Bildator - Rapporttråd

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Dj_Aleks wrote:*pust* är nu inne på min 3-je installation av min lättade Xp version, tydligen lättade jag lite föööör mkt =) får inte riktigt alla program att fungera..men framåt går de =) återkommer med mera info så fort ja fått allt att fungera...beräknar även att skräm + gps skickas nu i dagarna!

När du har fått din absolut lättaste version att funka så tycker jag du ska göra en ghost på disken och bränna ut..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

ReD DeviL wrote:
Dj_Aleks wrote:*pust* är nu inne på min 3-je installation av min lättade Xp version, tydligen lättade jag lite föööör mkt =) får inte riktigt alla program att fungera..men framåt går de =) återkommer med mera info så fort ja fått allt att fungera...beräknar även att skräm + gps skickas nu i dagarna!

När du har fått din absolut lättaste version att funka så tycker jag du ska göra en ghost på disken och bränna ut..

klart ja gör! drar en imagefil av den ;)

edit: är nere på nästan 500Mb med pagefil o allt ;)
måste banta mer! men de gäller ju o banta rätt saker, tog visst bort lite activex kontroller på sista här så ja får inte Destinator att funka...ska fösöka lösa de hela under helgen.
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar :D
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
H-Audio

Post by H-Audio »

TomasG wrote:
H-Audio wrote:Tjena Hejsan!!

Och det bästa alternativet är då genast:

Avic-X1 + fast monterad 8" Touch skärm + Laptop i skuffen... :P

Ha det gott

Roger

Vad ska du med AVIC:en till om du har en bärbar dator i skuffen?

Tjena Hejsan!!

X1:an är mycket bra som huvudenhet i bilen.
Den låter bra och har de funktioner jag behöver för att LYSSNA på musik på ett vettigt sätt.
Att den har allt i "nästan" ett paket gör inte saken sämre.
Laptopen har jag som media bibliotek och till det den verkligen är... en dator.

Som jag har skrivet innan så tycker jag inte att dagens bildatorer håller särskilt hög klass.
De har långsamma processorer och små utbyggnads möjligheter.
Att man sedan till 99% ändå måste ha en huvudenhet för att använda en bildator gör ju inte valet av en X1:a mindre motiverat.

Att jag kunde köpa en X1:a för 13000+ moms är ju inte heller fel.
Så en laptop fyller mina kriterier som media bibliotek och kan även användas utanför bilen.

ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO
H-Audio.se
MobileFidelity.se

Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

H-Audio wrote:
TomasG wrote:
H-Audio wrote:Tjena Hejsan!!

Och det bästa alternativet är då genast:

Avic-X1 + fast monterad 8" Touch skärm + Laptop i skuffen... :P

Ha det gott

Roger

Vad ska du med AVIC:en till om du har en bärbar dator i skuffen?

Tjena Hejsan!!

X1:an är mycket bra som huvudenhet i bilen.
Den låter bra och har de funktioner jag behöver för att LYSSNA på musik på ett vettigt sätt.
Att den har allt i "nästan" ett paket gör inte saken sämre.
Laptopen har jag som media bibliotek och till det den verkligen är... en dator.

Som jag har skrivet innan så tycker jag inte att dagens bildatorer håller särskilt hög klass.
De har långsamma processorer och små utbyggnads möjligheter.
Att man sedan till 99% ändå måste ha en huvudenhet för att använda en bildator gör ju inte valet av en X1:a mindre motiverat.

Att jag kunde köpa en X1:a för 13000+ moms är ju inte heller fel.
Så en laptop fyller mina kriterier som media bibliotek och kan även användas utanför bilen.

ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO

Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, men för att kontra ditt inlägg då.
Att "lyssna" på musik? vill du vara vänlig och förklara för mig? för så vitt jag vet så har du bra mycket mera processorkraft i en dator att använda på kvalitén av musiken. Din X1-a är anpassad FÖR musik, men tänkt dig då en bildator med likadan anpassning för musik rörande ljudkort. 5.1 processorer etc etc. Då förstår ja att du kommer poängtera att mp3 e minsann bra mkt sämre kvalité på än CD, japp, men du har däremot möjligheten att spela upp i stort sett VADSOMHELST på en dator!

