Jag har precis införskaffat mig en 205 Gti 1,9 av årsmodell -89.
Tyckte den verkade till att gå bra och se hyffsad ut för den summa pengar jag erbjöd och fick den för.
Idag har allmän service och nogrannare övertitt under, i och utanför bil skett och följande irritationsmoment upptäcktes. Min undran är ifall någon orkar berätta ifall detta är skadligt, dyrt + svårt att fixa till.
* Vid olje + filterbyte var hela "påfyllnings-tratten" igensatt av en ljusbrun sörja. Fick skruva ner det och även trycka ut samma sörja ur slangarna för att över huvud taget få i ny fräch olja.
* Båda bakhjulen lutar snett innåt uppevid. typ som-> / \
Det högra var tydligt värre än det vänstra och har skavat i karosseriet, väldigt synlig slitage på innersida av däcket.
Ytterliggare problem är att det blir ojämn slitbana på däcken.
* Kylar-vätske-behållaren läcker. Ingen större katastrof antar jag med att hitta en "ny" på skroten. Det jag finner märkligt är att innan jag fyllde på den idag så låg temp. på stabila 70 grader enligt mätaren i bilen. Borde den inte bil varm? Idag när den var påfylld och givetvis läkte ut i ett par hål undertill, så sprutade det rakt på motorn och en mysig rökridå bildades...
* Hur fungerar stötdämpning bak på 205? Är det samma historia som på en 206, med torsion och den biten? Förra ägaren påstod att den är sänkt baktill, vilket syns jämfört med framvagn. Min oroan är mest ifall jag har blivit blåst, att den är helt slut i dämpningen istället.
Detta är vad jag har sett än så länge. Tacksam om någon kunnig har något bra svar på min bekymmer. Ha det gott och tack på förhand.
//Jonas