kylaren kokade, vad är fel?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Supra-GeeK

kylaren kokade, vad är fel?

Post by Supra-GeeK »

Stannade vid rödljuset igår och då märker jag att det kommer vattenångor från höger sida (om man sitter i bilen) av motorn, svänger till vägkanten och öppnar motorhuven, märker då att det är kylarvattnet som kokar och vattenångorna kommer från locket på behållaren, vad kan detta bero på???
Niklas

Post by Niklas »

skulle kunna vara din termostat som gett upp, då kommer inget vatten fram till kylaren och du kokar bilen. Håll koll på tempmätaren, kokningar kan bli dyra om toppen ger sig.

termostat köper du för 100:- eller så på mekonomen och byter själv på en halvtimme, sitter innanför en kåpa framför/under fördelaren.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Supra-GeeK

Post by Supra-GeeK »

kanske ska nämna att det är en Peugeot 205 Gti -88 oxå, men men... jaså.. termostaten säger du...låter ganska troligt, men jag har iaf koll på tempmätaren, och den låg aldrig för högt om man säger så, men sen vet man ju inte om den verkligen visar rätt heller på en så gammal kärra.... blir väl o köpa ny termostat o byta den, men var exakt sitter den, vet inte var en fördelare sitter på bilen, för jag är en person som har tummen mitt i hand :lol:
fredda

haj

Post by fredda »

Jag bytte termostat på min bil så sluta den att koka.. om du följer kylar slangen från kylaren mot batteri sidan av bilen.. så går den in i motorn.. där den går in i motorn sitter termostaten.. sitter med två st 13 mm bultar... tar 5 min att byta.. skruva loss den anordningen som slangen är fast skruvad i.. om du går in på micro.se eller okq8´s hemsida finns det beskrivningar hur du byter den .. som sagt tar 5-10 min
Post Reply