*hjälp* får inte bort bromstrumman!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Supra-GeeK

*hjälp* får inte bort bromstrumman!!!

Post by Supra-GeeK »

Som sagt, har en peugeot 205 Gti -88, ska ta bort bromstrumman och byta brombackarna, har tagit bort den feta mutern och brickan, men den sitter som berg, handbromsen är inte spänd, för det skulle den inte vara enligt Haynes (stava?) bok, sen så har jag läst ngt om att man ska titta in i ett bulthål och justera bromsbackarna för det kan vara dem som ställer till det, men va f*n e de exakt man ska titta efter, ser bara massa fjädrar.... bromstrumman verkar ha kommit loss uppe, men det är där nere den sitter fast, om ni fattar hur jag menar, e inte så haj på sånt här....
Bergström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Bergström »

Det är bara centrummuttern som håller trumman. Så det är bara att bända, bryta, slå mm. Den kan sitta ganska fast efter ett par år. Det är oftast bromsbackarna som håller fast den.
En sån här bruka hjäpa.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=506&iItemId=82518
Mini Cooper S
Mini 40
205 GTi
BMW 535d

/Magnus Bergström #6
Supra-GeeK

Post by Supra-GeeK »

äntligen ngn som kommer med tips, men hur fungerar en sån pryl från biltema då??
Bergström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Bergström »

Man skruvar den i hjulbultarna i trumman. Och trycker mot centrumbulten på bilen.
Mini Cooper S
Mini 40
205 GTi
BMW 535d

/Magnus Bergström #6
Supra-GeeK

Post by Supra-GeeK »

ok, fattar nu... :) åker o inhandlar en sådan imorgon... tack för hjälpen
No_speed

Post by No_speed »

ett tips..montera på däcket me alla eller bar a2 bultar igen och dra o slit i däcket..mer kraft o större yta att slita i.banka me en trä bit från baksidan.
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
Guest

Post by Guest »

No_speed_limit: tack för tipset, men jag har redan försökt med det,
Marcus

Post by Marcus »

Du måste justera in bromsbackarna innan du klarar att få av trumman. Efter några år så får du en rätt stor inslitning i trumman vilket gör att du får en kant i den som bromsbackarna fastnar i.
Det finns en automatjustering av backarna inne där som gör att dom spänns ut allteftersom dom slits.

Du kan justera tillbaka backarna genom att ta en skruvmejsel i ett av bulthålen och försöka snurra på ett tandat hjul som sitter inne i trumman. Tror det finns nån bild i haynes så du kan se hur det ser ut.
När du har justerat tillbaka backarna så kommer du kunna dra av trumman med bara händerna
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Supra-GeeK

Post by Supra-GeeK »

ska väl göra ett försök idag, men e inte så rädd om trumman, ska byta hela skiten istället för att bara byta bromsbackar, pga att gängorna e slut i ett bulthål, går kanske gänga om men jag byter alla bromsar på min pegga, känns tryggare så, men var får man billigast tag på delar, kompletta trumbromsar bak och skivbromsar fram ska de vara, en 205:a Gti -88 ifall ngn har missat de....

EDIT: finns ingen bild i haynes på hur man skruvar tillbaka backarna i bromstrumman, så det skulle vara uppskattat ifall ngn kunde visa mig en sådan bild :)
Doffnot

Post by Doffnot »

Supra-GeeK wrote:ska väl göra ett försök idag, men e inte så rädd om trumman, ska byta hela skiten istället för att bara byta bromsbackar, pga att gängorna e slut i ett bulthål, går kanske gänga om men jag byter alla bromsar på min pegga, känns tryggare så, men var får man billigast tag på delar, kompletta trumbromsar bak och skivbromsar fram ska de vara, en 205:a Gti -88 ifall ngn har missat de....

EDIT: finns ingen bild i haynes på hur man skruvar tillbaka backarna i bromstrumman, så det skulle vara uppskattat ifall ngn kunde visa mig en sådan bild :)

lyss in med en ficklampa i ena bulthålet så ser du ett litet kugghjul
vilket du sedan skruvar på sitetr om ja inte minns helt fel ca kl 2
Tobias "Tobbe" Åradson 309Xs-91
Ironmaiden fan

Post by Ironmaiden fan »

Är väl nästan det problem jag har med min bil. Jag skall inte byta bromsbackar i nuläget men behöver komma åt att rengöra innanför trumman. Nån centrumbul tar jag inte kunnat finna det ser ut som ett lock i mitten men är inget lock jag har provat att greppa med en skruvmejsel. Det verkar vara en del av trumman. Jag har en peugeot partner... Kan nån svara månntro??
Zkronk

Post by Zkronk »

Supra-GeeK wrote:EDIT: finns ingen bild i haynes på hur man skruvar tillbaka backarna i bromstrumman, så det skulle vara uppskattat ifall ngn kunde visa mig en sådan bild :)

Finns det visst, på både Bendix- och Girling-bromsarna..

Biltema har annars billiga bromsbackar + monteringsdetaljer om det är till en Gti du ska ha, dom är 40mm breda vad jag har förstått.. Passar inte snik-205:or med 32mm breda backar upptäckte jag :(
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Zkronk wrote:
Supra-GeeK wrote:EDIT: finns ingen bild i haynes på hur man skruvar tillbaka backarna i bromstrumman, så det skulle vara uppskattat ifall ngn kunde visa mig en sådan bild :)

Finns det visst, på både Bendix- och Girling-bromsarna..

Biltema har annars billiga bromsbackar + monteringsdetaljer om det är till en Gti du ska ha, dom är 40mm breda vad jag har förstått.. Passar inte snik-205:or med 32mm breda backar upptäckte jag :(

Du svarade på en 4 år gammal fråga :thumbup:
boh

s2 rallye
Zkronk

Post by Zkronk »

Hannes Alvesson wrote:Du svarade på en 4 år gammal fråga :thumbup:

Och? Någon kanske har väntat på ett svar i 4 år? :lol:
Post Reply