Vill ha mer nu! 406C
Vill ha mer nu! 406C
Vad ska jag göra för att öka effekten i min 406C v6 -98
Få inta var aför dyrt men ändå så att den ökas med misnt 30 hk..
skcika gärna sidor o s v
Få inta var aför dyrt men ändå så att den ökas med misnt 30 hk..
skcika gärna sidor o s v
David Johansson
-
Stenis
- Super Senior
Konstant effekt (ej lustgas) kostar minst 20-30.000:- hur du än vänder och vrider på det.
Traditionellt motortrim, turbo eller kompressor är det som gäller.
Om vi nu talar om traditionellt trim så är det kammar, toppar, insug, avgas/kat/grenrör och komphöjning.
Talar vi turbo eller kompressor så förutom kostnaden för själva aggregatet, så tillkommer kostnader för kompsänkning (om du ska ladda mer än 0,2-0,3 bar utan att riskera något), eftersom kompet ligger högt på motorn orginal, på c:a 5-10.000:-.
Dessutom måste du då åxå tänka på att detta måste demonteras vid besiktning eftersom det inte är godkänt.
Så 30hk billigt kan du tyvärr glömma, dock skulle jag föreslå traditionellt motortrim/sugtrim eftersom det troligtvis blir billigast och ej kräver massor med extrajobb vid t.ex. en besiktning.
Traditionellt motortrim, turbo eller kompressor är det som gäller.
Om vi nu talar om traditionellt trim så är det kammar, toppar, insug, avgas/kat/grenrör och komphöjning.
Talar vi turbo eller kompressor så förutom kostnaden för själva aggregatet, så tillkommer kostnader för kompsänkning (om du ska ladda mer än 0,2-0,3 bar utan att riskera något), eftersom kompet ligger högt på motorn orginal, på c:a 5-10.000:-.
Dessutom måste du då åxå tänka på att detta måste demonteras vid besiktning eftersom det inte är godkänt.
Så 30hk billigt kan du tyvärr glömma, dock skulle jag föreslå traditionellt motortrim/sugtrim eftersom det troligtvis blir billigast och ej kräver massor med extrajobb vid t.ex. en besiktning.
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
-
Stenis
- Super Senior
ThaaaUne wrote:Okej tack så mycket=) Men tänkt ebörj amed ett effekt system.. var kan jag hitta bra sådana? hur mycket ger det på ett ungefär?
Vanlig uppfattning är att "effektsystem" ger massor med hk. Nu är det inte riktigt på det viset.
Avgassystem är en del av en rad orsaker som höjer effekten lite.
På en sugmotor får man generellt en effekthöjning på mellan 10 och 15 hk med VÄL monterat luftfilter, chip/programering samt ett fullflödessystem. Demonteras katalysator/erna (flera på Coupén) kan du vinna ytterligare c:a 5-10hk i effekt...i bästa fall!
Avgaset ger dig som sagt mest ett gott mullrande, om du inte åker med ett från början helt feldimensionerat system.
Bra "färdiga" system i rostfritt hittar du till Coupén från bl.a. Supersprint men de kostar runt 10.000:- i 70mm (2,75").
Annars finns ju Ferrita, Devil, Remus m.m m.m
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Som stenis skrev tidigare, effekt billigt --> lustgas.
jag antar att du hellre vill ha effekten efter rödljuset än ständigt? Ständigt mer effekt är ständigt högre soppaförbrukning, tänk igenom när du vill ha effekten, kommer du fram till att du bara fullgasar vid rödljusrace och andra enstaka gånger (nu menar jag när du verkligen vill ha mer effekt, inte när du trampar ner helt) då är lustgas ett bra alternativ. Det är även väldigt billigt i sammanhanget.
ett större avgasrör kan dock vara en idé om du ska ha lustgas, luftfilter är i sammanhanget skitsamma, men alla de extra avgaserna som bildas vid förbränningen av gasen vill du ha ut så fort som möjligt.
jag antar att du hellre vill ha effekten efter rödljuset än ständigt? Ständigt mer effekt är ständigt högre soppaförbrukning, tänk igenom när du vill ha effekten, kommer du fram till att du bara fullgasar vid rödljusrace och andra enstaka gånger (nu menar jag när du verkligen vill ha mer effekt, inte när du trampar ner helt) då är lustgas ett bra alternativ. Det är även väldigt billigt i sammanhanget.
