Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?
Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?
Har planerat att göra nylonbussningar till bakvagnen på 205:an men börjat fundera om det inte är lika bra att göra dem i aluminium istället, åtminstone de främre.
Det rör sig ju förmodligen inte så mycket i den bussningen, men det kanske är tillräckligt för att det ska bli slitet snabbt och börja glappa?
Kanske de bakre blir en kombination av alu och nylon också.
Det rör sig ju förmodligen inte så mycket i den bussningen, men det kanske är tillräckligt för att det ska bli slitet snabbt och börja glappa?
Kanske de bakre blir en kombination av alu och nylon också.
EN 14497
-
PUG tkfr
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

PUG tkfr wrote:Hej !
Bättre göra dem i nylon. Man vet aldrig med aluminium, har man otur blir det oxid i slitytan det glappar upp fort om det är i rörelse.
Antar att det är för racing. Det blir ju mer ljud i bilen med fasta bussningar.
kan tala om för mina erfarenheter ang aluminium och stolsunderrede.
hål m8, 1st enok i stolen, 1 säsong så glappar sedan stolen...
aluminium nöts ganska fort...
-
B1ack_Mi16
-
Per Larsson
Kristian: Aluminiumblocken, har de ett excentriskt skruvhål på andra sidan mot vad bilden visar? Eller tar man upp nya hål i karossen och sätter båda bultarna centriskt?
Om de är till 405 kanske hålen sitter centriskt, förresten. På 205 är skruvhålen lite förskjutna mot varandra, hålen i karossen är förskjutna utåt.
Om de är till 405 kanske hålen sitter centriskt, förresten. På 205 är skruvhålen lite förskjutna mot varandra, hålen i karossen är förskjutna utåt.
EN 14497
-
Per Larsson
Är det rektangulära block?Per Larsson wrote:På mina alu-block sitter hålen förskjutna ca 10mm och blocken är monterade i org.fästena.
D.v.s. det varje hål sitter ca 5mm exentriskt åt olika håll, om du förstår hur jag menar.
Inga problem med deformering av durken?
Förresten, du får väl inga dämparkafter till det fästet iom att du har konverterat till fjäderben?
EN 14497
-
Per Larsson
Pär Hansson wrote:Är det rektangulära block?Per Larsson wrote:På mina alu-block sitter hålen förskjutna ca 10mm och blocken är monterade i org.fästena.
D.v.s. det varje hål sitter ca 5mm exentriskt åt olika håll, om du förstår hur jag menar.
Inga problem med deformering av durken?
Förresten, du får väl inga dämparkafter till det fästet iom att du har konverterat till fjäderben?
Det är runda kutsar, ca 60mm i diameter gissar jag på.
Infästningen i karossen, d.v.s. balken under durken blev lite deformerad, men på den nya karossen förstärkte jag med en rörhylsa och en 3mm plåt (ca 120x80mm) svetsad i durken.
Några dämpkrafter blir det väl inte men det blir ju en vridning i infästningarna när man bromsar.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
Nu har jag mätt upp hur bussningarna ska se ut. Är det ngn som vet om man ska ha över/underdimension på de cylindriska bussningarna (de hattformade)?
Två "hatt"-bussningar på varje sida med nominella mått:
Ytterdiameter: 25.5 mm (lite osäkert pga rost) EDIT: 25.3 var för mycket, chansar på 25.1...... EDIT2: Ett visst klantarsel hade lämnat bussningens yttre hylsa kvar, måttet stämmer inte, uppdatering senare i tråden.
Innerdiameter 12 mm (M12)
Total längd (inkl "brätte"): 34 mm
...varav "brätte": 6.5 mm
Ytterdiameter brätte: 41 mm
Silent-blocken:
Längd (i bilens riktning): 60 mm
Bredd: 50 mm
På undersidan är bulten centriskt placerad och på ovansidan är den 10 mm förskjuten 10 mm åt sidan:
Tjocklek: 35 mm (osäkert, tidigare mätning med bussningen på plats).
Glömde att mäta hur stor diameter man får plats med om man gör block av runt ämne som Kristian och Per har. Minns förstås inte heller hur det ser ut, det kanske inte är någon begränsning i bredd på dämparbalken?
