Automatlåda
-
Dannemannen
Automatlåda
Jag har ett prblem med min 605'a. Bilen vill inte starta när den är varm, detta är inget större problem nu på vintern men i sommar blir det värre. Jag har fått ett förslag på att det kan vara "växelväljargivaren" eller vad det nu hette, iaf något som sitter på automatlådan som känner av om lådan är i P eller N. Att lödningar eller dylikt i denna "givare" expanderar i värmen och alltså tror att det ligger en växel i och därför inte vill starta! Kan detta vara felet, och finns det nåt annat som man kan testa att byta innan då Peugeot här i Sundbyberg vill 3000:- för att byta den lilla prylen!??!
Sen har jag en undran till! Kylfläkten till motorn slutar inte förrän batteriet är dött. Ang. det problemet har jag fått motortemperaturgivare eller om det hette relä (med risk för felstavning) som trolig orsak, men nu är problemet att jag inte hittar någon sådan. Jag fick en "karta" över motorn från Peugeot men det sitter ingen givare alls på utmärkt plats!!
Bilen är en 605 sr v6 -91
Sen har jag en undran till! Kylfläkten till motorn slutar inte förrän batteriet är dött. Ang. det problemet har jag fått motortemperaturgivare eller om det hette relä (med risk för felstavning) som trolig orsak, men nu är problemet att jag inte hittar någon sådan. Jag fick en "karta" över motorn från Peugeot men det sitter ingen givare alls på utmärkt plats!!
Bilen är en 605 sr v6 -91
-
Dannemannen
- danielr112
ang växellådan.
sitter givaren inuti ska du lämna in den om du inte kan automatare sitter givaren på utsidan kan du ju byta den själv.
ang fläkte. leta upp elscheman över motorn fläktar och så.. sedan bara att felsöka,, antingen e det tempgivaren som styr reläet eller reläet som strular. kan visserligen vara annat också..
sitter givaren inuti ska du lämna in den om du inte kan automatare sitter givaren på utsidan kan du ju byta den själv.
ang fläkte. leta upp elscheman över motorn fläktar och så.. sedan bara att felsöka,, antingen e det tempgivaren som styr reläet eller reläet som strular. kan visserligen vara annat också..
-
Dannemannen
- danielr112
-
Dannemannen
- danielr112
-
Dannemannen
- danielr112
ok. de sladdarna som går in till fläktarna. där ska vara en plus och en minus. du ska följa en av dem tills du hittar ett relä
ifrån det reläet ska du föklja styrsignalen. vet dessvärre inte vilket nummer den har. men är förmodligen den smalaste av dem.
(hoppas ngn annan kan fylla i vilket nr på reläet styren har)
när du följer den sedan ska du förmodligen komma till en givare som antinen sitter på motorn vid ngt vatten rör. men den kan också sitta direkt på kylaren. förmodligen kylaren.
om inte annat försöka få tag på en haynes bok
mvh daniel
ifrån det reläet ska du föklja styrsignalen. vet dessvärre inte vilket nummer den har. men är förmodligen den smalaste av dem.
(hoppas ngn annan kan fylla i vilket nr på reläet styren har)
när du följer den sedan ska du förmodligen komma till en givare som antinen sitter på motorn vid ngt vatten rör. men den kan också sitta direkt på kylaren. förmodligen kylaren.
om inte annat försöka få tag på en haynes bok
mvh daniel
-
Dannemannen
Alltså ska jag kolla efter sladdar från kylfläkten och se vart dom tar vägen!?!
Jag har fått tipset att leta efter grejen på kylaren, det var även där Peugeots schema sa att den skulle sitta. Men där fanns bara en insexbult iskruvad, alltså inget relä eller givare. Och det med Haynes går inte heller då den bara finns på franska och det är ju ett språka jag inte behärskar det minsta!!
Jag har fått tipset att leta efter grejen på kylaren, det var även där Peugeots schema sa att den skulle sitta. Men där fanns bara en insexbult iskruvad, alltså inget relä eller givare. Och det med Haynes går inte heller då den bara finns på franska och det är ju ett språka jag inte behärskar det minsta!!
- danielr112
-
Dannemannen
Ok, då får det bli att kolla upp om man kan hitta den egelska versionen då!
Det jobbiga med att hitta givaren är att det är så himla mycket under huven, trångt som attans så man ser typ ingenting!!
Men när (om) jag hittar givaren, kommer fläkten att lägga av om jag tar bort den eller kommer den att fortsätta gå tills man sätter dit en ny. För om det är så att den lägger av om jag kopplar bort givaren så kan man ju leta sig fram så åxå!??!
Det jobbiga med att hitta givaren är att det är så himla mycket under huven, trångt som attans så man ser typ ingenting!!
Men när (om) jag hittar givaren, kommer fläkten att lägga av om jag tar bort den eller kommer den att fortsätta gå tills man sätter dit en ny. För om det är så att den lägger av om jag kopplar bort givaren så kan man ju leta sig fram så åxå!??!
- danielr112
-
Dannemannen
- danielr112
-
Dannemannen
Re: Automatlåda
Dannemannen wrote:Peugeot här i Sundbyberg ...
Öh.... va?
Citroën Xantia V6 Activa -00 
Citroën DSuper5 -75
BMW R1200GS -10
Citroën DSuper5 -75
BMW R1200GS -10
- danielr112
-
Dannemannen
Re: Automatlåda
krej wrote:Dannemannen wrote:Peugeot här i Sundbyberg ...
Öh.... va?Finns Peugeot i Sundbyberg? Var?
Sorry, det var visst i Solna, men jag ser stället från mitt sovrummsfönster och jag bor i Sumpan.... förrvirrande. Men men, i Solna skall det vara såklart!!
DirectConnection
Svetsarv. 1-3
17141 SOLNA