vilka högtalare??
Junghage wrote:Hör av dig om det är något mer du undrar över i ljud väg och dylikt. Lycka till.
Jag hoppar in här och ställer en fråga.
Har precis köpt nya högtalare fram och slutsteg.
Vill dra nya kablar till högtalarna i framdörrarna så jag undrar hur man ska gå till väga för att få igenom kablarna i gummislangarna som sitter vid gångjärnen, har du några bra tips?
Sen en annan fråga. Vart har du satt dina delningsfilter?
HAr du satt dom i dörrarna, isåfall vart och hur har du fäst dom?
Eftersom jag kör dubbla supra Linc 2x2,5 mm kablar in i dörrarna gick det absolut inte med originalgenomföringen. Det finns två hål redan förborrade i dörrkarmen som är igensatta med en plastlugg. Ta ut pluggen och köp pvc slang eller något mer flexiblare som skyddar kablarna mot plåten. Trä igenom kablarna och fäst slangen på insidan på båda ändarna.
Delningsfiltrena ska du INTE sätta i dörrarna, det samlas lätt fukt i dörrarna som kortsluter filtrena eller skadar dem på annat sätt. Mina sitter undangömda bakom panelen under ratten och i handskfacket. Det som sitter under ratten är avskärmat med någon sorts folie som avskärmar mycket av störningarna. Högtalarkablarn är också skärmade, 2-3 lagers.
Delningsfiltrena ska du INTE sätta i dörrarna, det samlas lätt fukt i dörrarna som kortsluter filtrena eller skadar dem på annat sätt. Mina sitter undangömda bakom panelen under ratten och i handskfacket. Det som sitter under ratten är avskärmat med någon sorts folie som avskärmar mycket av störningarna. Högtalarkablarn är också skärmade, 2-3 lagers.
Junghage wrote:Eftersom jag kör dubbla supra Linc 2x2,5 mm kablar in i dörrarna gick det absolut inte med originalgenomföringen. Det finns två hål redan förborrade i dörrkarmen som är igensatta med en plastlugg. Ta ut pluggen och köp pvc slang eller något mer flexiblare som skyddar kablarna mot plåten. Trä igenom kablarna och fäst slangen på insidan på båda ändarna.
Tack för dom tipsen!
Junghage wrote:Eftersom jag kör dubbla supra Linc 2x2,5 mm kablar in i dörrarna gick det absolut inte med originalgenomföringen. Det finns två hål redan förborrade i dörrkarmen som är igensatta med en plastlugg. Ta ut pluggen och köp pvc slang eller något mer flexiblare som skyddar kablarna mot plåten. Trä igenom kablarna och fäst slangen på insidan på båda ändarna.....
Har precis kollat läget på bilen, hade du något extra hål i dörren eller gjorde du ett själv?
Måste man skruva bort mycket för att kommaåt bakom hålen som sitter i dörrkarmen?
Känns som det här borde vara nåt att lägga upp under mekartips.
Mer frågor, ström och remotekabel. hur löser man det när man har fler slutsteg? finns det några fina kopplingsdon att införskaffa?
- Stefan Sager
Dumle wrote:Mer frågor, ström och remotekabel. hur löser man det när man har fler slutsteg? finns det några fina kopplingsdon att införskaffa?
Det finns mycket att välja på, tillochmed på Micro. Du behöver ett block för pluskabeln och ett för minuskabeln, remote-kabeln är det inte lika noga med, bara att fördela.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Junghage wrote:Sedan sitter dörrsidan med plastpluppar. Det går att rycka loss den men då kan några gå sönder. Åk till biltema och köp ett sådant verktyg, passar perfekt. Tejpa lite på den först så att du inte bänder metall mot lacken.
vad heter detta verktyg?
206 cc den 21/1-05
Saab 9-3 229hk -=Till salu!!=-
Saab 9-3 229hk -=Till salu!!=-
Stefan Sager wrote:Gullepojken wrote:Junghage wrote:logge: Ja du behöver slutsteg, dagens cd spelare som påstår att de har 4x50 watt har närmare 6-12 watt wrms i 4 ohms belastning, och det är löjligt lite för att driva 6,5" högtalare.
Håller INTE med!
Det hela handlar om vad för stereo man har (ja, det finns faktiskt kvalitets skillnader även på huvudenheterna) och vilka frekvenser man skickar till högtalarna. Även om RMS-effekten inte är mer än 30w per kanal räcker det GOTT o väl för o driva mid och hi-registret.
Håller INTE med!
Beror iof på vilka krav man har men jag tycker det distar rätt friskt med enbart HU och jag har faktiskt en dyr alpine i min bil.
rätt ruttet slutsteg i din huvudenhet isf...
.::Independent Variant User::.
- Stefan Sager
Rosefors wrote:Stefan Sager wrote:Gullepojken wrote:Junghage wrote:logge: Ja du behöver slutsteg, dagens cd spelare som påstår att de har 4x50 watt har närmare 6-12 watt wrms i 4 ohms belastning, och det är löjligt lite för att driva 6,5" högtalare.
Håller INTE med!
Det hela handlar om vad för stereo man har (ja, det finns faktiskt kvalitets skillnader även på huvudenheterna) och vilka frekvenser man skickar till högtalarna. Även om RMS-effekten inte är mer än 30w per kanal räcker det GOTT o väl för o driva mid och hi-registret.
Håller INTE med!
Beror iof på vilka krav man har men jag tycker det distar rätt friskt med enbart HU och jag har faktiskt en dyr alpine i min bil.
