Tjena alla glada och andra.
Har en 306 1.6 -95.
Undrar om det är normalt att temp mätaren går upp över 70grader när man ligger i 110km/h på femmans växel. Den lägger sig runt 90-100 grader då.
Saktar man ner till nittio så sjunker tempen till 70grader strax igen.
Om det inte är normalt, vad kan det vara för fel då?
/Tack på förhand.
Temp mätaren?
-
Homer
Temp mätaren
Förlåt, jag menar ju att den ligger vid 90grader och stiger till ca 95 - 105 grader typ, när man ligger i 110km/h på femmans växel. Tycker nog att den borde ligga kvar på 90grader.. eller?
-
Konsulten
90 grader lär ju vara ganska normalt om du har en termostat som låt säga öppnar vid 92 grader. Skulle min bil bara visa 70 grader så anser jag att termostaten är öppen hela tiden vilket ger för låg motortemperatur.
Att den närmar sig 100 grader är heller inte något problem då systemet är av sluten typ och "röd" markering börjar på de flesta bilar vid 110 grader.
Såvida det inte är oljetemeraturmätaren du tittar på , i så fall är dina värden helt normala.
Att den närmar sig 100 grader är heller inte något problem då systemet är av sluten typ och "röd" markering börjar på de flesta bilar vid 110 grader.
Såvida det inte är oljetemeraturmätaren du tittar på , i så fall är dina värden helt normala.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Gumman har en 206 Sport -05
-
Homer