EGR -ventil

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Conza

EGR -ventil

Post by Conza »

nån som vet vad en sån gör för nått på en 307SW-- (-02:a)
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
André V

Post by André V »

Klipp från nätet: "En EGR ventil återför en del av avgaserna för ytterligare förbränning". I det här fallet gällde det en 406 HDi.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
stellan

Post by stellan »

man sänker förbrännings temperaturen genom att återleda avgaser....
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

låter lite som en turbo i miniformat =)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Conza

Post by Conza »

ok, och om en sån e trasig i bilen, hur bra/dåligt är det på en skala.. ?

:)

det är så bra med en massa männsker som kan sånt här å som man kan ställa en masa frågor till..... ;-)
Conza

Post by Conza »

*upp*

nån som har nått vettigt svar på min följdfråga.. ? hur bra/dåligt är det ifall EGR-ventilen går sönder.... ?

hur märker man om den är sönder... ? några tydliga tecken på det.. ?

detta gäller en 307SW alltså...
Magnus Börjesson

Post by Magnus Börjesson »

Tja... EGR, exhaust gas recirculation. Det är ingen prestandagrej direkt. Det är främst för att sänka emissionerna. Vad den är till för är som nämnts ovan att sänka förbränningstemperaturen. Detta för att kvävgas som finns till 80% i luften har sin oxideringstemperatur vid ungefär samma nivå som man har förbränningstemperatur i cylindrarna. EGR används därför för att sänka förbränningstemperaturen och minska kväveoxiderna.

En kass EGR är inte så lämpligt. Om EGR-ventilen alltid är stängd t ex så får man som sagt mycket kväveoxider i emissionerna och man kan även bränna ventiler om det blir för varmt. Är EGR-ventilen alltid öppen så får man allvarliga körbarhetsproblem och rent av knack. Mycket EGR-gas släcker förbränningen och skickar ut oförbrända gaser ut med avgaserna vilket ger höga HC-utsläpp.

På dieslar däremot använder man EGR mycket mer och där har man den nästan som effektreglering av motorn, ungefär som en trottel. Sen har man kollat på om man kan använda mycket EGR för att minska motorns pumpförluster, men det kanske är överkurs just nu.

MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power :-)
Conza

Post by Conza »

tackar för svaret!
Magnus Lindskog

Post by Magnus Lindskog »

Förvisso är tråden över ett år gammal, men den är mycket aktuell för mig. Magnus, du verkar kunnig så jag dristar mig till att skriva ett inlägg så får vi se om jag får ett svar. Vore mycket tacksam för respons, då jag dels vill lära mig mer, dels behöver lite kött på benen när jag diskuterar med min verkstad.

Jag har nämligen min 307 XS på verkstad nu, där man kunnat konstatera att de ryckningar jag upplever vid vissa förhållanden är vad man kallar ”EGR-ryckningar”. Man säger att det troliga är att bränsle/luftblandningen blir för mager när EGR-ventilen öppnar och att jag därigenom får tändningsproblem. Den åtgärd man säger sig kunna göra är att byta till en annan typ av stift med längre brinntid.

Jag känner mig dock lite tveksam till detta, men eftersom mina kunskaper på området långt ifrån är 100%-iga så blir jag osäker. Min tvekan bygger på följande:

Att byta stift om problemet har med blandningen att göra känns för mig som att ge sig på symptomen och inte den verkliga orsaken. Blandningen lär väl vara lika fel även framgent, alldeles oavsett stiftens karakteristik? Detta i sin tur borde rimligen innebära– även om de nya stiften får blandningen att tända – att den energi som utvecklas vid explosionen inte är den som skulle utvecklas vid den avsedda kombinationen av blandning och stift, dvs. dragkraften i motorn kommer väl ändå försämras? Eller blir dessa effekter så små att de inte är märkbara?

En annan fundering jag har är vilka andra konsekvenser ett byte av stift kan tänkas få? Jag är som sagt ingen motorguru, men om man ändrar en sådan konstruktionsvariabel som tidpunkten för förbränning, borde inte det kunna få diverse följdverkningar?

Vänliga hälsningar,
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Magnus Lindskog wrote:Förvisso är tråden över ett år gammal, men den är mycket aktuell för mig. Magnus, du verkar kunnig så jag dristar mig till att skriva ett inlägg så får vi se om jag får ett svar. Vore mycket tacksam för respons, då jag dels vill lära mig mer, dels behöver lite kött på benen när jag diskuterar med min verkstad.

Jag har nämligen min 307 XS på verkstad nu, där man kunnat konstatera att de ryckningar jag upplever vid vissa förhållanden är vad man kallar ”EGR-ryckningar”. Man säger att det troliga är att bränsle/luftblandningen blir för mager när EGR-ventilen öppnar och att jag därigenom får tändningsproblem. Den åtgärd man säger sig kunna göra är att byta till en annan typ av stift med längre brinntid.

Jag känner mig dock lite tveksam till detta, men eftersom mina kunskaper på området långt ifrån är 100%-iga så blir jag osäker. Min tvekan bygger på följande:

Att byta stift om problemet har med blandningen att göra känns för mig som att ge sig på symptomen och inte den verkliga orsaken. Blandningen lär väl vara lika fel även framgent, alldeles oavsett stiftens karakteristik? Detta i sin tur borde rimligen innebära– även om de nya stiften får blandningen att tända – att den energi som utvecklas vid explosionen inte är den som skulle utvecklas vid den avsedda kombinationen av blandning och stift, dvs. dragkraften i motorn kommer väl ändå försämras? Eller blir dessa effekter så små att de inte är märkbara?

En annan fundering jag har är vilka andra konsekvenser ett byte av stift kan tänkas få? Jag är som sagt ingen motorguru, men om man ändrar en sådan konstruktionsvariabel som tidpunkten för förbränning, borde inte det kunna få diverse följdverkningar?

Vänliga hälsningar,

Det var enstaka problem med stiften och även programvara på 2.0.
Var din bil ryckfri efter ågärderna eller?
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Magnus Lindskog

Post by Magnus Lindskog »

Richard Gustavsson wrote:Det var enstaka problem med stiften och även programvara på 2.0. Var din bil ryckfri efter ågärderna eller?

Hej och tack för att du svarar!

Har inte fått tillbaka bilen ännu, så jag kan inte svara på det. Dock har den blivit omprogrammerad efter inkallelsen som kom för några veckor sedan och det är faktiskt först efter det som ryckningarna kommit för mig. Kan det ha samband, tro? Jag har själv inte gjort den kopplingen tidigare.
Post Reply