Mek-hjälp 205 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Mogge

Mek-hjälp 205 GTi

Post by Mogge »

Hej alla glada.
Jag har precis införskaffat mig en 205 Gti 1,9 av årsmodell -89.
Tyckte den verkade till att gå bra och se hyffsad ut för den summa pengar jag erbjöd och fick den för.

Idag har allmän service och nogrannare övertitt under, i och utanför bil skett och följande irritationsmoment upptäcktes. Min undran är ifall någon orkar berätta ifall detta är skadligt, dyrt + svårt att fixa till.

* Vid olje + filterbyte var hela "påfyllnings-tratten" igensatt av en ljusbrun sörja. Fick skruva ner det och även trycka ut samma sörja ur slangarna för att över huvud taget få i ny fräch olja.

* Båda bakhjulen lutar snett innåt uppevid. typ som-> / \
Det högra var tydligt värre än det vänstra och har skavat i karosseriet, väldigt synlig slitage på innersida av däcket.
Ytterliggare problem är att det blir ojämn slitbana på däcken.

* Kylar-vätske-behållaren läcker. Ingen större katastrof antar jag med att hitta en "ny" på skroten. Det jag finner märkligt är att innan jag fyllde på den idag så låg temp. på stabila 70 grader enligt mätaren i bilen. Borde den inte bil varm? Idag när den var påfylld och givetvis läkte ut i ett par hål undertill, så sprutade det rakt på motorn och en mysig rökridå bildades... :) DÅ steg tempen till en 80-85...

* Hur fungerar stötdämpning bak på 205? Är det samma historia som på en 206, med torsion och den biten? Förra ägaren påstod att den är sänkt baktill, vilket syns jämfört med framvagn. Min oroan är mest ifall jag har blivit blåst, att den är helt slut i dämpningen istället.

Detta är vad jag har sett än så länge. Tacksam om någon kunnig har något bra svar på min bekymmer. Ha det gott och tack på förhand.

//Jonas
Nicklas

Re: Mek-hjälp 205 GTi

Post by Nicklas »

Att hjulen lutar tyder på att bakvagnen är slut, vilket kan medföra den uttalade sänkningen... sorry men så är det... och om det lutar så mycket så kan det tyvärr vara så att det inte räcker med bara nya lager utan att "röret" och swingtapparna måste bytas också... Är den stum bak eller fjädrar den?

/ nicklas
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Jalle

Post by Jalle »

Vill du ha hjälp så hör av dig,bor ca 3 mil fån malmö.. :D
Peugeot 605 SLI -95 Såld
Vw 1303s -74 till stripp
Mitsubishi lancer S/W evo edition
Men äger iaf en Peugeot KEPS

www.garaget.org/vwmaniac

405 SRI 16v som nu är såld =(
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... c&cat=5502
Nik

Post by Nik »

Mogge wrote:* Båda bakhjulen lutar snett innåt uppevid. typ som-> / \
Det högra var tydligt värre än det vänstra och har skavat i karosseriet, väldigt synlig slitage på innersida av däcket.

* Hur fungerar stötdämpning bak på 205? Är det samma historia som på en 206, med torsion och den biten? Förra ägaren påstod att den är sänkt baktill, vilket syns jämfört med framvagn. Min oroan är mest ifall jag har blivit blåst, att den är helt slut i dämpningen istället.

Du har blivit blåst, bakaxeln är helt slut beyond repair!
Du får jaga en ny bakaxel.

Det som hänt är att packningarna in i axeln har gett efter med tiden och det har kommit in vatten osv, lagrena som sitter i axeln har rostat och nu finns inte de yttre lagrena längre. Därför har du inåtlutande hjul.

Bakaxeln har för övrigt torsionsstavar och är allmännt rätt lik 206:an bakaxel.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
siverby

Post by siverby »

Kondens i oljepåfyllningen är normalt, gör rent regelbundet på vintern.
Expansionskärlet brukar läcka, byt.
Vattentempen brukar inte bli högre än 70-80.
Zyxx

Post by Zyxx »

Nik wrote:
Mogge wrote:* Båda bakhjulen lutar snett innåt uppevid. typ som-> / \

Du har blivit blåst, bakaxeln är helt slut beyond repair!

Varför skulle han blivit blåst ?

Han har ju givetvis betalat en slant för bilen som han tyckte vara skäligt för just den bilen.. köper man beg bil så får man räkna med att det finns fel o brister i den bilen som man köper "BILLIGT"... tycker att det är upp till köparen o kolla över om bilen är värd de pengar som man kan tänkas ge för en beg bil.. den så kallade billiga bilen

Det finns inget billigt o bra så är det bara...

det är bara ut o leta prylar på skroten.. : )
Mogge

Post by Mogge »

Tack alla för era snabba svar.
Jalle kan nog räkna med kontakt. Har inga problem med att skruva i en bil, men det gäller ju veta var och vad som ska skruvas för att årgärda problemen. :) Man lär så länge man lever....