Inte tillräckligt med processorkraft? jag hoppas innerligt att du skämtade på denna punk för en bildatorn kan ha precis så mkt processorkraft som finns att tillgå ute på marknaden idag, min dator som förnärvarande har en ATA33 disk räknar ut vägen härifrån till jukasjärvi på mindre än 2sek, va tar det för din X1-a?

ja citerar "can your alpine send an email?
can your alpine play ogg, flac, asf, mov, or avi's
can your alpine store upwards of 10,000 songs
can your alpine rip cd's
can your alpine make cd's
can your alpine rip dvd's
can your alpine make dvd's
can your alpine play games
does your alpine have a wireless connection to the net"

nu va diskussionen visserligen om ljud men ja ville bara påpeka det du sa att en bildator inte kan byggas ut.
Att bygga ut en bildator är bra mycket enklare än att bygga ut en huvudenhet, jag kan lägga till 5.1 processorer, tv kort, firewirestöd.
Jag kan lägga till filter, codecs för att höja eller ändra musikens karaktär precis som jag vill, klarar din X1-a det?

du behöver definitivt inte ha en huvudenhet för att kunna ha en bildator, kolla thomas bil (bildator.se) finns ingen huvudenhet där, klarar sig hur bra som helst utan.

så att en bildator inte matchar din X1-a tror ja nog du har ganska så fel i...den matchar och garanterat krossar på alla plan...frågan är bara hur mkt man vill lägga ner samt hur mkt man vill få ut av den. Att tävla i SACSA kanske inte var och varannan svensk gör, inte heller är dom ute efter "kristallklart" ljud för att lyssna på p3 eller sin cd samling. Men vill dom så kan dom få precis det även med en bildator.
Bilder På Bilen
H-Audio

Post by H-Audio »

Dj_Aleks wrote:
Att "lyssna" på musik? vill du vara vänlig och förklara för mig? för så vitt jag vet så har du bra mycket mera processorkraft i en dator att använda på kvalitén av musiken. Din X1-a är anpassad FÖR musik, men tänkt dig då en bildator med likadan anpassning för musik rörande ljudkort. 5.1 processorer etc etc. Då förstår ja att du kommer poängtera att mp3 e minsann bra mkt sämre kvalité på än CD, japp, men du har däremot möjligheten att spela upp i stort sett VADSOMHELST på en dator!

Inte tillräckligt med processorkraft? jag hoppas innerligt att du skämtade på denna punk för en bildatorn kan ha precis så mkt processorkraft som finns att tillgå ute på marknaden idag, min dator som förnärvarande har en ATA33 disk räknar ut vägen härifrån till jukasjärvi på mindre än 2sek, va tar det för din X1-a?

can your alpine rip cd's

nu va diskussionen visserligen om ljud men ja ville bara påpeka det du sa att en bildator inte kan byggas ut.
Att bygga ut en bildator är bra mycket enklare än att bygga ut en huvudenhet, jag kan lägga till 5.1 processorer, tv kort, firewirestöd.
Jag kan lägga till filter, codecs för att höja eller ändra musikens karaktär precis som jag vill, klarar din X1-a det?

du behöver definitivt inte ha en huvudenhet för att kunna ha en bildator, kolla thomas bil (bildator.se) finns ingen huvudenhet där, klarar sig hur bra som helst utan.

så att en bildator inte matchar din X1-a tror ja nog du har ganska så fel i...den matchar och garanterat krossar på alla plan...frågan är bara hur mkt man vill lägga ner samt hur mkt man vill få ut av den. Att tävla i SACSA kanske inte var och varannan svensk gör, inte heller är dom ute efter "kristallklart" ljud för att lyssna på p3 eller sin cd samling. Men vill dom så kan dom få precis det även med en bildator.

Tjena Hejsan!!

Jag förstår precis vad du menar angående bildatorers överlägsenhet...
Jag tyckte själv det innan jag provade...
Men jag tycker det haltar lite...

Det jag menar med att LYSSNA på musik är att verkligen LYSSNA på musik.
Vad jag vet så finns det ingen på denna planet som använder en dator för att förmedla HiFi.
Varken i bil eller hemma.
Visst kan man köra 5.1 via datorn, men sedan vad.
Hur delar du upp det till dina slutsteg?
Hur kan du justera ljudet utan att behöva grotta med Windows lama inställningsmöjligheter?

Jag ser inte detta som ett alternativ.
Till X1:an finns: TV tuner,5.1 prosessor, DVD växlare, extra skärmar med Dualzone, möjlighet att ansluta IPOD och Playstation/XBox mm mm.

Kan man köra film,Nav och låta ungarna spela spel i baksätet via en bildator??
NOOOP!!!

Visst kostar det en slant.. men det betyder bara att man för köra några extra timmar övertid ibland... :)

can your alpine rip cd's

Precis detta gör en laptop.. och hur ofta går du ut i bilen för att skicka ett email, rippa en cd, eller spela spel???
Detta gör du hemma om du skall... eller lika bra på en laptop.

