Sänkning bak 206, min 40 mm?!?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Jimmy Andersson2

Sänkning bak 206, min 40 mm?!?

Post by Jimmy Andersson2 »

Det har varit en hel del disskusion om hurvida man kan sänka en 206a; mindre än 40 mm(en spline) åt gången. Finns det något annat sätt att göra det så det sänker mindre?

Har nämligen min bil på verkstaden just nu och de ringde o sa att det minsta de kunde sänka den var 40 mm. Men flera här på forumet har ju sänkt mindre. Det verkar som om det finns ett annat sätt att sänka, inte med splines utan någon justering av något?!?
HUR DÅ??? Måste ringa o prata med verkstaden snart, 40 mm bak kommer ju se knasigt ut om jag sänker 35 mm fram! Eller?

Snälla! Snabbt svar!!!?!
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Sänkning bak 206, min 40 mm?!?

Post by Morbidio »

Jimmy Andersson2 wrote:Måste ringa o prata med verkstaden snart, 40 mm bak kommer ju se knasigt ut om jag sänker 35 mm fram! Eller?

Snälla! Snabbt svar!!!?!

Och du vill sänka ÄNNU mer i bak?? Det om något lär ju se konstigt ut. Sen beror det ju på vad du har för däck oxå men jag tycker nog att 40 mm i bak räcker gott å väl faktiskt
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Det GÅR att sänka mindre. Kan inte ngn som vet förklara för vår gäst.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Guest

Post by Guest »

Morbidio wrote:
Jimmy Andersson2 wrote:Måste ringa o prata med verkstaden snart, 40 mm bak kommer ju se knasigt ut om jag sänker 35 mm fram! Eller?

Snälla! Snabbt svar!!!?!

Och du vill sänka ÄNNU mer i bak?? Det om något lär ju se konstigt ut. Sen beror det ju på vad du har för däck oxå men jag tycker nog att 40 mm i bak räcker gott å väl faktiskt

Nejnej! Det är mindre jag ska sänka!!!
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Anonymous wrote:
Morbidio wrote:

Snälla! Snabbt svar!!!?!

Men du undrade om det skulle se "knasigt" ut om du sänkte 40 i bak och 35 i fram! Det var den frågan jag svarade på helt enkelt! Men ska du sänka mer så sänk MINST lika mycket i fram oxå i så fall, annars ser det "knasigt" ut
Guest

Post by Guest »

Morbidio wrote:
Anonymous wrote:
Morbidio wrote:

Snälla! Snabbt svar!!!?!

Men du undrade om det skulle se "knasigt" ut om du sänkte 40 i bak och 35 i fram! Det var den frågan jag svarade på helt enkelt! Men ska du sänka mer så sänk MINST lika mycket i fram oxå i så fall, annars ser det "knasigt" ut

*suck* var rädd för det.....
TomasG

Post by TomasG »

han menar givetvis att 40mm tycker han att det är för mycket sänk... Han vill sänka mindre än det...

Då undrade han hur han går till väga...
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

TomasG wrote:han menar givetvis att 40mm tycker han att det är för mycket sänk... Han vill sänka mindre än det...

Då undrade han hur han går till väga...

Jaha!!! Jag uppfattade fel då! Men 40 i bak å 35 i fram går väl?? Som sagt så beror det ju på vilka däck å sånt du har.....

Sry för att jag uppfattade fel! :?
Amar

Post by Amar »

bilen lutar lite från början, altså lite lägre i fram än vad den är i bak.. så om du sänker 40bak och 35 fram så kommer det bara att se bra ut..

tror snarare att det kommer att se konstigt ut ifall du sänker 35 fram och mindre i bak...
Peter J

Post by Peter J »

När man sänker en bil med torsion, blir den inte samtidigt mjukare bak då?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Amar wrote:bilen lutar lite från början, altså lite lägre i fram än vad den är i bak.. så om du sänker 40bak och 35 fram så kommer det bara att se bra ut..

tror snarare att det kommer att se konstigt ut ifall du sänker 35 fram och mindre i bak...

