Bakvagnsbussningar t 205, nylon eller aluminium?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
danielr112

Post by danielr112 »

jag hämtade nylon på en firma i ljunby som sysslade med svarvning.

kommer dock inte ihåg va den hette.. men de hade liggandes små bitar i lådor som blivit över av både nylon och alu,. bara plocka en bunta. ge dem en hundring och sedan så var man lycklig =)
Marcus

Post by Marcus »

Jag är knappast nån expert på svarv/fräs-området. Fick hem svarven och hårdmetallfräsen för ett halvår sen till garaget så jag är under uplärning än.
Men det jag har använt är som alla andra säger här är ett vanligt hårdmetallskär när jag svarvar resp fräser. Sen har jag provat mig fram med olika rotationshastigheter och matninghastigheter. Men den nylonen jag har haft har inte varit några som helst problem med att få nån bra yta på. Är jäkligt lätt att svarva jämfört med stål tycker jag.

Har inte hittat nåt riktigt billigt ställe att köpa material på än. Nylonstavar är ju tyvärr rätt dyrt
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus

Post by Marcus »

Pär>> En litet tillägg där är att jag pressade heller aldrig ur den yttre lagringen. Provade lite men vågade inte fullfölja pga av att den satt så jävligt. Var risk för att ha sönder hela upphängningen kändes det som. Skulle jag ha gjort det så har bussningarna blivit bra mycket större. skulle gissa på minst 3mm större i diameter(har inte axeln framför mig men det var en stor skillnad.)
Skillnaden mellan våra mått var nog att jag slipade ur lagringsytorna med tryckluftsslip före så all rost fösvann och då farsvann ju en del material.

Har funderat lite mer på dom främmre fästerna också. Tror jag kommer att prova med nylonblock och sen fräser jag om fästerna i det undre fästet så allt ligger förskjutet 10mm. Så då kommer jag att få en genomgående bult som är förskjuten lite grann. Tror inte det kan ha så stor betydelse om det blir så.
Åt vilket håll är fästerna förskjutna i bilens chassi? Är fästhålen 20 mm bredare eller smalare chassit i förhållande till fästhålen på bakaxeln vid det bakre fästet? Hoppas du förstog vad jag menade
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Marcus wrote:Pär>> En litet tillägg där är att jag pressade heller aldrig ur den yttre lagringen. ....................................

..................................
Åt vilket håll är fästerna förskjutna i bilens chassi? Är fästhålen 20 mm bredare eller smalare chassit i förhållande till fästhålen på bakaxeln vid det bakre fästet? Hoppas du förstog vad jag menade
Då blir det en edit igen och vi kan konstatera att vi inte har originalmåtten.

Du menar nog de bakre fästena och det är 20 mm större delning i karossen.

Vad gäller svarvningen använde jag ett långt skär som avverkar axiellt för att fräsa diametern. Tog ganska mycket i första svepet, så att det var kring 2 mm avverkning kvar till rätt diameter, körde 3 mm längd med rätt inställt mått och mätte diametern för att finjustera och körde resten.

Hålet körde jag först med 8 mm pilothål, men det verkade gå lika bra att borra 12 mm på en gång.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Joakim Enoksson wrote:
Pär Hansson wrote:
Joakim Enoksson wrote:Päääär....

kan du knåpa en ritning på dina 4kantsrör och sedan rita ut vart och vilka bult som skall dit, så skulle jag nog kunna göra några stycken på jobbet....

och sälja till "bra" pris här....så fler kan testa på.......

....
Mått finns iofs tidigare i tråden, men jag fixar ritningar så småningom.

Vore kanon...!
Jag har lagt upp mått, beskrivning och bilder i http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 604#284604
EN 14497
Marcus

Post by Marcus »

Provade lite nylon till de bakre fästerna men jag fick aldrig till det riktigt bra. Så nu vart det en liknade variant som dig Pär men jag gjorde dom med en rörbit istället och lite 3 mm rostfritt.

Image[/img]
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Her er mått på nylonforingene og alu-klossene jeg kjøpte fra UK til min bakaksling.

Image
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Marcus wrote:Provade lite nylon till de bakre fästerna men jag fick aldrig till det riktigt bra. Så nu vart det en liknade variant som dig Pär men jag gjorde dom med en rörbit istället och lite 3 mm rostfritt.

[*img]http://web.telia.com/~u23606354/bakref%e4sten.jpg[/img][/img]
Det där är nog en smartare lösning, det var j..igt pilligt att få till gavlarna på mina block. :thumbup:

Dessutom är det ju enklare att få dit skruvar eller muttrar, vilket man nu väljer, med din variant.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

B1ack_Mi16 wrote:Her er mått på nylonforingene og alu-klossene jeg kjøpte fra UK til min bakaksling.

