Byta värmepaket på 205a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
stellan

Byta värmepaket på 205a

Post by stellan »

Hur mycke behöver man plocka ned för att kunna byta det?

Antar att mitt har fryst sönder under vintern, men inte säker

Vad e de som brukar börja läcka i dom? Nån packning man kan byta? Nån slang som brukar sprick mm mm...
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

f*n, ha inte så bråttom iväg från kanalen...:o)

Lite kåpa under ratten o så, inte spec mkt att riva..du kommer hitta det rätt lätt, bara att koppla från o dra rakt ut.

Det går två rör från torpeden in i paketet, där ligger o-ringar i skarven.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Marcus

Post by Marcus »

Som Soderbaum säger så behöver du bara lös med kåpan under ratten sen ser du det till höger ovanför stereon.

Antligen så går cellerna sönder i det eller så går packningen mellan cellerna och plastgrejen där rören från kylsystemet kommer in sönder. Men den packningen finns inte att köpa så man måste ändå köpa ett nytt paket. Sen är oringarna där rören går in också en känslig punkt.

Har du hela mattan där du sitter och kör full med glykol eller? Det är så man brukar märka ett trasigt värmepaket iaf
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
stellan

Post by stellan »

Ofan, hade för mig att man va tvungen att montera ned halva inredningen :P

Japp mattan är fuktig som f*n på förarsidan, e fuktigt hela vägen upp mot värmepaketet.. Försvinner lite vatten i kylsystemet ochså så det är ju ganska uppenbart va felet är :?

Går det inte byta oringarna? Ett par nya bör väl gå att hitta nånstans eller klena runt med packning på tub?

Va kostar ett värmepaket nytt på pug/mekonomen... :?:
trinkle

Post by trinkle »

har för mig att det kostade nästan 900 på mekonomen...
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

O-ringarna finns på peg, tror de kostar några kr styck eller nåt sånt där hemskt.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
R.O.B.

Post by R.O.B. »

sen... om du inte ska ha den på vintern... kan du koppla förbi värmepaketet i motorrummet vid torpeden... där slangarna är kopplade till aluminiumrören
Tobbe M

Post by Tobbe M »

Köp ett nytt, de har ändrat lite på dem så att det inte ska uppstå samma fel igen...
BMW X3 3,0d -04
205 Dimma -89
Deon

Post by Deon »

Jag har fått samma probölem men på en 405 glx.. lite småjäkligt började riva instumenteringen igår .. kan man på något lättare sätt få ut den för jag måste ju riva allt för att komma åt det.. fick börja uppeifrån för att få loss mitt konsollen.. men kommer fortfarande inte åt ,, värkar som jag måste lyfta ut hela instrument brädan.. någon som har ett tips hur jag fixar detta lättast?
På jakt efter ett äventyr..
Lobban

DOH!

Post by Lobban »

Idag så började min 205 GTI -89 att läcka som f*n någonstans kring värmepaketet.. har suttit ute i kylan o meckat bort nästan hela mittconsolen. Sen hade jag ingen känsel kvar i händerna så jag gav uppp för dagen, så läser jag här nu att man bara behöver ta bort den lille fjoll-kåpan under ratten! : :wink:
Lobban

Post by Lobban »

Idag lossade jag kåpan under ratten, det gav inte mycke. Jag måste plocka ner hela nedre halvan av panelen, men fattar ej hur jag ska få bort handsfacket? Har så jävla dåligt lyse när jag håller på och golvmattorna är dygnsura i glykol så jag vill inte kravla på golvet.

Någon som kan hjälpa mig? :(
tenta

Post by tenta »

Det går ju oxå bra att täta med silicon om man inte lyckas få tag på oringar. För det gjorde jag och det har gått fint i 1 år nu.
Kolla övers vad de skrev om att ta bort kåpan under ratten och sen kan det ju vara lite bökigt att komma åt de skruvar som håller värmepaketen
på plats. kKan ju tipsa om att man kan lägga tidningspapper på golvet
och de suger upp vätskan skitbra. Lycka till!
IvarS

Post by IvarS »

Nu tar vi det lugnt här, man BEHÖVER inte riva nedra halvan av instrumentpanelen även om det underlättar själva paketbytet.

Man börjar under huven med att lossa de två slangarna, plåtbrickan som hålls på plats med två muttrar och gummipackningen därunder.

Inne i bilen måste man först som sagt ta loss panelen under ratten, sitter med en stor stjärnskruv vid huvlåsspärren, en mutter mot torpedväggen och några små stjärnskruvar, (bl.a. en lite svåråtkomlig i dörröppningen).

Om man inne i bilen skruvar loss de två aluminiumrören från paketet går det fint att dra paketet rakt ut efter att de två fästskruvarna lossats. Att byta o-ringarna är ett MÅSTE. Jag slarvade med det första gången och fick göra om nästan allt en gång till (rören måste loss). Finns att beställa på Peugeot men jag använde vanliga ur en sortimentsats.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Lobban

Post by Lobban »

Antar att jag drar ut paketet på passagerar-sidan?

Ett nytt paket kostar 730kr på mekonomen, någon som vet vad ett orginal kostar?

Vredet till fläkthastighet funkar inte heller som det ska, det är fullt eller inget som gäller, måste jag byta ut hela instrument-delen eller kan jag lösa det på något billigare sätt?

Tack för hjälpen angående paketet!
205 GTI -89
Volvo 850 GLT -92
LUNDBORG

Post by LUNDBORG »

IvarS wrote:Nu tar vi det lugnt här, man BEHÖVER inte riva nedra halvan av instrumentpanelen även om det underlättar själva paketbytet.

Man börjar under huven med att lossa de två slangarna, plåtbrickan som hålls på plats med två muttrar och gummipackningen därunder.

Inne i bilen måste man först som sagt ta loss panelen under ratten, sitter med en stor stjärnskruv vid huvlåsspärren, en mutter mot torpedväggen och några små stjärnskruvar, (bl.a. en lite svåråtkomlig i dörröppningen).

Om man inne i bilen skruvar loss de två aluminiumrören från paketet går det fint att dra paketet rakt ut efter att de två fästskruvarna lossats. Att byta o-ringarna är ett MÅSTE. Jag slarvade med det första gången och fick göra om nästan allt en gång till (rören måste loss). Finns att beställa på Peugeot men jag använde vanliga ur en sortimentsats.

va i....så värmepaketet hänger bara i rören? å f*n undrar va ja skruvat på :D
kagge

Post by kagge »

Tobbe M wrote:Köp ett nytt, de har ändrat lite på dem så att det inte ska uppstå samma fel igen...

Vad har ändrats och vart kan man köpa den förbättrade varianten?
205 GTI 1.9L -89
Post Reply