Jag gjorde en test ikväll och det tog 3-4 sek att få fram 5olika rutter med X1:an till Marknadsvägen 31 i Jukkasjärvi.
Så den biten är nog inga problem. varken för en dator eller X1:an.
Dessutom startar X1:an direkt jag sätter i nyckeln så den har nog färdvägen klar innan den dator ens loggat Windows. :)

Det jag menar med långsamma prossessorer är att inte vill du väll sitta på en 1GHz med 256Mb ram hemma om du skall spela spel, rippa cd eller vad man nu skall göra.
Spel i bil görs bäst via Playstation/XBox

Jag håller med dig om att inte alla vill ha "kristallklart" ljud i bilen.
Men låter det skit har man ju kastat pengarna i sjön.
99% av sveriges befolkning tycker att originalljudet i bilen är mer än OK.
Så de som använder sin bil som transportmedel och lyssna på P3 skiter nog blankt i både bildatorer och X1:or.

Både en dator och en X1:a kostar pengar.
Mer pengar än de flesta på detta forum lägger totalt på sin bilstereo.
Dessutom så tillkommer det minst 10K för utrustning för att få någon av åvanstående produkter att prestera just.

Att man har olika åsikter om saker hör till.
Och förmodligen har båda enheterna sina fördelar brister.
Jag har kört med X1:an ett tag nu och den funkar klockrent för det jag skall ha den till.
Jag har testat dator i bilen och det föll mig inte på läppen.

Ha det gott
Roger Edvinsson
H-Audio.se
MobileFidelity.se

Cerwin Vega, Ciare, Genesis, Digital Design, JBL, Alpine, Infinity och TangBand
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

H-Audio wrote:
Dj_Aleks wrote:

can your alpine rip cd's

Tjena Hejsan!!

Jag förstår precis vad du menar angående bildatorers överlägsenhet...
Jag tyckte själv det innan jag provade...
Men jag tycker det haltar lite...

Det jag menar med att LYSSNA på musik är att verkligen LYSSNA på musik.
Vad jag vet så finns det ingen på denna planet som använder en dator för att förmedla HiFi.
Varken i bil eller hemma.
Visst kan man köra 5.1 via datorn, men sedan vad.
Hur delar du upp det till dina slutsteg?
Hur kan du justera ljudet utan att behöva grotta med Windows lama inställningsmöjligheter?

Jag ser inte detta som ett alternativ.
Till X1:an finns: TV tuner,5.1 prosessor, DVD växlare, extra skärmar med Dualzone, möjlighet att ansluta IPOD och Playstation/XBox mm mm.

Kan man köra film,Nav och låta ungarna spela spel i baksätet via en bildator??
NOOOP!!!

Visst kostar det en slant.. men det betyder bara att man för köra några extra timmar övertid ibland... :)

can your alpine rip cd's

Precis detta gör en laptop.. och hur ofta går du ut i bilen för att skicka ett email, rippa en cd, eller spela spel???
Detta gör du hemma om du skall... eller lika bra på en laptop.

Jag gjorde en test ikväll och det tog 3-4 sek att få fram 5olika rutter med X1:an till Marknadsvägen 31 i Jukkasjärvi.
Så den biten är nog inga problem. varken för en dator eller X1:an.
Dessutom startar X1:an direkt jag sätter i nyckeln så den har nog färdvägen klar innan den dator ens loggat Windows. :)

Det jag menar med långsamma prossessorer är att inte vill du väll sitta på en 1GHz med 256Mb ram hemma om du skall spela spel, rippa cd eller vad man nu skall göra.
Spel i bil görs bäst via Playstation/XBox

Jag håller med dig om att inte alla vill ha "kristallklart" ljud i bilen.
Men låter det skit har man ju kastat pengarna i sjön.
99% av sveriges befolkning tycker att originalljudet i bilen är mer än OK.
Så de som använder sin bil som transportmedel och lyssna på P3 skiter nog blankt i både bildatorer och X1:or.

Både en dator och en X1:a kostar pengar.
Mer pengar än de flesta på detta forum lägger totalt på sin bilstereo.
Dessutom så tillkommer det minst 10K för utrustning för att få någon av åvanstående produkter att prestera just.

Att man har olika åsikter om saker hör till.
Och förmodligen har båda enheterna sina fördelar brister.
Jag har kört med X1:an ett tag nu och den funkar klockrent för det jag skall ha den till.
Jag har testat dator i bilen och det föll mig inte på läppen.

Ha det gott
Roger Edvinsson

njae, aså de beror mer på valet av dator....gör man de rätt så haltar de inte, självklart har du saker o ting mer direkt med X1-an än med en dator, som ja sa, den är anpassad för endast det.

du kan ansluta de mesta till en dator, i-pod, xbox etc etc även ha dualzoner om de är så..så visst går det.

hehehe, självklart gör du inte ens hälften av dom sakerna i bilen, men OM du skulle vilja så kan du, o ja, de går lika bra med en laptop, men då känns de här bra mkt billigare!