Det har jag svårt att tro. Det är en Alpine CDA 9813R, nypris ca. 8000:-
Stefan Sager wrote:Rosefors wrote:Stefan Sager wrote:Gullepojken wrote:Junghage wrote:logge: Ja du behöver slutsteg, dagens cd spelare som påstår att de har 4x50 watt har närmare 6-12 watt wrms i 4 ohms belastning, och det är löjligt lite för att driva 6,5" högtalare.
Håller INTE med!
Håller INTE med!
Det har jag svårt att tro. Det är en Alpine CDA 9813R, nypris ca. 8000:-
jag har en sony cdx850 med ca 3 år på nacken (5000 kr riktpris när det begav sig). Till den har jag ett par medelmåtta pioneer 6.5 (1000 kr kanske?) komponenthögtalare. Jag skulle vilja påstå att med dom högtalarna är ljudet skitsamma oavsett även om du kan spela avsevärt högre med en vettig förstärkare.
Stereoapparater kan va vrålfina med 1stklassigt ljud, men med en stereo som du har i den prisklassen har man kanske redan från början utgått ifrån att konsumenten använder enbart försteget i stereon och satsar kanske helt enkelt inte ett dyft på att ha vettiga förstärkarkomponenter i huvudenheten. Vad vet jag...
- Christofer Soderbaum
Ska man spela rent och med bra tryck ska man inte köra på huvudenheten.
Kolla på säkringen på stereon bara, de brukar ligga på 10-15 A...på fyra kanaler. Är det bra?
Ett vettigt 2-kanals steg är säkrat 20 A och uppåt, då börjar vi snacka ström och det är det som behövs för att få grejerna att spela riktigt.
Rosen, det e knappast 4*30w RMS du har i din stereo..eller i någon huvudenhet överhuvudtaget. Det är "din" eller "music" eller "dynamic" eller några andra skojarwatt som inte berättar mer än va du kan kräma ur som mest under väldigt kort tid.
Kolla på säkringen på stereon bara, de brukar ligga på 10-15 A...på fyra kanaler. Är det bra?
Ett vettigt 2-kanals steg är säkrat 20 A och uppåt, då börjar vi snacka ström och det är det som behövs för att få grejerna att spela riktigt.
Rosen, det e knappast 4*30w RMS du har i din stereo..eller i någon huvudenhet överhuvudtaget. Det är "din" eller "music" eller "dynamic" eller några andra skojarwatt som inte berättar mer än va du kan kräma ur som mest under väldigt kort tid.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Christofer Soderbaum wrote:Ska man spela rent och med bra tryck ska man inte köra på huvudenheten.
tror du inte jag kan min fysik söder?
10 amp säkring (som där sitter) innebär 120w kontinuerlig effekt max.
Räkna med en effekt på åtminstone 25W kontinuerligt per kanal (om du bara lastar två). Ett vettigt delningsfilter så du inte skickar basen till frontarna så räcker effekten ganska bra till ändå i en bil, eller tycker du det låter så jävla illa i min bil??
- Christofer Soderbaum
Jag hade 15 A på min huvudenhet, förklara då varför mina 5,25"-frontar började göra 1cm konutslag när jag satte i steget, något de inte var i närheten av innan...
Vill man ha "bruksljud" så kör på huvudenheten, vill man ha lite tryck överhuvudtaget får man köra steg.
Sen din fysik är teoretisk, har du pillat med grejerna IRL så ser du hur de uppför sig, och jag har aldrig sprungit på en huvudenhet som varit strömstark nog att spela grejerna fullt ut. När det brustit har det gjort det pga. för dålig förstärkare och inte pga. högtalarna.
Vill man ha "bruksljud" så kör på huvudenheten, vill man ha lite tryck överhuvudtaget får man köra steg.
Sen din fysik är teoretisk, har du pillat med grejerna IRL så ser du hur de uppför sig, och jag har aldrig sprungit på en huvudenhet som varit strömstark nog att spela grejerna fullt ut. När det brustit har det gjort det pga. för dålig förstärkare och inte pga. högtalarna.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
Christofer Soderbaum wrote:Jag hade 15 A på min huvudenhet, förklara då varför mina 5,25"-frontar började göra 1cm konutslag när jag satte i steget, något de inte var i närheten av innan...
men om du har 1cm konutslag på dina 5.25or så spelar du bas till dom kanalerna. Är det verkligen meningen? nä.
- Christofer Soderbaum
Christofer Soderbaum wrote:Mid-bas, det är delningsfilter till grejerna. Nypris på framsystemet 3500, så det är inte nåt fel där inte.
Då har man en helt annan inriktning än ett billigt men ändå någorlunda välljudande system. Spelar man mid-register så att konan flyttar sig 1cm så är det mer än måttligt hög volym. Det behöver inte låta extremt bra för att det ska låta bra du vet
- Christofer Soderbaum
- Stefan Sager
Christofer Soderbaum wrote:Det jag försökte säga var att den jävla huvudenheten räcker inte speciellt långt om man börjar ställa krav på grejerna....)
WORD!
Jag har ett slutsteg, ett DLS Genesis SA-30, specat till 2x15w. Det är inte ovanligt att dessa slutsteg ger mer än vad dom är specade till. Så typisk effekt för steget bör vara runt 2x25w vid 12,5v. Varför är nu detta intressant? Jo för att en huvudenhet med 4x50w ger i själva verket runt 4x20w rms och knappt det.
Jag har gjort jämförelsen:
Jag har alltså ett slutsteg som på pappret BORDE vara svagare än en 4x60w hu men jag kan bekräfta att effekten ur en huvudenhet inte ens matchar 2x15w.