Tickande motor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sotis

Tickande motor

Post by Sotis »

Jag tycker att min 206:a GTI tickar lite orväckande mycket. Hade vissa funderingar om det kunde vara ventilerna men då skulle det ju ticka ganska mycket mer. Har haft bilen sedan April o hos Peugeot så får man inget vettigt svar. Är det någon mer som har detta problemet eller är det bara min pegga som tickar. Ljudet uppkommer mest när man gasar, tacksam för svar. :?
nevyn

Post by nevyn »

Nu vet jag ju inte exakt hur den låter, men det är ju inte bra om den tickar. Hörs det bara inne i kupen?
Guest

Re: Tickande motor

Post by Guest »

Jag har samma problem men det är inget du ska bry dig om
det är standard
nevyn

Post by nevyn »

mycket motorljud är standard, men tickande ljud? har den vart servad på länge?
André V

Re: Tickande motor

Post by André V »

Sotis wrote:Jag tycker att min 206:a GTI tickar lite orväckande mycket. Hade vissa funderingar om det kunde vara ventilerna men då skulle det ju ticka ganska mycket mer. Har haft bilen sedan April o hos Peugeot så får man inget vettigt svar. Är det någon mer som har detta problemet eller är det bara min pegga som tickar. Ljudet uppkommer mest när man gasar, tacksam för svar. :?

Låter det hela tiden, eller bara när du gasar ordentligt på höga varv?
Om inte annat kan vi lyssna på den på lördag. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Sotis

Tickandet

Post by Sotis »

Ja det hörs ganska mycket i kupén, men jag tycker inte det låter riktigt normalt. Den är precis servad o jag fick ett halvdant svar från Peugeot att det skulle vara normalt. Men jag har inte haft någon annan bil som har tickat så här.

André: Det låter inte så mycket på höga varv, ungefär vid 2-4000rpm
Det vore hygglo om vi kunde kolla på Lördag. Slår du en pling när ni passerar? Du fick väl mitt nummer? :D
André V

Post by André V »

Sotis>> Jag har ditt nummer. Slår en pling en bit innan Ängelholm. 8)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nevyn

Post by nevyn »

Jag tyckte att min väsnades lite mycket innan jag bytte olja sist, den hade då gått 2000 mil på samma olja (jag vet latmasken). Prova att gå till en annan verkstad annars.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jag tyckte att min väsnades lite mycket innan jag bytte olja sist, den hade då gått 2000 mil på samma olja (jag vet latmasken). Prova att gå till en annan verkstad annars.

Min 306:a väsnades en del när jag missat att kolla oljenivån under en period (ev. hade en verkstad slarvat innan dess). Det var iaf för lite olja, vilket gjorde att det slamrade lite mer än vanligt... inträffade främst då motorn hade varit varm, och jag stängde av den en kort stund (oljan rann undan), och startade den igen.

Mao - har du kollat oljenivån?

/stefan
Henkepenk

Post by Henkepenk »

var på besiktning i fredags och de sa rakt av att packningen mellan toppen och grenröret var kass.

min bil tickar också mest under gaspådrag.
Henkepenk
André V

Post by André V »

Eller så kan det vara samma sak som drabbade min bil i Söderhamn. Den pös mellan downpipen och grenröret. Har inte undersökt exakt varför (bytte till annat system nästan direkt efter), men det kan vara både som konan på downpipen glappat upp, eller en packning som gett sig.

Avgaserna läckte iaf ut så fort man trampade på lite mer, även vid lägre varvtal.

EDIT: jag utgår från att ni har garanti kvar på era bilar. Det är ett h*lvete att komma åt både grenrörspackningen och packningen mellan grenrör/downpipe. För att plocka av grenröret och byta packning måste man tilta motorn, vilket i sin tur innebär tömma vxl-låda på olja, plocka bort drivaxel och hö fjäderben.
EDIT2: gäller 206 GTi. :)
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Håkan.S
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Håkan.S »

nevyn wrote:Jag tyckte att min väsnades lite mycket innan jag bytte olja sist, den hade då gått 2000 mil på samma olja (jag vet latmasken). Prova att gå till en annan verkstad annars.

Nyfiken! E det en SAAB du har i denna klubb?
Tänkt fråga Dig förut men.....nu vill jag veta :)
SVERIGE
SVERIGE
SVERIGE

Peugeot Sport Club of Sweden --RedBull-{ 467
Sotis

Post by Sotis »

André aka Anadrol wrote:Eller så kan det vara samma sak som drabbade min bil i Söderhamn. Den pös mellan downpipen och grenröret. Har inte undersökt exakt varför (bytte till annat system nästan direkt efter), men det kan vara både som konan på downpipen glappat upp, eller en packning som gett sig.

Avgaserna läckte iaf ut så fort man trampade på lite mer, även vid lägre varvtal.

EDIT: jag utgår från att ni har garanti kvar på era bilar. Det är ett h*lvete att komma åt både grenrörspackningen och packningen mellan grenrör/downpipe. För att plocka av grenröret och byta packning måste man tilta motorn, vilket i sin tur innebär tömma vxl-låda på olja, plocka bort drivaxel och hö fjäderben.
EDIT2: gäller 206 GTi. :)

:cry: Jo tack. Garantin gick ut i Måndags :cry:
Jag har haft ett litet hlvete med Peugeot för att dom skulle hjälpa mig att fixa en lampa till mina sidoairbags. Dom hade visst alldrig fungerat. Killen som förstog sig på detta har semester till o med nästa vecka. Men dom
lovade att dom skulle hjälpa mig med detta. Dom lär ju inte bli så värst positiva om jag nu skulle komma o säga att dom skall fixa till tickandet.
Märkte även idag på väg hem från jobbet att där är något som slår under bilen. (tippar på att det kan vara ett fjäderben) isåf så är det för hjvlgt. Bilen är ju bara 3 år gammal o rullat 6000 mil. Men jag har väl fått ett måndagsex, Sorry om jag inte e så positiv. Annars så är det en underbar bil. Det e ju bara att fixa till o köra vidare. De é ju bara de att man blir lite trött när allt kommer på en o samma gång. Ser iaf fram emot träffen på Lördag.
WOT

Post by WOT »

Ventilkåpspackningen på min 206 Gti läckte, den blev mkt tystare efter den byttes kan jag lova..
206 GTi Carcept
nevyn

Post by nevyn »

---silverarrow--> wrote:
nevyn wrote:Jag tyckte att min väsnades lite mycket innan jag bytte olja sist, den hade då gått 2000 mil på samma olja (jag vet latmasken). Prova att gå till en annan verkstad annars.

Nyfiken! E det en SAAB du har i denna klubb?
Tänkt fråga Dig förut men.....nu vill jag veta :)

Haha, nej jag har ingen SAAB!!

Har en 206 Xs, men den är för ful för att få vara med på forumet!!! 8)

Min bil
Post Reply