Bilen dog mitt på vägen. (vet inte varför)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Guest

Bilen dog mitt på vägen. (vet inte varför)

Post by Guest »

Nu dog bilen igen!!! Jag körde som vanligt och när ja tryckte ner kopplingen så plötsligt ville den inte längre. När man puttade igång den så bara bubblade den och dog. Sen har jag oxå ett problem me startmotorn, celonojden, eller va den nu heter, bara hoppar ut och in som den vill när man vrider om nyckeln. D klickar massor och efter en stund så tar den tag och vrider om, sen så klickar d igen och sen vrider den. Så håller den på tills bilen startar. har inte kollat upp d än om d kan va nån glappkontakt men skulle uppskatta om nån kunde komma på nån annan orsak, eller om nån har varit me om samma sak och löst d på nått sätt.

/Marcus
IvarS

Post by IvarS »

Ännu ett exempel på tråd som kunde undvikas om man behövde registera sig för att få skriva. Är det en Volvo Amazon som krånglar???
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Guest

Post by Guest »

nä d e en peugeot 405 Mi16... men d verkar ändå inte som om nån här inne kan hjälpa. d e inte första gången som ja frågar om nått men ingen som svarar. själv så har ja hjälpt endel som har haft problem men får ingen hjälp tillbax... forumet känns lite B på grund av d.
Sliced

Post by Sliced »

Men Marcus.. kolla först att du har bra kopntakt med jordflätan..
Det kan vara det som är startmotorproblemet.

Sen får du börja kolla.. är tändstiften blöta eller torra.. dvs är problemet tändning eller soppa.
Har du soppatryck.. lossa soppaslangen.. kolla två gånger.
Har du tryck andra gången du kollar då går soppapumpen.. (eller låt nån lyssna på pumpen.
Går inte det KAN det vara ÖDP-givaren, går pumpen är det INTE ÖDP-givaren. Det är annars en klassisk hokuspokuspryl som folk brukar gissa på.

*s* Det kanske är dags att göra ett felsökningsschema.

Forumet är kanske lite B.. vi är många som känner varandra ganska väl och om man väljer på att svara nån man känner eller nån man inte känner så är valet ganska lätt.

Om den bluddrar låter det soppaproblem för mig. Igensatt filter kanske.
Kolla det här och återkom.
Stofferman

Post by Stofferman »

Arne tycker jag har mycket bra tips.
:idea: Men jag tror det är kolen som är sliten i startmotorn men börja med att banka lite med en hammare på startmotorn upphör hackandet då så e det kolen kostar inte mycket att få bytt. kolla även jordflätan om den är hel för den kan ärga av också.
Good Luck :!:
:wink:
Guest

Post by Guest »

Tackar så jätte mycket för dessa tips :D .. ska lägga mig under bilen och kolla på detta. Kolen har ja precis bytt så dom e d inge fel på.
SuperGnaget

Post by SuperGnaget »

Låter som det skulle kunna vara svänghjulsgivaren...om den är "paj" händer det inte så mycket med bilen!! Hoppas det löser sig...

celonojden eller solenoid (vilket du vill) :)
Boys will be boys, girls will be toys!

Post by Marqz85 »

d börjar ge sig nu.. håller just nu på me startmotorn och efter d får ja se vad ja ger mig på. den e ju inte 100%ig på nått sätt men efter att ja e klar me den så ska den va ganska mycket bättre iaf.
Marqz85

Post by Marqz85 »

ja fick hörs av en kompis att d ska finnas en centraljord mitt under bilen.. men ja kan inte hitta den... nån som kan presicera vart??
Niklas

Post by Niklas »

inte för att jag kan 405, men vad skulle en jordning mitt under bilen tillföra? jorda avgassystemet?

nah, där sitter inget som behöver jordas :)

din kompis kanske menade en sådan där gammal jordfläta mot marken som var populärt under tidig järnålder ;)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Marqz

Post by Marqz »

volvo brukar ha en sådan jord där man gjordar allt som finns inne i bilen.. men d skulle visst va vanligt på andra bilar me. den jorden som sitter i motoruytrymet e väl till för dom delar som sitter i motorn.
Niklas

Post by Niklas »

allt som finns inne i bilen jordar man väl lämpligen inne i bilen? ;) alltså, chassit är ledande, man behöver inte jorda på något särskilt ställe, bara det har kontakt med batteriets minuspol, vilket chassit har.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Marqz85

Post by Marqz85 »

ja har ju inget att säga till om egentligen eftersom att ja bara säger d som min polare sa... men ja kom ändå att tänka på att när du kopplar olika saker som e orginal så sätter du ju en svartkabel på en annan och då går väl den nån stans. antar att den går någon stans och att d e där min polare menar att centraljorden sitter..
Post Reply