EDIT: 53 mm bredd / diameter får plats, men runda ämnen finns ju mest tillgängliga i 50 mm, så det är nog bekvämast
EDIT2: VARNING!!! Bussningsdiametern ovan är med bussningens yttre hylsa kvar.
Två "hatt"-bussningar på varje sida med nominella mått:
Ytterdiameter: 25.5 mm (lite osäkert pga rost) EDIT: 25.3 var för mycket, chansar på 25.1...... EDIT2: Ett visst klantarsel hade lämnat bussningens yttre hylsa kvar, måttet stämmer inte, uppdatering senare i tråden.
Innerdiameter 12 mm (M12)
Total längd (inkl "brätte"): 34 mm
...varav "brätte": 6.5 mm
Ytterdiameter brätte: 41 mm
Silent-blocken:
Längd (i bilens riktning): 60 mm
Bredd: 50 mm
På undersidan är bulten centriskt placerad och på ovansidan är den 10 mm förskjuten 10 mm åt sidan:
Tjocklek: 35 mm (osäkert, tidigare mätning med bussningen på plats).
Glömde att mäta hur stor diameter man får plats med om man gör block av runt ämne som Kristian och Per har. Minns förstås inte heller hur det ser ut, det kanske inte är någon begränsning i bredd på dämparbalken?
EDIT: 53 mm bredd / diameter får plats, men runda ämnen finns ju mest tillgängliga i 50 mm, så det är nog bekvämast
EDIT2: VARNING!!! Bussningsdiametern ovan är med bussningens yttre hylsa kvar.
Last edited by Pär H on Sat Apr 02, 2005 16:54, edited 2 times in total.
EN 14497
- danielr112
Re: Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?
[
Tappar man inte bakaxelns medsvängande egenskaper om du styvar upp allt så hårt. Borde öka understyrnings tendenserna. Eller tänker jag fel ? 
.quote="Pär Hansson"]Har planerat att göra nylonbussningar till bakvagnen på 205:an men börjat fundera om det inte är lika bra att göra dem i aluminium istället, åtminstone de främre
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Re: Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?
Alu-bussningar i de främre har jag avskrivit, men nylon blir väl i praktiken lika styvt.Reinspeed wrote:.Pär Hansson wrote:]Har planerat att göra nylonbussningar till bakvagnen på 205:an men börjat fundera om det inte är lika bra att göra dem i aluminium istället, åtminstone de främre
Tappar man inte bakaxelns medsvängande egenskaper om du styvar upp allt så hårt. Borde öka understyrnings tendenserna. Eller tänker jag fel ?
Jo, medstyrningen lär försvinna och möjligen blir bilen mer understyrd. För min del har jag bedömt det som ett rimligt pris för att få bilen lugnare och mer förutsägbar i bakvagnen nära gränsen.
Jag kan ha fel, men då får jag kanske byta tillbaka till gummi....
EN 14497
Man vill ju rimligtvis inte ha något "passive rear steer"-beteende alls. Nu går ju inte det att komma ifrån helt på vår typ av bilar men man kan ju ta bort den del av det som Peugeot designat in.
Pär: Peugeot Sport använder sig av nylon fram och alu bak, gissar att det är en hyfsat välgenomtänkt kombo!?
Utan att ha tänkt nåt vidare på det så låter det som nylon används i de fall bussningarna skall monteras inuti någon detalj medan alu används i de fall bussningen är i form av en distans.
Helt enkelt, nylon där man har större punktbelastningar och alu där man har mer jämnt fördelad belastning!?
Pär: Peugeot Sport använder sig av nylon fram och alu bak, gissar att det är en hyfsat välgenomtänkt kombo!?
Utan att ha tänkt nåt vidare på det så låter det som nylon används i de fall bussningarna skall monteras inuti någon detalj medan alu används i de fall bussningen är i form av en distans.
Helt enkelt, nylon där man har större punktbelastningar och alu där man har mer jämnt fördelad belastning!?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

T.ex: http://www.cartv.org/Merchant2/merchant ... SUSPENSIONArne Lindgren wrote:Var hittar man nylonbussnigarna? *vill ha*
....på www.rallycar.com
EN 14497