Drivaxlar? Drivknutar?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lynette

Drivaxlar? Drivknutar?

Post by Lynette »

Jag är inte alls inne på bilar, men har fått för mig att man bara ska kunna byta drivknut på bilar. Det dunkar när jag svänger, har en 205 gr. Skyddsbälgarna är trasiga, så nu var jag ute och letade och skulle se vad en drivknut kosta, men det gick tydligen bara att köpa hela drivaxlarna. Någon som vet?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Det är olika, på en del modeller kan man byta lösa knutar och på en del måste man byta hela axeln eftersom den yttre knuten och axeln är en enhet. T.ex. om man köper Löbro-Spidan's knutar/axlar till 205 så är dom i en enhet. Men CDX's drivknutar har lösa axlar och kan bytas separat.

Du får kolla vad det sitter på din bil. Ev. kan du bara fylla på fett i knutarna och byta damasker, så tystnar dom och håller en stund till om du har tur.
mera grus
307 sport -05
Lynette

Post by Lynette »

Per Larsson wrote:Det är olika, på en del modeller kan man byta lösa knutar och på en del måste man byta hela axeln eftersom den yttre knuten och axeln är en enhet. T.ex. om man köper Löbro-Spidan's knutar/axlar till 205 så är dom i en enhet. Men CDX's drivknutar har lösa axlar och kan bytas separat.

Du får kolla vad det sitter på din bil. Ev. kan du bara fylla på fett i knutarna och byta damasker, så tystnar dom och håller en stund till om du har tur.

Ja, den har stått ett tag nu och ska in för besiktning när lönen kommer.. De ser inte att de är trasiga på besiktningen då? För det verkligen dunkar, helst när jag svänger höger.. Man kan ju prova, nån koll på vad bara skyddsbälgarna kan kosta?
danielr112

Post by danielr112 »

gummibälgar till mi16/gti kostar 79kr på biltem på ett ung.

sedan vet ja inte vilken bil du hade..

har pkt igenom med knakande drivknutar och bälgar dom varit kassa.. de har klagat lite men itne mer
Callek

Post by Callek »

Beställde yttre och inre och damask till min 309 Green idag, Landade på runt 300kr för båda. Köpte på en lokal firma som säljer reservdelar.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Att det låter illa i drivknutarna struntar bilprovningen i, men om damaskerna är trasiga blir det bakläxa. (Om inte besiktningsgubben är på bra humör)
mera grus
307 sport -05
Lynette

Post by Lynette »

daromer wrote:gummibälgar till mi16/gti kostar 79kr på biltem på ett ung.

sedan vet ja inte vilken bil du hade..

har pkt igenom med knakande drivknutar och bälgar dom varit kassa.. de har klagat lite men itne mer

Det var ju inte så himla farligt.. en peugeot gr, men det kan väl itne skilja så mycket. På förra besiktningen, när förra ägaren hade den, stod det bara på bra att veta att bälgarna var trasiga, får prova besikta först och se vad de säger.. om de inte blir sura när de provkör :P
Freddan

Post by Freddan »

Per Larsson wrote:Att det låter illa i drivknutarna struntar bilprovningen i, men om damaskerna är trasiga blir det bakläxa. (Om inte besiktningsgubben är på bra humör)

Trasiga damasker blir bara "bra att veta" :)
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Guest

Post by Guest »

Vad händer egentligen när det är helkört med en drivknut?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Anonymous wrote:Vad händer egentligen när det är helkört med en drivknut?

Den hoppar isär och kulorna i knuten flyger åt alla håll å kanter. Och det går inte att köra med bilen längre för det driver inte på hjulen.
mera grus
307 sport -05
Guest

Post by Guest »

Per Larsson wrote:

Den hoppar isär och kulorna i knuten flyger åt alla håll å kanter. Och det går inte att köra med bilen längre för det driver inte på hjulen.

Så det kan vara livsfarligt att köra om det dunkar?
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Anonymous wrote:
Per Larsson wrote:

Så det kan vara livsfarligt att köra om det dunkar?

Nä, det händer inte mer än att du blir ståendes med bilen. Drivknuten är bara att byta, det är inget annat än själva knuten som tar stryk om den går sönder. Det kanske lät lite dramatiskt det där om att kulorna flyger åt alla håll å kanter, men det är inget farligt. Den går sönder helt enkelt.
mera grus
307 sport -05
Guest

Post by Guest »

De sa då ingenting om min drivknutar på besiktingen igår! Och de smäller verkligen. Enda som vart var trasiga bälgar på Bra att veta :)
Post Reply