[*img]http://cortex.fa-s.ntnu.no/~kristian/205gtidrivers/bakstell_foringer.gif[/img]
Tackar! Kanonbra att ha det dokumenterat!
EN 14497
Olof

Post by Olof »

Måste man ha metallhylsan eller går det att köra med enbart nylonbussning till silentblocken?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Olof wrote:Måste man ha metallhylsan eller går det att köra med enbart nylonbussning till silentblocken?

Metallklossen är istället för silentblocken och nylonbussningarna är till dom främre infästningarna.
Fast jag har gjort även dom främe bussningarna i aluminium.

Antar att man kan göra silentblocken i nylon oxå om man föredrar det.
mera grus
307 sport -05
Olof

Post by Olof »

Är det fyra bussningar, två på varje plats?

Stämmer måtten på silentblocken i tidigare inlägg?
Så man kan göra en ritning utifrån dom eller ska man försöka göra en annan sorts konstruktion.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Olof wrote:Är det fyra bussningar, en på varje plats?

Stämmer måtten på silentblocken i tidigare inlägg?
Så man kan göra en ritning utifrån dom.

Fyra nylonbussningar, två till varje främre fäste. Ska sitta där den långa bulten går igenom fästet. Det sitter gummibussningar där från början.

Två alu klossar, en till varje silentblock.

Måtten på silentblocken är inte så noga, det är bara en distans med ett hål i. Om ytterdiametern är lite större eller mindre än ritningen kvittar, höjden ska va ca 35-40mm och hålet beror på hur grov bult du använder, M10 blir lagom.

Måtten på bussningarna är lite kinkigare, men jag antar att Kristian har mätt rätt.
mera grus
307 sport -05
Olof

Post by Olof »

Ok, då är jag på det klara med bussnignarna :D

Men kan jag ersätta silentblocken med enbart nylon och skippa aluminumklossen?

EDIT: Vad vinner man på att byta silentblocken?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Olof wrote:Ok, då är jag på det klara med bussnignarna :D

Men kan jag ersätta silentblocken med enbart nylon och skippa aluminumklossen?

EDIT: Vad vinner man på att byta silentblocken?

Vet inte om jag var tillräckligt tydlig i förra inlägget... Alu-klossen ersätter silentblocken och bussningarna är till dom främre infästningarna av bakaxeln... dom sitter alltså på helt olika ställen.

Ja, det går säkert bra med nylon om du inte har tillgång till aluminium.
Fast alu är lite mer stryktåligt än nylon. Om jag inte hade haft tillgång till alu så hade jag hellre gjort dom i järn för att vara säker på att dom inte spricker.

Man styvar upp hela bakvagnen så att den inte kan röra sig vid stora sidokrafter och inbromsningar, vilket resulterar i bättre vägkänsla och väghållning (och oljud). :)
mera grus
307 sport -05
Olof

Post by Olof »

Var bussningarna ska sitta är jag helt på det klara med men trodde att det var nån bussning inblandad i silentblocken och inte helt i alu/järn.
Olof

Post by Olof »

Dom runda kutsen som ska ersätta silentblocken är centrerade vilket inte org silentblock är. Är detta ett problem eller är det bara att köra på?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Olof wrote:Dom runda kutsen som ska ersätta silentblocken är centrerade vilket inte org silentblock är. Är detta ett problem eller är det bara att köra på?

Det där funderade jag oxå på. På mina klossar är det inget hål igenom utan två pinnbultar som sitter förskjutna ur centrum. Men jag antar att man kan fila upp hålet i infästningen på bakaxeln istället och använda en genomgående bult.

Det är inga bussningar inblandade i silentblocken, bara alu-klossen.
mera grus
307 sport -05
Olof

Post by Olof »

Som jag har fattat det på B1ack_Mi16:s ritning så är det just ett genomgående hål, eller har jag missuppfattat det?
Även när man tittar här så ser det ut som om det är genomgående

http://www.205gtidrivers.com/articles/p ... furb37.jpg
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Olof wrote:Som jag har fattat det på B1ack_Mi16:s ritning så är det just ett genomgående hål, eller har jag missuppfattat det?
Även när man tittar här så ser det ut som om det är genomgående

http://www.205gtidrivers.com/articles/p ... furb37.jpg

Ja, så uppfattar jag oxå det. Jag antar att det är meningen att man ska använda en lång genomgående bult.
Det var därför jag menade att man kanske får fila upp dom avlånga hålen i bakaxelinfästningen för att det ska passa. Orginal sitter ju skruvarna i silentblocken lite förskjutna i förhållande till varandra.
mera grus
307 sport -05
Post Reply