ett större avgasrör kan dock vara en idé om du ska ha lustgas, luftfilter är i sammanhanget skitsamma, men alla de extra avgaserna som bildas vid förbränningen av gasen vill du ha ut så fort som möjligt.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
stenis, jag tror du tänkte rätt från början
jag skrev bara min uppfattning om enklaste möjliga effekt i en dailyrunner. Gas är billigt, enkelt och kul.
chip + gas = nono
chip ställer fram tändningen för att få mer kräm, överladdning (gas) ger mer spikningsbenägenhet, framställd tändning ger mer spikningsbenägenhet. kaka på kaka = hög risk för att din motor rasar (går att bota med retarderbox eller andra finurligheter, men det är enklare att skita i chip)
chip ställer fram tändningen för att få mer kräm, överladdning (gas) ger mer spikningsbenägenhet, framställd tändning ger mer spikningsbenägenhet. kaka på kaka = hög risk för att din motor rasar (går att bota med retarderbox eller andra finurligheter, men det är enklare att skita i chip)
Last edited by Niklas on Mon Mar 14, 2005 0:55, edited 1 time in total.
ThaaaUne wrote:jag har tänkt lite.. och vad e det jag behöver för att turbo konventera min bil?
Turbo, nytt grenrör... eller har du 6:an? Dubbelturbo? Intercooler, tillägssprut osv... Och så behöver du ju enl. Stenis kompsänka för att få en skottsäker motor...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
bygger du själv ~15000 om du vill ha det snyggt och hyggligt pålitligt, lämnar du bort det 35-50000:-
går ej att besiktiga med, är mycket bök, men är ganska uppskattat bland petrolheads. Många turbokonverteringsplaner dör i sin linda av förståeliga själ, det är varken billigt eller lätt.
går ej att besiktiga med, är mycket bök, men är ganska uppskattat bland petrolheads. Många turbokonverteringsplaner dör i sin linda av förståeliga själ, det är varken billigt eller lätt.
-
Guest
Okej.. men har en kanska nära vän på besiktignen.. ska se om han vill hjälpa mig (pappa) men jag har två stycken saab 9000 aero turbos hemma liggandes 96 och 97 års modell på dem. Kan man änvända dem? priset du gav mig på 35000-50000 är det med alla delar?
kan inte någon vara så snäll å skriv aen list avad jag behöver för grejer? för att det ska gå. sk alämna bort det delvis men bra om jag skaffar alla grejer under en tid i stället juh..
kan inte någon vara så snäll å skriv aen list avad jag behöver för grejer? för att det ska gå. sk alämna bort det delvis men bra om jag skaffar alla grejer under en tid i stället juh..
såhär är min byggd (i tråden har jag skrivit vad jag använt) http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ight=turbo
det absolut dyraste är arbetskostnaden, räkna med att den kostar hälften av slutpriset.
mina siffror är begagnade saker och tänk på att du ska dubbla.
grenrör finns inte färdigt till din bil, räkna med åtminstånde 3000 / st för dem om du hittar någon som är villig att göra dem svart, antagligen kommer det kosta mer.
din far kan förlora jobbet om han släpper igenom dig, så jag skulle inte skryta med det.
det absolut dyraste är arbetskostnaden, räkna med att den kostar hälften av slutpriset.
mina siffror är begagnade saker och tänk på att du ska dubbla.
grenrör finns inte färdigt till din bil, räkna med åtminstånde 3000 / st för dem om du hittar någon som är villig att göra dem svart, antagligen kommer det kosta mer.
din far kan förlora jobbet om han släpper igenom dig, så jag skulle inte skryta med det.
såhär skrev jag då:
Garret t03 ~ 1500:-
downpoipe från saabturbo + rostfri avgasslang från hydroscand ~ 100:- + 800:-
Tryckrör (2" avgasrör från mekonomen) ~ 300:-
spacers.nu kolvdump ~ 800:-
2,5" rostfritt avgas sedan tidigare ~ 1500:-
Siliconslang hemtaget från staterna ~ 500:- (har över)
xr exp kärl ~ 50:-
slangar, slangklämmor, vacuumslang etc ~ 4-500:-
koppling OMP förstärkt tryckplatta + fjädrad sinter ~ 3300:-
oljeslang stålomspunnen + nipplar ~ 300:-
gängtappar och annat som med mycket nervositet har använts i blocket ~ 200:-
Värmeskydd för slangar ~ ingen aning.. prylar jag fått
Malpassi BTR 1:1,4 ~ 1200:-
Laddtrycksmätare ~ 300:-
Lambdamätare ~ 300:-
till det kommer grenrör, 2 st för dig, se vad jag skrev tidigare, dubbelt så mycket oljeslang som jag behöver du också, och mer avgas och tryckrör.
