Några småfrågor - reläer, klocka...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Calle b

Några småfrågor - reläer, klocka...

Post by Calle b »

Hej! Heter Calle, kommer infrån kalmar och är ny i Peugeotland, allt jag kan om bilar rör systermärket citroën. Har precis köpt en 306 1995 privat, verkar blivit pålurad en bil med kass topp-packning, men det ska jag inte tynga er med, det får jag tynga lämplig mek. med.

Några småfrågor (lär bli fler med tiden):
-Min vindrutetorkare går inte tillbaka till utgångsläget när jag drar spaken nedåt för att bara få ett svep, impulstorkaren alltså. Den stannar där den vill när jag släpper spaken, samma sak med spolningen. Vad kan det vara? Reläfel? Vilket relä? Min bil (1,6:a) har några tomma reläplatser, normalt?

-Min klocka/termometerdisplay visar inga värden, bakgrundsbelysningen funkar, men varken temp eller klocka visas.

- Bilen vibrerar där bak om man bromsar "medelhårt", känns som skeva skivor fast inte riktigt lika mycket. Men det är ju trummor bak?

Någon som kan hjälpa en gröngöling? :)
Fredrik Sjöberg

Post by Fredrik Sjöberg »

Testa att ta loss klockan? Kolla så inget sitter löst? Jag vet inte...
Men man bänder loss plastbiten som sitter utanför den bara så sitter klockan med 2 skruvar.
Amar

Post by Amar »

1: det låter som reläfel.. kolla i instruktionsboken om vilket relä som är till torkarna. Ett relä på skroten kostar inte många kronor, ett nytt hos peugeot kostar säkert en mindre förmögenhet. det finns alltid nån ledig reläplats, men de skal linte vara så många.

2: som bumbisäger, kolla så det itne är glapp nånstans med klockan, kan också vara så att den displayen gett upp

3: vet inte hur det är med trumbromsar o vibrationer, men trummor kan väl bli skeva de med? eller?
Post Reply