ta de här som exempel då istället, trimmade bilar...ja har ODB-II interface till min, kan se och styra de mesta i bilens ECU med den...de gör du garanterat inte med en X1-a

haha, jaa..dom flesta gör nog de ja, skiter i hur de låter då =)

de ja vill få fram i de här är att en dator KAN vara minst lika bra som din X1-a, absolut inte att den är helt överlägsen allt annat, man får väldigt mkt för pengarna...skillnaden är att din X1-a fungerar direkt medans datorn behöver anpassas...
Bilder På Bilen
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

såja, nu är skärmen och GPS mottagaren hemma och installerade :D satt o lekte lite igår kväll, tog ett tag innan ja hajja hur fasen gps-en skulle installeras med efter mkt om och men så gick det :D
Bilder På Bilen
206_GTI

Post by 206_GTI »

Dj_Aleks wrote:såja, nu är skärmen och GPS mottagaren hemma och installerade :D satt o lekte lite igår kväll, tog ett tag innan ja hajja hur fasen gps-en skulle installeras med efter mkt om och men så gick det :D

BILDER!!!! :P :P
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

206_GTI wrote:
Dj_Aleks wrote:såja, nu är skärmen och GPS mottagaren hemma och installerade :D satt o lekte lite igår kväll, tog ett tag innan ja hajja hur fasen gps-en skulle installeras med efter mkt om och men så gick det :D

BILDER!!!! :P :P

kommer under morgondagen =) satt hela kvällen ute i garaget och funderade över hur fasiken ja skulle installera allt så de blev snyggt! tror nästan ja kommit på en bra lösning nu, måste mäta o planera, i övrigt så har ja bytt mediaprogram till en variant av mediacar som kommer tillsammans med nya datorer hos bildator.se, vart riktigt förvånad över hur satans bra de funkar =) så nu återstår i princip bara installationen :D
Fick även mina fälgar idag så de gick en masssssa tid till de :P

Edit: jaja lite bilder då ;)

Image

Mitt interface för G-Techmodulen som kommer sitta i bilen ;)

Image

Navin, f*n om ja får hembesök nu :P

Image

så här ser allt ut på mitt skrivbord nu =)

Image

Mediaspelaren, såhär ser hela mp3 hanteringsbiten ut...RUSKIGT snabb är den!
finns även en komplett 10 kanalers Eq till de hela, glömde dock ta kort på den =/
Bilder På Bilen
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

va är de här då!? först fotar man som en tok så ni ska ha nåt att kommentera o så får man inte en endaste ynka synpunkt :lol:
Bilder På Bilen
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Dj_Aleks wrote:va är de här då!? först fotar man som en tok så ni ska ha nåt att kommentera o så får man inte en endaste ynka synpunkt :lol:

:D

Skitläckert..fast ska bli ännu roligare att se hur det ser ut i bilen ;)

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Raketfart

Post by Raketfart »

Vilken skärm använder du?
pris?
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Raketfart wrote:Vilken skärm använder du?
pris?

här får jag referera till www.bildator.se
de är dom som sponsrar det här bygget och därifrån jag fått skärmen =)
så kontakta thomasg här på forumet för prisuppgift =)
Bilder På Bilen
Joi

Post by Joi »

Härligt härligt, men vill se bilder på fälgarna också :D
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Conza

Post by Conza »

ser riktigt lovande ut, Aleks! :)
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

Joi wrote:Härligt härligt, men vill se bilder på fälgarna också :D

bilder på fälgarna kommer ikväll!
Tack Conza! kommer nog bli bra de här tror ja :D sitter just nu och försöker finslipa mjukvaran till max så att den passar just mig...finns ju lite pul som sagt, men allt funkar fläckfritt nu så ja skulle kunna slänga in den på en gång =)
Bilder På Bilen
spraycane

Post by spraycane »

släng in, släng in, släng :D :D :D
Peugeot 206 Xsi 1.6 - BlackMetal
weNonE - TaCrew
Dj_Aleks

Post by Dj_Aleks »

spraycane wrote:släng in, släng in, släng :D :D :D

haha, de kommer =) förövrigt, om nån är väldigt intresserad av hur allt fungerar eller vill se sytemet live så är ni välkomna att komma och titta på det när ja e färdig me det, kommer åka runt ganska mkt i sverige och ställa ut samt att ja nästan e ute varje helg i eskilstuna med bilen...så de e bara att dra ett PM eller nåt om ni vill kika på prylarna, hjälper mer än gärna till med frågor också rörande allt de här =)
Bilder På Bilen
Raketfart

Post by Raketfart »

Var får man tag i GPS programmet som du kör med?... låter grymmt coolt med alla fart kameror inlagda!!

Har du länk eller nått där man kan ladda ner det?
Är det dyrt?
jockew

Post by jockew »

skitsnyggt gjort , men en fråga jag ska nog köpa ett färdigt från bildator men varfannn ska jag sätta skärmen så det blir snyggt???? :?
Post Reply