Knack i ratten

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Megalodon

Knack i ratten

Post by Megalodon »

Bilen är en 309Gti16 och när jag kör över gropar/gupp knackar det i ratten. Vad skulle tippa på att det är? Inget som känns, det bara hörs från ratten.
309 Gti16V

"All of its cars from the 1.1 litre 205 through the ugly duckling 309 to the 2.2 litre 505 GTi had a rightness and a righteousness about them that turned every humdrum drive into a journey. Someone, I once wrote, in the bowels of Peugeot understands handling and how a chassis should feel." - Jeremy Clarkson
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

styrväxeln? styrstag..? slitna krängningshämmarstag....?
Megalodon

Post by Megalodon »

Ok.. det går alltså inte att säga sådär bara. Det konkar liksom inte f.ö i framvagnen.. det hörs bara genom ratten.. är styrstag/styrväxel troligast kanske?
309 Gti16V

"All of its cars from the 1.1 litre 205 through the ugly duckling 309 to the 2.2 litre 505 GTi had a rightness and a righteousness about them that turned every humdrum drive into a journey. Someone, I once wrote, in the bowels of Peugeot understands handling and how a chassis should feel." - Jeremy Clarkson
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sitter det inte nån form av lagring i rattstången? Vet inte hur peugeot löst det men på BX sitter det en bussning som kan glida ut och då klonkar det just i ratten.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Megalodon

Post by Megalodon »

Det är nog inget ovanligt fenomen iaf. Det låter likadant i postbilarna jag kör på nätterna. Dvs knackande ljud speciellt på "tvättbrädevägar".. Annars märker jag inte av det på min bil.
Frågan är ju hur jag kan kolla vad det rör sig om?
309 Gti16V

Post Reply