205 GTI -90 BAK BROMSAR BES....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
moggis

205 GTI -90 BAK BROMSAR BES....

Post by moggis »

Var inne och besk 205....

fick på bak bromsarna V-bak 1.1 H-bak 0.5

skal sägas att kolvarna rör sig och går ut och in e inga problem,samt handbromsen tog också likadant mer på Vänster än höger. höger ok är byttat i somras.det är inte alls länge sedna där blev byttat beläggen.dom ser fina och frächa ut.

Kiixx snackade om det kunde var bromsreduceraren.. men någon som vet hur den ser ut? på äldre Vw så var det bara en förminskning,är detta en ventil?

Någon som har en ide?
nytt object 205 gti -90 "sålde den igen........
405 MI 16 (ngn körde in i den och bilen exploderade)

"I didn't fight my way to the top of the food chain just to become a vegetarian!"
M.Forsén

Bromsmodul

Post by M.Forsén »

Om du har en nyare årsmodell av 205a så har du antagligen 2 st
bromsmoduler som sitter någonstans på bromsledningarna från huvudcylindern till bakjulen.den som visar 1,1 är antagligen trasig,du kann skifta dom två och åka till någon bilverkstad som har en bromsprovare så ser du om felet har flyttat sig till andra sidan.Hade samma problem en gång med en Opel.
Guest

Post by Guest »

moggis

Post by moggis »

Någon som har en ide,med min Handbroms,den tar mer på v-bak än h-bak kan inte låsa h-bak med handbromsen....

"I didn't fight my way to the top of the food chain just to become a vegetarian!"
moggis

Post by moggis »

Ingen som vet hur man fixar handbromsen?

Daniel E

Bromsar bak.

Post by Daniel E »

Hade problem förra våren i besiktningen med min 205 GTI. Vänster bak tog alltid bättre än höger bak. Även fast att jag bytte till ett helt nytt bromsok hb, och bromsventilen på bromsledningen som går till hb. Ett tips från mej är att det kan vara bromslangen på oket som behöver bytas.
moggis

Re: Bromsar bak.

Post by moggis »

Daniel E wrote:Hade problem förra våren i besiktningen med min 205 GTI. Vänster bak tog alltid bättre än höger bak. Även fast att jag bytte till ett helt nytt bromsok hb, och bromsventilen på bromsledningen som går till hb. Ett tips från mej är att det kan vara bromslangen på oket som behöver bytas.

men bytte du aldrig Bromsventilen på V-bak? fixade det sig när du bytte bromsslang?

Daniel E

Broms bak...

Post by Daniel E »

Nej, bytte aldrig. Men jag förklarade mitt problem för besiktningsmannen, och visade vad jag hade bytt mm. Så han släppte igenom bilen ändå.
Så man får se hur det går på besiktningen den här våren...

Det är väl så att det finns en inre och en yttre bromsslang på oket bak...
Pratade med en bilmekare förut, och han sa att det kunde vara det som var felet...
moggis

Re: Broms bak...

Post by moggis »

Daniel E wrote:Nej, bytte aldrig. Men jag förklarade mitt problem för besiktningsmannen, och visade vad jag hade bytt mm. Så han släppte igenom bilen ändå.
Så man får se hur det går på besiktningen den här våren...

Det är väl så att det finns en inre och en yttre bromsslang på oket bak...
Pratade med en bilmekare förut, och han sa att det kunde vara det som var felet...

ok,jo farsan e bilmek... han håller på att bli gråhårig... eftersom handbromsen inte borde vara hyralisk utan gå direkt på vajern,men samma fel som fotbromsen.... du har inte en sådan bromsreducerare ligandes... du bytta ju på ena sidan....

Daniel E

Broms bak...

Post by Daniel E »

Handbromsen är uppdelad i två kablar, och dom går direkt till oket, sitter påhakade på en slags hävarm på varje ok, som är fjäderbelastad, flippar ut när du släpper på handbromsen. Kanske är en av kablarna av eller sitter fastrostade på någe vis. Du kan i alla fall spänna handbromsen i kupen. skruva bort kåpan vid handbromsen(tre skruvar tror jag) där kan du dra åt en mutter för att spänna.

En sådan där bromsventil kostar typ 500 kr på en peugeot affär. Vet inte var jag har min gamla, dessutom var den nog inte i så bra skick.
moggis

Re: Broms bak...

Post by moggis »

Daniel E wrote:Handbromsen är uppdelad i två kablar, och dom går direkt till oket, sitter påhakade på en slags hävarm på varje ok, som är fjäderbelastad, flippar ut när du släpper på handbromsen. Kanske är en av kablarna av eller sitter fastrostade på någe vis. Du kan i alla fall spänna handbromsen i kupen. skruva bort kåpan vid handbromsen(tre skruvar tror jag) där kan du dra åt en mutter för att spänna.

En sådan där bromsventil kostar typ 500 kr på en peugeot affär. Vet inte var jag har min gamla, dessutom var den nog inte i så bra skick.

ok,får köpa en ny ventil,kolla på handbromsen imorgon....

Post Reply