turbos had du ju redan. Intercooler från någon biturbobil med dubbla ingångar är nog en idé för dig.
men som jag sa tidigare. här har du .. möjligen om du gör ett fint jobb 100hk extra för 50000:- (går naturligtvis att fixa billigare, men jag sätter den summan om du inte gör det själv.)
med lustgas har du 6*20hk = 120 möjliga gashästar.. lägger du dig på 100 har du lite säkerhetsmarginal.
lustgasen kostar ca 10.000 köpa och montera, men du hade redan kit, så 3000:-? + avgassystem à max 10k
det är brutal skillnad i pengar, tänk över användningen som jag skrev tidigare, turbo är ballt, kompressor är ballt, men behöver man det inte så känns kristiden runt besiktningen, att man inte får något på försäkringen om man smäller bilen (illegal motor) samt att polisen kan stoppa dig och ge dig fullständig regbes lite nervöst.
Jag åker turbo i min bil, men det är en bil för 20k, med väghållning för runt 10k och motorjobb för runt 10k...
du åker bil för 150?k, det är en viss skillnad
dessutom skruvar jag mitt själv, på dig låter det som om du inte gör det, och kan man inte skruva själv så är en konvertering om den inte är skottsäker och utprovad ett riskabelt företag.
Garret t03 ~ 1500:-
downpoipe från saabturbo + rostfri avgasslang från hydroscand ~ 100:- + 800:-
Tryckrör (2" avgasrör från mekonomen) ~ 300:-
spacers.nu kolvdump ~ 800:-
2,5" rostfritt avgas sedan tidigare ~ 1500:-
Siliconslang hemtaget från staterna ~ 500:- (har över)
xr exp kärl ~ 50:-
slangar, slangklämmor, vacuumslang etc ~ 4-500:-
koppling OMP förstärkt tryckplatta + fjädrad sinter ~ 3300:-
oljeslang stålomspunnen + nipplar ~ 300:-
gängtappar och annat som med mycket nervositet har använts i blocket ~ 200:-
Värmeskydd för slangar ~ ingen aning.. prylar jag fått
Malpassi BTR 1:1,4 ~ 1200:-
Laddtrycksmätare ~ 300:-
Lambdamätare ~ 300:-
till det kommer grenrör, 2 st för dig, se vad jag skrev tidigare, dubbelt så mycket oljeslang som jag behöver du också, och mer avgas och tryckrör.
turbos had du ju redan. Intercooler från någon biturbobil med dubbla ingångar är nog en idé för dig.
men som jag sa tidigare. här har du .. möjligen om du gör ett fint jobb 100hk extra för 50000:- (går naturligtvis att fixa billigare, men jag sätter den summan om du inte gör det själv.)
med lustgas har du 6*20hk = 120 möjliga gashästar.. lägger du dig på 100 har du lite säkerhetsmarginal.
lustgasen kostar ca 10.000 köpa och montera, men du hade redan kit, så 3000:-? + avgassystem à max 10k
det är brutal skillnad i pengar, tänk över användningen som jag skrev tidigare, turbo är ballt, kompressor är ballt, men behöver man det inte så känns kristiden runt besiktningen, att man inte får något på försäkringen om man smäller bilen (illegal motor) samt att polisen kan stoppa dig och ge dig fullständig regbes lite nervöst.
Jag åker turbo i min bil, men det är en bil för 20k, med väghållning för runt 10k och motorjobb för runt 10k...
du åker bil för 150?k, det är en viss skillnad
-
Guest
- Peter Igelhammar
- Crew

Komressor e väl att föredra i ditt fall? Finns en del beg. polaren hade det på sin kadett gsi16ven o det ser ju ut som en liten acpump. Kanske inte behöver demontera det inför varje bes?!! Du kan ju överladda utan kompsänk, men med mkt lite ladd. Det e inte såå dyrt att beställa en skräddarsydd ic till din bil, om du har råd. SÅ kanske det inte blir så mkt arbete menar jag. Kalrt du ska bli medlem, vi har ju knappt några cupor i klubben.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare: