Undercarneon lagligt påslaget vid körning?
Undercarneon lagligt påslaget vid körning?
Är det lagligt att köra med orangerött neon under bilen påslaget när man kör? Har bara hört luddiga svar än så länge.. blått neon förstår man ju liknar polis etc. men rött måste ju va okey? Det bländar ju inget liksom, så vad kan det finnas för anledning till förbud?
- Johannes.G
Som jag har förstått det så får en bil endast ha vitt sken frammåt, och då blinkers oxå. Sen bakåt ska det vara rött sken, samt blinkers. Backljus tänds som vitt ljus för att bilen förs frammåt då, med undantaget att positionslampor fortfarande lyser rött bak(och strålkastare fram).
Åt sidorna får endast positionsljus orangt visas.
Därmed faller neon ljusen...
Åt sidorna får endast positionsljus orangt visas.
Därmed faller neon ljusen...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Anonymous wrote:All form av neon är olaglig. Får ändast ha standard ljuspunkter.
enligt polisen här så får man ha neon när bilen står still. när jag hade mitt neon frågade jag polisen va för regler som gällde dom sa bara "skiter vi i, skulle vilja ha det på polis bilen. det är skit tufft"
men akta för polisen när du använder neonet då du kör
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
du får INTE ha det påslaget när bilen är i rörelse, men står du still så är det helt ok!
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Vad jag har kunnat läsa mig till och tolka in är att från bilens "hörn" får framåt bara det lysa vitt och bakot rött. Inga andra ljuspunkter, förutom sidoblinkers får lysa. Detta gäller riktade ljus. Riktade alltså. Ljus (neon) som inte lyser utanför bilen, (ta en pinne och stryk den längs bilens kaross och skapa en tänkt linje) Lyser neonet inte på pinnen skall det vara OK eftersom ljuset varken är riktat framåt eller bakåt där färgerna, ljusstyrka och räckvidd är betsämt av lag. Neon är egentligen ett sken och lyser inte åt något håll och så länge ni inte använder er av blått neon kan ni åtminstånde argumentera riktigt bra mot den polis som stoppat er. Slå på neonet!
(Finns ingen lag som rör just neon, än)
(Finns ingen lag som rör just neon, än)
Man bör alltid anlita kunnig arbetskraft...
finns de någon regel om man får ha invändig neon då ?? asså inne i bilen..
och hur e de me neon eller snarare led ljus i dörrhandtagen (utsidan) ?? har ju båda av de men bilen e för tillfället avstäld så ja har inte kunnat komma ut på vägarna å testat poly´s (polisen) regler för de
och hur e de me neon eller snarare led ljus i dörrhandtagen (utsidan) ?? har ju båda av de men bilen e för tillfället avstäld så ja har inte kunnat komma ut på vägarna å testat poly´s (polisen) regler för de
Peugeot 206 Xsi 1.6 - BlackMetal
weNonE - TaCrew
weNonE - TaCrew
invändigt är det helt ok!
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
spraycane wrote:snacka med en kille på micro i uddevalla om neon under bilen..
han sa de att han har kört förbi polisen med neon många gånger (micro bilen) å dom har inte gjort nått.. då måste de enna va från polis till polis då att säga ???
Som sagt, finns ju ingen lag som gäller neon. Tuta och kör. Stannar de dig är det bara att påpeka.
Annars köper man iceled och slår på rött bak, orange på sidor och vitt fram som Peppe skrev.
Iceled är förövrigt bäst.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!