Å andra sidan så går den bakre skärmen ner längre än den främre så man behöver inte sänka bak lika mycket som fram. IMO. Sänker man lika mycket bak kan den se baktung ut.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Guest

Post by Guest »

Men snälla! KAN man sänka mindre än en "spline"?
Vi har ju den guide här i mekartipps och som om jag förstår den så kan man det, jag fattar inte så mycket men det verkar ju som om man kan sänka nästan ner till mm nivå i steg...

Eller? Vad är skillnaden som man gör där och att sänka en "spline"(=40 mm)?

Jag har nämligen skickat en länk till verkstaden så de kan se guiden! :)
(I guiden sänker de ju 30 mm < 40 mm!)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

PelleW wrote:Det GÅR att sänka mindre. Kan inte ngn som vet förklara för vår gäst.

:roll:
nevyn

Post by nevyn »

1 spline ~ 5mm
Guest

Post by Guest »

nevyn wrote:1 spline ~ 5mm

Hmmm....De sa att de hade sänkt "en kugg" eller "en pinne". Vad är då det?
Och är det skillnad på "spline" och "splajs" eller vad det kallas, är det inte samma sak?

På verkstaden sa de att en kugg eller pinne sänkte 40mm...
Pelle206

Post by Pelle206 »

Säg till dom att sänka med att ställa torsionstaven ex 30mmbak om du ska ha 35mm fram. Visst det ger dom mer jobb men det ska ju inte va ditt problem...
jimmy andersson2

Post by jimmy andersson2 »

Nu har jag prartat med dem igen och de säger att man inte ska sänka så som i guiden efterssom det blir mjukare då(tror han sa så) och att det blir olika spänning och på sidorna.
Ääääummm...
Gjorde man som i guiden så blev det fel någonstans iallafall och det skulle snebelasta något så det kunde gå sönder...

Jag ska hämta bilen ikäll, men han sa att det såg riktigt bra ut och det hade varit inne en kille och frågat vad det kostade o göra så.
Så föroppningsvis ser det bra ut, hoppas sänkningen fram blir bra oxo...

Skulle jag nu inte tycka om sänkningen bak så kan jag ju alltid ändra själv, nu sitter det ju inte fast...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag har skrivit guiden och från nästan alla verkstäder jag har hört om så vill dom sänka splines vägen, nämligen att ta ut svingarmen från bakaxeln och vrida i läge upp, så att staven har flyttats ur sitt spår på ena sidan och svingarmen sitter högre upp mot karrossen, alltså bilen är lägre.
Med det mekartips jag skrivit så tas staven helt ut från infästningen på båda sidorna, svingarmen höjs upp och och staven sätts på plats igen. Staven sitter på samma sätt som tidigare och var skulle dessa snedbelastning uppstå? Har du något emot att skicka nummer till den jeppen så skulle jag vilja höra hans förklaring.
Dessutom är det mått jag har hört från verkstad 35 mm och sen 50mm.

Just med sänkning 35 fram och 40 bak spelar ingen roll, det är inte så pass stor skillnad i det hela ändå. Ibland så sitter baken högre ibland lägre, samma med frammen(det är när man tycker bilen ser hög ut ibland, och låg o fin ut dom andra gångerna...)
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
danielr112

Post by danielr112 »

skrattar åt killen på verkstan.. bilen blir inte sne om du ställer båda sidorna lika ju! och sedan har du ju splines på båda sidorna i olika lägen så man kan sänka olika mycket beroende på hur man flyttar själva staven. dvs flytta 2 kuggar inre och en kugge yttre kan vara mindre än att flytta en kugge yttre.. vet inte om ja sa rätt men principen e så.

och bilen blir inte heller ngt nämnvärt mjukare. visst så blir org vinkeln lite skillnad mot vart armens hål för staven är mot vad den e på andra sidan. detta kan bilda en liten snebelastning.. men om man sänker t ex 20mm så handlar det kanske om att staven hamnar 2mm uppåt/nedåt. och detta är inte ngt som man behöver oroa sig för

hoppas att det var en ngn vettig förklaring
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det enda som skulle kunna bli mjukare är att dämparna inte orkar dämpa lika mycket. Men det vet jag inte om det stämmer, dämparen är ju cylindiska i sin form och trycket i den bör vara konstant.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply