Tänkte bjuda lite på mina erfarenheter nu efter jag har haft mitt K/N insatsfilter monterat sen augusti och jag anser det vara ordentligt inkört för att våga ge erfarenheter.
Så vad har hänt med prestanda, bensinförbrukning och motorljud?
Jag var skeptisk att det skulle göra någon effektökning när jag valde att gå på insats. Nu när luftfiltret lirar på bra under huven så kan jag märka en marginell skillnad jämfört mot innan med standard filtret. Jag tycker det är något mer drag i kärran och detta gör sig mest i högre hastigheter och på högre varv. (Obs! Effektökningen är ingen spark i magen, du känner att den drar marginellt lite mer. That´s it! så jaga inte M3:or efter installationen
Vad har hänt med bensinförbrukningen då? Jag har märkt att min bensinförbrukning har minskat! För att ge en liten fingervisning så kan vi ta när jag ligger på motorvägen i en fart på 130km/h (jämnfart), då kan jag få en förbrukning på ca 0,6l/milen. Generellt så kan man säga att den har minskat med upp till ca 1dl. Dock så gäller detta enbart under normal körning
Sista men inte minst, ljudet. Jag har fått ett fetare ljud på tomgång och ett alldeles fruktansvärt gött ljud när jag varvar motorn och kör "inspirerat". Dock så skall man inte förväntas sig att få ett ljud som som skrämmer gamla tanter eller tvingar dig att ha på sig hörselproppar. Ljudet kan mer beskrivas som civiliserat ända tills du drar på och varvar på, då får man ett fränt och gött ljud som för mig gör att man myser i sin bil
Vad kan man då säga om K/N´s insatsfilter? Helt okej som första steg trim som har sin fördel i priset och som jag min guide ovan visar så har den många positiva fördelar med sig. En annan bra sak är lätthets graden för montering, öppna boxen, sätt filtret på plats, stäng boxen. Ut och kör!
Anledningen till att jag valde insats var att de ej fanns enligt mekonomen ett K/N 57i kit till 206:an utan man var tvungen att köpa deras kit som benämdes "Gen 2" (Tror den heter TYPHOON idagens läge). Detta kit skulle gå lös på 5000:- i runda slängar har jag för mig.
Så har man inte råd eller kunskap att bygga ett eget system så är detta alternativ värt pengarna!
----------------------------------------------
//Tyckte det är lite dåligt med trimguider på denna sidan så nu har man varit duktig och skrivit mina erfarenheter som jag hoppas blir till nytta får några framtiden!
Ha det gött!