Erfarenheter EBC Green Stuff??

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Lucas/Girling är idag samma firma, vad jag har förstått. Mekonomen har priserna i butiken. Det gäller bara att säljarna vet att de har det också... :roll:
Oftast får man beläggen på ett par dagar, annars så får de som sagt tas från England med lite längre levtid som följd.
Lundin

Post by Lundin »

Aha är det så det ligger till. Får väl ta och svänga förbi efter skolan imorn.
Kör numera den Heliga Gralen
tobbe tuff: Spam är för mig lika med en liten turk på minimoppe... :roll:
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

[quote="BANZAI3030"]Johan, jag har rätt svårt at uttala mig om skillnaden från original, då det fanns ca 0.02mm kvar av mina originalbelägg när jag bytte, så jag hade hyfsat dålig bromsverkan och haft ganska länge ;) Om street och blackstuff är samma vet jag inte heller faktiskt..

Får väl prova att beställa helt enkelt och se om det blir någon skillnad mot original. Inte mycket pengar som behöver läggas ut ändå, dom är väl inte lika dyra som gs?
Någon som vet vart man får tag på stålomspunnet??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jag kör med Tar-ox (minns inte namnet på typen men ganska "snällt" belägg) nu för tiden.. samma pris.. förhoppningsvis håller dom väl lite bättre än grönsakerna.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Freddan

Post by Freddan »

Niklas wrote:Svempa >> du måste kolla dina egna bromsar vilken modell du ska ha, peugeot var så trevliga att de blandade girling och bendix -ok på bilarna lite hur som.

Hittar du inget namn på oken så kan du lossa ett belägg och titta på det, så du beställer rätt. (ganska lätta att se skillnad på)

Från -89 sitter det bara Girling ok på GTi:n, innan satt det blandat Girling och Bendix.
Enligt utsago är Bendix oken bättre än Girling men om det stämmer vet jag inte....
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
TomasG

Post by TomasG »

Johan Jatko wrote:Har just konstaterat att jag har inte något behov av banbelägg, lutar väl mest åt vanliga standardbelägg, kanske något bättre än peugeot original...
Visst finns det någon här som har provat på black stuff också?? Hur funkar dom?

Jag kör blackstuff på min bil...

Den tar redan vid start till o med vintertid, men det är klart.. Den tar säkert bättre när den är varm....
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Vad säger EBC själva om skillnaden mellan Blackstuff o Greeenstuff?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Sirpe

Post by Sirpe »

Ca pris på green och blackstuff belägg, nån som vet?
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Beställde Green stuff idag, gick på runt 600 har jag för mig... Sen så beställde jag brembo max slitsade, samt vanliga standard skivor och belägg bak.
TorbenS

Post by TorbenS »

EBC leverantör i Sverige är G Partners AB i Karlstad så dit ringer man om frågor om bl a EBC. Street stuff (Black stuff) och Green stuff är INTE samma belägg. Kolla allt på http://www.gpartners.se
Mabcus

Post by Mabcus »

säger bara att green stuff ihop med brembo max inte funkade lika bra som med deras egna skiva... samt att de bara blev tog bättre o bättre ju varmare de blev... kör själv stripp o efter 4-5 racet tog de fortfarande ruskigt bra!!!!
Mekonomen är återförsäljare åt Forza tror jag... e dock inte säker... till benix ok kostar skivorna 1250kr styck o e GD skiva alltså med en "spot" borrning mindre än TGD... TGD skivan ca 1000kr styck.... o passar till girling ok beläggen kostar mellan 400-500kr o de finns tre att välja mellan bendix har ett som e symetriskt o ett som e asymetriskt... girling har bara symetriskt...
FÖR att ta reda på om de e girling/bendix mät hur mycket skivan är förflyttad inåt.. Girling ca 12-15mm Bendix ca 22-25mm... lycka till!!

Mvh Marcus T
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Allt jag vet är att minst 4mm av mina belägg gick åt på KK när vi körde där, det är för mig för mycket. :roll: Men visst dom tog ju.. fast det fanns inget kvar av dom när jag skulle köra hem, vilket även kostade mig ett par bromsskivor. :evil:
///Mi16
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Blackstuff brukar vara rekomenderat att användas på bakbromsarna i kombination med Greenstuff fram. Så kör jag, och det funkar väll ganska så oki. Kan bara vara lurigt i början av färden, då greenstuff'en vill värmas upp lite mer. Rekomenderas ej att göra en hård inbromsning då :wink:
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Lundin »

Var på mekonomen och kollade pris idag och 564 skulle dom ha.

Blev lite rädd först när gubben som jobbade där sa att dom nog låg på en 800-900 innan han kollade upp i katalogen.
Kör numera den Heliga Gralen
tobbe tuff: Spam är för mig lika med en liten turk på minimoppe... :roll:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Dom gröna funkar kanon för mig iaf. med org.skivor. Dammar :3some:
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Nå jaja, beställt är beställt... Får väl hoppas att det funkar någorlunda som det ska iaf, man lär sig väl av misstagen, right??
Inte för att jag nu tror att det var något misstag att beställa, det lär väl iaf inte bli sämre. Får väl hoppas att goodrigde-slangar, EBC GS och Brembo Max slitsade skivor gör någon skillnad mot hur det är original iaf...
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Sådär, då har man fått alla delar!
Brembo Max slitsade framskivor
Green Stuff belägg fram
Brembo original skivor bak
Ferodo original belägg bak
Bränslefilter
Det ovannämnda gick lös på 2280:- allt som allt, inte SÅ farligt faktiskt.

Sen så har jag även fått en sats med goodridge stålomspunna bromsslangar, gick lös på 1250:-...
Christer andersson

Post by Christer andersson »

har ebc skivor o belläg, mina dammar inte.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Christer andersson wrote:har ebc skivor o belläg, mina dammar inte.

http://www.peugeot-sport-club.com/image ... 101740.jpg
All dust made by greenstuff :D
///Mi16
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Rash wrote:[ Sedan så knastrar de lite i början, i inkörningsperioden. Min inkörningsperiod måste vart lång, eftersom de höll på och knastra i nästan 100mil. Väldigt irriterande ljud...

Inkörningsperiod i flera mil? Jag kör in belägg på ca 10-15 minuter, först kör man och duttar lite på bromsen så att beläggen håller sig kalla men ändå anpassar sig efter skivan. Sen gör man ett antal (6-10 st) mediumhårda inbromsningar, troligen börjar det lukta på den 4-5:e, håller i sig i ca 2 inbromsningar. Sen gör man ett antal maximalibromsningar så att belägget kommer upp i arbetstemperatur.

När det luktar är det diverse bindemedel som avgasar, rester från tillverkningen Sen det väl är rejält avgasat så blir det inte mer gaser. Ev kan bromsen ta riktig urkass i samband med det, belägget kan "vattenplana" på gaserna. Principen lär vara densamma oavsett om det är riktigt tävlingsbelägg eller mindre bra belägg, däremot så kan antalet inbromsningar och hår hårt resp vilka hastigheter skilja.

100 mil, så mycket kör jag knappt på en hel säsong! (gatregad bantävlingsbil) :D
Post Reply