Svajig tomgång (205:a)
-
Zorken2
Svajig tomgång (205:a)
Nu är det så här att jag har svajig tomgång på min 205:a...
Jag har inte hittat på nåt ställe där den drar "tjyvluft"
har sprayat startgas typ överallt men ingen skillnad....
så nu står jag handfallen å vet inte riktigt va jag ska hitta på.....
Några förslag....???
Jag har inte hittat på nåt ställe där den drar "tjyvluft"
har sprayat startgas typ överallt men ingen skillnad....
så nu står jag handfallen å vet inte riktigt va jag ska hitta på.....
Några förslag....???
-
Guest
-
Guest
jag vill också prova med jag e helt vilse när det gäller motorrum 
Last edited by GoMeR on Fri Mar 11, 2005 13:25, edited 1 time in total.
-
Guest
bränsletrycksregulatorn är en rund liten metalldosa som sitter med oring och skruv på sidan av bränslelisten, ingenting annat.
edit, den svarta lilla dosan vid gasspjället är spjällägesgivaren, och den lilla skruven brevid är ställskruv för hur mycket spjället är öppet i "stängt" läge.
edit, den svarta lilla dosan vid gasspjället är spjällägesgivaren, och den lilla skruven brevid är ställskruv för hur mycket spjället är öppet i "stängt" läge.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
Guest
att justera skruven är tveksamt om det kommer inverka på svajjigheten, jag tror att du har ett blandningwsproblem (soppa eller tjuvluft)
vet du hur man mäter soppatrycket? en bränsletrycksmätare är alltid trevligt att ha i alla fall
åk till en huydralfirma och fixa en mätare graderad till 10 bar, en bit slang (1-1,5m) och nippel till mätaren samt t-kors, slang och nipplar bör vara i samma dimension som du har orginal på bilen (bränsleslangarna är de som går till bränslelisten på insuget, den fyrkantiga metallisten)
klipp den slang som går in på höger sida av listen när du står framför bilen, det är den slang som fäster "uppåt" från listen, montera t-korset där, använd gängtätning när du skruvar ihop mätare och nipplar btw, soppaläck är onödigt. dra slang från t-korset till mätaren och lås med små slangklämmor, mätaren monterar du där du finner det lämpligt. Om du kniper åt kring stället du kapar på med tyvå små tvingar medan du kapar och monterar mätaren så slipper du överdrivet soppaspill.
Nu kan du kontrollera ditt bränsletryck, det skall ligga på 3-3,5 bar på tomgång, lägre så har du fel på antingen bränslepump eller bränsletrycksregulator, det skulle kunna ge konstiga symptom.
Skulle det vara så att du har bra tryck kan du i alla fall utesluta en felkälla, soppatryck är alltid bra att ha koll på i vilket fall 8till nästa gång du får ett fel)
totalkostnad hos en hygglig slang/vvs firma borde hamna mellan 250-400 :- beroende på hur bra prylar du väljer. Installationstid 10-30 minuter.
här ser du lämplig t-kors mopntering, följ slangen med ögonen, det vänstra t-korset går till mätaren, det andra till en extraspridare, men det behöver du inte bry dig om, ledsen att jag inte hade någon bild på ett orginal motorrum, det hade nog varit lättare.

vet du hur man mäter soppatrycket? en bränsletrycksmätare är alltid trevligt att ha i alla fall
klipp den slang som går in på höger sida av listen när du står framför bilen, det är den slang som fäster "uppåt" från listen, montera t-korset där, använd gängtätning när du skruvar ihop mätare och nipplar btw, soppaläck är onödigt. dra slang från t-korset till mätaren och lås med små slangklämmor, mätaren monterar du där du finner det lämpligt. Om du kniper åt kring stället du kapar på med tyvå små tvingar medan du kapar och monterar mätaren så slipper du överdrivet soppaspill.
Nu kan du kontrollera ditt bränsletryck, det skall ligga på 3-3,5 bar på tomgång, lägre så har du fel på antingen bränslepump eller bränsletrycksregulator, det skulle kunna ge konstiga symptom.
Skulle det vara så att du har bra tryck kan du i alla fall utesluta en felkälla, soppatryck är alltid bra att ha koll på i vilket fall 8till nästa gång du får ett fel)
totalkostnad hos en hygglig slang/vvs firma borde hamna mellan 250-400 :- beroende på hur bra prylar du väljer. Installationstid 10-30 minuter.
här ser du lämplig t-kors mopntering, följ slangen med ögonen, det vänstra t-korset går till mätaren, det andra till en extraspridare, men det behöver du inte bry dig om, ledsen att jag inte hade någon bild på ett orginal motorrum, det hade nog varit lättare.

Kom att tänka på att jag flyttar soppafiltret med.. men jag hoppas du förstår vilken slang jag menar.
- FR Autosport
- Guldmedlem

-
Guest
Här har ni lite nytagna foton på min motor... hoppas de hjälper
(bilden verkar inte fungera om man inte är inloggad, länkar till den också: http://www33.brinkster.com/meeen/schema ... orbild.jpg

(bilden verkar inte fungera om man inte är inloggad, länkar till den också: http://www33.brinkster.com/meeen/schema ... orbild.jpg

Last edited by Linkan on Fri Mar 11, 2005 23:35, edited 1 time in total.
Tomgångventil
Prova med att göra rent denna ventil samt
slangarna som ansluter till ventilen.
Ventilen sitter under fördelaren (trångt)
bild
IvarS wrote:Byt spjällägesgivare så finns stor chans att problemen försvinner!
Den svarta är givaren.