Som en lite kommentar till Zyxx, jag kan inte mycket mer än hålla med på det du säger. Jag gav 9k för denna lilla kärra, visst får man räkna med tillägg på en 16 år gammal bil.
Jag var inte tillräckligt nogrann för att se "lutet" på hjulen vid köpet.
Det jag inte skrev innan var att jag frågade säljaren rakt ut ifall det var som den var "slut" där bak eller om den verkligen var sänkt. Han svarade sänkt. Dessutom gick den igenom besiktning 2 dagar innan köp.
Själv tycker jag detta är så pass stor skada att jag tycker den borde nämnts av säljare eller åtminstone upptäckts på bes. Dom är ju så snabba med att gnälla på små skitsaker annars....
Då kanske du kan förstå lite att jag känner mig blåst med lite krydda av lurad.

Skroten nästa!
//Jonas
Zyxx

Post by Zyxx »

Mogge wrote:Tack alla för era snabba svar.
Jalle kan nog räkna med kontakt. Har inga problem med att skruva i en bil, men det gäller ju veta var och vad som ska skruvas för att årgärda problemen. :) Man lär så länge man lever....

Som en lite kommentar till Zyxx, jag kan inte mycket mer än hålla med på det du säger. Jag gav 9k för denna lilla kärra, visst får man räkna med tillägg på en 16 år gammal bil.
Jag var inte tillräckligt nogrann för att se "lutet" på hjulen vid köpet.
Det jag inte skrev innan var att jag frågade säljaren rakt ut ifall det var som den var "slut" där bak eller om den verkligen var sänkt. Han svarade sänkt. Dessutom gick den igenom besiktning 2 dagar innan köp.
Själv tycker jag detta är så pass stor skada att jag tycker den borde nämnts av säljare eller åtminstone upptäckts på bes. Dom är ju så snabba med att gnälla på små skitsaker annars....
Då kanske du kan förstå lite att jag känner mig blåst med lite krydda av lurad.

Skroten nästa!
//Jonas

Visst det kan jag förstå om säljaren vet om felet o inte vill se det så kan jag mycket väl förstå att du känner så.. men du som jag o alla andra får bita i det sura äpllet o meka vidare i ett sådant läge..

Hoppas att du får rätt på din Sportbil.. : )
Last edited by Zyxx on Mon Feb 14, 2005 22:34, edited 1 time in total.
Mogge

Post by Mogge »

Så sant som det är sagt!

Tack...!
Sliced

Post by Sliced »

Sen är ju frågan om inte det är bedrägeri att neka att känna till ett fel som man faktiskt vet om.
Kolla besikningen, besiktningsmannen kanske minns den.
Nik

Post by Nik »

Arne Lindgren wrote:Sen är ju frågan om inte det är bedrägeri att neka att känna till ett fel som man faktiskt vet om.
Kolla besikningen, besiktningsmannen kanske minns den.

Hittar givetvis ingen info om det just nu men jag vill minnas att om köparen kan påvisa att säljaren ej upplyst om ett känt fel så kan köpet hävas.

Nu är det givetvis nästan omöjligt att bevisa i sådana här fall.
Inte alltid det skrivs kvitton vid dessa köp men om det görs så brukar det oftast stå "i befintligt skick" vilket frånskriver säljaren i stort sett allt ansvar.

Zyxx: Även om det lät lite hårt så är det den bistra verkligheten, oavsett om du gillar det eller inte.
Säljaren har med ALL sannolikhet känt till felet men ljög om det.

Mogge: Dessa axlarna är tyvärr svåra att hitta i hyfsat skick. Se till att byta packningar och kolla/byta lager med en gång innan du monterar/får axeln monterad!
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Nik wrote:Inte alltid det skrivs kvitton vid dessa köp men om det görs så brukar det oftast stå "i befintligt skick" vilket frånskriver säljaren i stort sett allt ansvar.

Icke..
men det är fortfarande väldigt svårt att hävda sig. (Och gör det inte enklare för den delen, men "befintligt skick-klausulen" fråntar inte säljaren ansvaret).

EDIT:

Konsumentverket wrote:En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:

den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som
han måste antas ha känt till

eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Finns lite mer om man söker på befintligt skick på www.ko.se ..
Last edited by BANZAI3030 on Tue Feb 15, 2005 0:58, edited 1 time in total.

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Loffas

Post by Loffas »

köplagen 39§

om du frågar om axeln e hel eller sänkt o han svarar den inte e slut utan bara sänkt då e de väl ganska uppenbart.

då kan du egentligen begära prisavdrag eller häva rubbet om det är av väsentlig betydelse
Trolle

Post by Trolle »

du har iallafall köpt en lättmekad och förhållandevis billig bil. en beg bakaxel är väl inte jättesvårt att få tag på, men sen ska den renoveras också...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Nik

Post by Nik »

BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Fast det där va väl konsumentköplagen..när man köper av privatperson är det ju köplagen som gäller.. :| :(

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Post Reply