hej jag undrar vad som kan va anledningen till att min bromsskiva vart glöddande het efter jag åkt ett par mil?
vore tacksam för svar fort
MVH
Fråga ang bromskiva
Re: Fråga ang bromskiva
Om du inte bromsat väldigt mycket och hårt så är det säkert bromsoket som kärvar, det går att renovera om inte bromskolven är för rostig.
Annars finns ju utbytesok men det är betydligt dyrare.
Annars finns ju utbytesok men det är betydligt dyrare.
Anonymous wrote:okej jag har bromsat ganska hårt, kan det va bromsbeläggen som är slut?
Om beläggen är slut så att bara metallen finns kvar brukar det bli oväsen när man bromsar.
Låt bilen stå till skivorna är helt kalla, sen tar du en sväng med bilen och undvik att trycka ner bromsen, stanna och känn på skivorna.
Dom ska inte vara heta, för då kärvar bromskolven och trycker belägget mot skivan fastän du inte bromsar.
Annars kan du ju kolla så bilen rullar lätt i svag nedförbacke eller hissa upp ett hjul och snurra på hjulet.
har du bromsat mycket och hårt (buskörning / väldigt inspirerad körning) så blir skivan lätt glödande, annars om det är vid vanlig körning så har du förmodligen anliggande belägg.
du kan enkelt kolla hur beläggen mår om du tar av hjulet, du ser om det är material kvar (belägget har en platta i bakkant som slitdelen av belägget står ut från, ser du bara en platta är beläggbyte nog på sin plats.)
du kan enkelt kolla hur beläggen mår om du tar av hjulet, du ser om det är material kvar (belägget har en platta i bakkant som slitdelen av belägget står ut från, ser du bara en platta är beläggbyte nog på sin plats.)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Guest
Anonymous wrote:asså grejen är att det känns inte som bilen bromsas ner nånting, kan rulla få rullning på bilen
även den minsta friktion är friktion!!! det blir hett fort som f*n!!..
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget: