sportluftfilter.. ??
sportluftfilter.. ??
Jag tänkte skaffa sportfilter till min 206 :a xs 99.. ere nån som kan tippsa nån bra ? och asså vad skare va för mått på den ?? hur monterar man det ? lätt lr är det mkt jobb?
Mvh Elii
Mvh Elii
-
jaja
-
Guest
Annars, använd original. Bilen funkar bäst så eftersom original filtret är optimerat för motorn. Men släng gärna in ett annat filter om du vill ha dyra reparationer av motorn som följd. Förstår bara inte varför man vill göra något sådant. Vill man ha skräp så köp en gammal förstörd/misshandlad bil redan från början så slipper du jobba för det.
Anonymous wrote:Annars, använd original. Bilen funkar bäst så eftersom original filtret är optimerat för motorn. Men släng gärna in ett annat filter om du vill ha dyra reparationer av motorn som följd. Förstår bara inte varför man vill göra något sådant. Vill man ha skräp så köp en gammal förstörd/misshandlad bil redan från början så slipper du jobba för det.
bullshit.
många eftermarknadsfilter släpper in mer skit ja. Men de partiklar som släpps in är så oerhört små så att de knappast gör någon skada i den miljö de släpps in i (några tusen grader varm förbränning med högt tryck) och chansen att de skulle klara att slå sönder en ventil eller kolv är lika sannolika som att man skulle kunna hosta sönder den.
köp ett bra eftermarknadsfilter och montera det skyddat och kallt så kommer det bli bra. Orginal filter är bra, jag säger inte annat, men det är trots allt billiga pappersfilter vilka oftast är ditsatta med produktionskostnader i åtanke.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Niklas wrote:många eftermarknadsfilter släpper in mer skit ja. Men de partiklar som släpps in är så oerhört små så att de knappast gör någon skada i den miljö de släpps in i (några tusen grader varm förbränning med högt tryck) och chansen att de skulle klara att slå sönder en ventil eller kolv är lika sannolika som att man skulle kunna hosta sönder den.
Kritiken mot den lägre filtreringsgraden hos eftermarknadsfilter är ju inte att nåt i motorn skulle gå sönder abrupt, utan att man sakta men säkert slipar ner de rörliga delarna. Ungefär som att konstant köra med dåligt oljefilter. Exakt hur pass mkt detta påverkar "genomsnittsmotorn" i verkligheten vet jag förstås inte. Kanske ingenting alls i många fall, mkt beror ju på vilken miljö man använder bilen i.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
och kör man ständigt omkring i sandtag eller stålverk så kommer man ändå slå hål i ett pappersfilter.
nej, vill man hålla sig till orginalprylar så gör man det, men jag anser fortfarande att de sätts dit av kostnadsskäl.
jag börjar bli väldigt trött på "orginal är bäst" ...
... orginal är bäst om man vill ha bilen orginal, vill man ha bilen bättre så köper man bättre grejer
verkar ganska logiskt i mina ögon..
Men jag kan ju å andra sidan inte skilja en motor från en vetelängd
eller, jo.. lite anser jag mig kunna efter att ha byggt, renoverat och modifierad motorer sedan körkortet kom
om något skulle slipas ned skulle det antagligen vara kolvarna (pga inloppsvinkeln) och anvgaskanalen/porten.
kolven klarar formodligen smällen utan problem, om den skulle slipas marginellt så kan jag inte tänka mig att det skulle vara ett problem inom 100 000 mil, de flesta bilar slutar rulla innan dess
(tänk bara hur man svarvar ned kolvar, man har lite krona att ta av) angående avgasporten så finns det faktiskt pulver att hämta där, man kan anta att den värsta slipningen kommer att ske vid ojämnheter, alltså får man en gratis hobbyportning med borttagning av gjutskägg etc
(lägg märke till att sista stycket är skriven med glimten i ögat)
nej, vill man hålla sig till orginalprylar så gör man det, men jag anser fortfarande att de sätts dit av kostnadsskäl.
... orginal är bäst om man vill ha bilen orginal, vill man ha bilen bättre så köper man bättre grejer
Men jag kan ju å andra sidan inte skilja en motor från en vetelängd
eller, jo.. lite anser jag mig kunna efter att ha byggt, renoverat och modifierad motorer sedan körkortet kom
om något skulle slipas ned skulle det antagligen vara kolvarna (pga inloppsvinkeln) och anvgaskanalen/porten.
kolven klarar formodligen smällen utan problem, om den skulle slipas marginellt så kan jag inte tänka mig att det skulle vara ett problem inom 100 000 mil, de flesta bilar slutar rulla innan dess
(lägg märke till att sista stycket är skriven med glimten i ögat)
Niklas wrote:och kör man ständigt omkring i sandtag eller stålverk så kommer man ändå slå hål i ett pappersfilter.
... orginal är bäst om man vill ha bilen orginal, vill man ha bilen bättre så köper man bättre grejerverkar ganska logiskt i mina ögon..
Men jag kan ju å andra sidan inte skilja en motor från en vetelängd![]()
![]()
Självklart köper man bättre prylar om man vill ha en bättre bil. Tyvärr har jag inte hittat nån oberoende test nånstans där de listar de absolut bästa prylarna och verkligen visar vad som gäller, bara en massa hype och bullshit över hela internet. "Byt till vårt luftfilter och få 10 hk mer" osv. Att t.ex. 10 hk skulle gå bort i tryckfall genom filterarean på en förhållandevis effektsvag sugmotor låter måttligt troligt.
Öppet filter byter man till för att att få ett trevligt insugsljud eller för att bestämma exakt var kalluften ska tas ifrån, IMHO.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
oja, visst är det så, många av de som hävdar att det skall ge mer effekt har gjort minst sagt udda mätningar. (och många av dem flyttar även filtret till en plats vilken är betydligt kallare, med tumregeln 5 grader kallare luft = 1% mer effekt så är det möjligt att få trevliga siffror.
det mesta i deras reklam / sponsrade tester är ... annorlunda.. (crap)
jag har endast en gång varit med om en märkbar effektökning på en bil med filtret kvar på orginalplats, det var på en mazda 323 turbo vilken tidigare utrustats med 3" fullflödessystem, alla som sett den snorkelburk som mazdan andas genom orginal kan förstå att då den redan hade fria vägar ut gav bytet till öppet rejält med extra pulver.
Dock är det inte effekten jag talar om nu, utan denna påstådda fara med eftermarknadsfilter. peugeot säljer K&N.. och har kvar garantin åtminstånde om de monterar det.
Eftermarknadsfilter bekostar ofta effektökning med mindre rening, men den minskning som sker är såpass liten så att den är försummbar i mina ögon, motorn mår antagligen inte sämre av det än man själv gör av att andas cigarettrök (bortsett från cancerrisken, motorer får inte cancer
)
det mesta i deras reklam / sponsrade tester är ... annorlunda.. (crap)
jag har endast en gång varit med om en märkbar effektökning på en bil med filtret kvar på orginalplats, det var på en mazda 323 turbo vilken tidigare utrustats med 3" fullflödessystem, alla som sett den snorkelburk som mazdan andas genom orginal kan förstå att då den redan hade fria vägar ut gav bytet till öppet rejält med extra pulver.
Dock är det inte effekten jag talar om nu, utan denna påstådda fara med eftermarknadsfilter. peugeot säljer K&N.. och har kvar garantin åtminstånde om de monterar det.
Eftermarknadsfilter bekostar ofta effektökning med mindre rening, men den minskning som sker är såpass liten så att den är försummbar i mina ögon, motorn mår antagligen inte sämre av det än man själv gör av att andas cigarettrök (bortsett från cancerrisken, motorer får inte cancer
Last edited by Niklas on Sat Jan 29, 2005 22:03, edited 1 time in total.
-
Guest
Om man vill ha bättre än original till bilen så köp något dyrare märke som är bättre än Peugeot. Köp en Ferrari eller Porsche om du vill ha en riktig sportbil. Att köpa tillbehör från små "skumma" tillverkare tror jag knappast gör din Peugeot bättre. Tror knappast att ett företag som omsätter ett par miljoner om året har större möjlighet till forskning och utveckling än Peugeot som är ett av världens största bilföretag. Men vad vet väl jag. Kanske vet jag bättre än ni som studerat "hela 2-3 år" på yrkesförberedande linje på gymnasiets fordonsprogram.
jag har aldrig studerat fordon i hela mitt liv min bäste gäst
dock koncentrerar sig peugeot på att bygga bilar, och att bygga bilar med så god vinst som möjligt. Ett mindra företag som endast koncentrerar sig på att bygga filter har mycket goda möjligheter till att tillverka bättre filter än peugeot då de både kan tillåta sig en längre utvecklingstid och en högre produktionskostnad.
