På min 306 skall det vara 2.3 bar i 195/55 R15 - så troligen liknande i 206
3.2 som föreslogs av André antar jag är en felskrivning... har aldrig hört om en bil som haft över 2.5 i rekommenderat tryck, och detta med full last. Min mc ska ha 2.9 som max - och det är mycket...
Stefan_306S16 wrote:På min 306 skall det vara 2.3 bar i 195/55 R15 - så troligen liknande i 206
3.2 som föreslogs av André antar jag är en felskrivning... har aldrig hört om en bil som haft över 2.5 i rekommenderat tryck, och detta med full last. Min mc ska ha 2.9 som max - och det är mycket...
/Stefan
Det är vad som står stämplat på min dörrstolpe. Jag har själv aldrig kört med så högt tryck, och det är kanske som du säger en felskrivning.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Det är vad som står stämplat på min dörrstolpe. Jag har själv aldrig kört med så högt tryck, och det är kanske som du säger en felskrivning.
Jag är inte säker, men 3.2 kan gälla reservdäcket. Slog mig just att jag för ett litet tag sen reagerade på det rackarns höga trycket som rekommenderades i reservdäcket till en Citroën Xantia Activa...
vad jag har fått lära mig spelar det inte så stor roll om man har för mycket tryck. Man sumpar lite komfort möjligen men tryck i närmare 3 bar annars. Har jag gjort på alla mina däck jag haft. Däck är så styva idag så dom deformeras inte pga högre tryck.