi16 -92:a

hade vatt skönt o få det fixat, ska försöka ta en titt på ödp osv men hade vatt underbart med ett säkert svar. :D
High_Octane

Post by High_Octane »

med viss risk att upprepa så hade jag samma problem med min gamla mi16 tyvär han jag alldrig titta så noga på det då kamremmen gick rakt upp i mumindalen och det serverades en härlig ventilsallad redan samma vecka jag konstaterade problemet. jag hade dock tid att få rejäla kyssar av tändkablarna under en motortvätt och beställde nya.
ironiskt nog fick jag hem de samma dag jag lyfte toppen och insåg att kraftverket var kört.
alltså kolla tändkablarna noga att leta gnistor är en ganska missvisande metod.
Sluta Plundra 405:orna
Jag Förstör Inte Naturen Jag Förändrar Bara Klimatet
Post Reply