Sedan kanske du ska fundera lite över din ton och verkligen tillföra något istället för att bara sitta och ordbajsa.
dock koncentrerar sig peugeot på att bygga bilar, och att bygga bilar med så god vinst som möjligt. Ett mindra företag som endast koncentrerar sig på att bygga filter har mycket goda möjligheter till att tillverka bättre filter än peugeot då de både kan tillåta sig en längre utvecklingstid och en högre produktionskostnad.
Sedan kanske du ska fundera lite över din ton och verkligen tillföra något istället för att bara sitta och ordbajsa.
Pappersfilter är bra och billiga, men dom tål inte vatten. Ett skumgummifilter går inte sönder eller tappar filtreringsförmågan på samma sätt vid vattenkontakt, men ett sådant filter är dyrare att köpa in, vilket ger ett högra tillverkningspris. Högre tillverkningspris ger högre pris till kund. Kund vill oftast ha lågt pris. Skulle Peugeot göra en 206a med bara top-of-the-line prylar skulle dom inte kunna sälja den, för dom skulle inte kunna sälja den då den inte matchade kundens behov av billig, praktiskt bil eller snabb, sportig gaträser. Allt handlar om kompromisser och pappersfiltret har godkänd filterförmåga och fungerar väl i ändamålet, till billigt pris, marknadsekonomin sätter sina spår och vi får en produkt som fungerar bra. Dock inte sagt att den är bäst.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Jag har blivit lite reserverad när det gäller sportluftfilter. När jag köpte min Mi16 satt det ett litet, säkert billigt, stod inte ett märke någonstans, filter i. Det var igensatt och skitigt. Och det visade sig senare att min lmm var kaputt. Nu sitter det orginal i och det känns bättre.
Sportluftfilter funkar säkert om det bara är större och bättre än det jag hade. Köper jag ett så kommer det bli ett tvättbart insattsfilter av ett respekterat märke.
Sportluftfilter funkar säkert om det bara är större och bättre än det jag hade. Köper jag ett så kommer det bli ett tvättbart insattsfilter av ett respekterat märke.
Kör Peugeot 405 MI16
skitigt och igensatt ger oftast bara dålig effekt, däremot tyder skitigt och igensatt på att den som haft det tidigare inte haft koll på vad han gjorde, och filterolja är något som lätt har ihjäl LMM'er.
Vet man inte vad man håller på med ska man ta reda på det eller ta hjälp, det gäller även enkla saker som att rengöra och olja in ett filter.
Vet man inte vad man håller på med ska man ta reda på det eller ta hjälp, det gäller även enkla saker som att rengöra och olja in ett filter.
Fnatte wrote:Är det skitigt, igensatt och av okänt märke är det inte så konstigt att din LMM pajade. Personligen undviker jag sånt.
Nej, jag insåg det när jag tittade närmare på filtret. Men killen som hade bilen innan mig visste inte ett skit om bilar. Det var väl häftigt...
Kör Peugeot 405 MI16
Niklas wrote:och filterolja är något som lätt har ihjäl LMM'er.
Jo, glömde det, så sant så. Dock inte sagt att öppet filter dödar LMM, det är den överflödig oljan som gör det, sätter sig på mätartråden och bränner av den...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
65 mm ungefär får jag originalet till, och jag tycker det är bäst att skarva på orginalslangen eller skaffa ett helt nytt rör mot insuget, för jag hade mitt filter på orginalslangen först, sög en massa varmluft bara och bilen gick dåligt som f*n... Skarvade på med en bit som var mindre i diameter, minskningen till trots, bilen gick mycket bättre än innan. Jag behöll själva orginal luftboxen, som luftfiltret sitter i och la öppnad filtret där. Det går att lösa bättre och snyggare, men funkar om man inte orkar göra mer av det, boxen funkar som värmesköld till viss del oxå. Det du ska tänka på om du gör en egen lösning är: värmesköld, mot motor och kylare, fritt flöde av luft, men inte vatten vid regn(smacka inte upp det i fronten och tro att det blir jättebra), motorn går inte bra med vatten i sig. Placering är oxå lite viktigt, inte för långt ner, för då kan stenar och grus skada filtret.
Hoppas det här hjälper lite iaf
Bra filter: BMC, Green cotton, IDG(tror jag), K&N(dyra).
Efter att ha haft JR så vet jag inte om jag litar på dom...
Hoppas det här hjälper lite iaf
Bra filter: BMC, Green cotton, IDG(tror jag), K&N(dyra).
Efter att ha haft JR så vet jag inte om jag litar på dom...
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW