Oljud från slutstegen.
Oljud från slutstegen.
hejsan på er.
har skaffat mig ett stort problem, det började så här:
jag skulle installera ljudkänsliga led-ljus i baslådan, skruvade loss en pluskabel te ett slutsteg o tänkte sätta plus där, funkade skit bra, sen skulle jag koppla in nästa o då glappade det till i plusen som går te slutsteget, det glappade te typ 10 snabba gånger innan jag hann skruva dit. sen när jag satte på steroen så hörde jag inget ljud från basarna. gick då bak och kollade och då hade en 40A säkring gått. bytte denna och drog igång steroen igen, då hörde jag ett ljud som lät ungefär som om bilen skulle stå på tomgång. började leta efter fel, sökte igenom varje sladd och kollade alla säkrningar, hittade inget fel. tog då en lång grov sladda och satte på minus på batteriet och jordade, ingen skillnad. Bytte lågnivå utgång men ingen skillnad.
tänkte sen att jag skulle kolla vad som hände om jag startade bilen, då kom det ett jävla vinande ljud, vart starkare allt efter att jag gasade, det ljudet kom så klart från generatorn. men saken e detta att jag aldrig haft problem med detta innan.
kan någon hjälpa mig?
har skaffat mig ett stort problem, det började så här:
jag skulle installera ljudkänsliga led-ljus i baslådan, skruvade loss en pluskabel te ett slutsteg o tänkte sätta plus där, funkade skit bra, sen skulle jag koppla in nästa o då glappade det till i plusen som går te slutsteget, det glappade te typ 10 snabba gånger innan jag hann skruva dit. sen när jag satte på steroen så hörde jag inget ljud från basarna. gick då bak och kollade och då hade en 40A säkring gått. bytte denna och drog igång steroen igen, då hörde jag ett ljud som lät ungefär som om bilen skulle stå på tomgång. började leta efter fel, sökte igenom varje sladd och kollade alla säkrningar, hittade inget fel. tog då en lång grov sladda och satte på minus på batteriet och jordade, ingen skillnad. Bytte lågnivå utgång men ingen skillnad.
tänkte sen att jag skulle kolla vad som hände om jag startade bilen, då kom det ett jävla vinande ljud, vart starkare allt efter att jag gasade, det ljudet kom så klart från generatorn. men saken e detta att jag aldrig haft problem med detta innan.
kan någon hjälpa mig?
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
upp upp!
kom igen nu! någon måste kunna hjälpa mig.
Hey nu har jag lite svårt att koncentrera mig så här sent på kvällen... börjar bli lite trött... har lite svårt att förstå vad du gjort i det första stycket... men det sista när du startar bilen låter som ett praktexempel på "generatorvin" som uppstår av att strömkabeln och lågnivåkablen ligger för nära varann och därför blir det en störning.... ska titta på resten sen men de va i alla fall nått... vad ska du nu göra åt detta? jo de e helt enkelt så att du måste se till att ström och jordkabel inte går nära lågnivåkabeln... rekomenderat avsånd är MINST 30 cm... lycka till
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
lågnivåoch ström går på separata sidor. har även testat att placera stereon på baslådan så jag bara använde en lågnivåkabel som är max 30 cm. vart ingen skillnad, börjar tror att det är min stereo som e knäpp!
spoon_do wrote:lågnivåoch ström går på separata sidor. har även testat att placera stereon på baslådan så jag bara använde en lågnivåkabel som är max 30 cm. vart ingen skillnad, börjar tror att det är min stereo som e knäpp!
åter igen kolla jorden. finns en separat dosa som fixar jorden.. kostar dryg 200!
Körde förut 306 RC Edition.
- Stefan Sager
Jag har haft samma problem, då hade det med lågnivåkabeln att göra.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Prylgalen wrote:Du kan nog bränt lågnivåutgången på stereon om du hadde igång steget när du lossade jorden å pillade där, då jordar den genom lågnivån och stereon kan gå åt H-vete .
kan nog stämma, ska kontakta Mds imorgon om garanti o skit då
- Stefan Sager
Radeon wrote:du vet lågnivå kabeln är det jord oxåStefan Sager wrote:Jag har haft samma problem, då hade det med lågnivåkabeln att göra.det är ju den jag pratar om
Yes, jag känner till begreppet signaljord.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
spoon_do wrote:Prylgalen wrote:Du kan nog bränt lågnivåutgången på stereon om du hadde igång steget när du lossade jorden å pillade där, då jordar den genom lågnivån och stereon kan gå åt H-vete .
har du otur går inte det på garantin. Om du bränner nått så lär du nästan ha försäkring..
I en Peugeot Klubb nära dig
Medlem nr 1074
- 306GTi 97B - - såld
HellGhost wrote:spoon_do wrote:Prylgalen wrote:Du kan nog bränt lågnivåutgången på stereon om du hadde igång steget när du lossade jorden å pillade där, då jordar den genom lågnivån och stereon kan gå åt H-vete .
har du otur går inte det på garantin. Om du bränner nått så lär du nästan ha försäkring..
Eller så är det bara mds som åter igen spökar.... får dåliga vibbar....
men kolla jorden
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Luuk wrote:HellGhost wrote:spoon_do wrote:Prylgalen wrote:Du kan nog bränt lågnivåutgången på stereon om du hadde igång steget när du lossade jorden å pillade där, då jordar den genom lågnivån och stereon kan gå åt H-vete .
Eller så är det bara mds som åter igen spökar.... får dåliga vibbar....
men kolla jorden
ska testa spela med en anna enhet idag istället o se om problemet återstår.
min garanti hade tyligen gått ut, men köpte någon drulle garanti till oxå men fattar inte rikigt va dom menar med det och hur länge den varar.
OLjud från högtalarna
Tja har exakt samma problem.. KOpplat in Infinity kappa serien till framsystemet. Har delningfilter till diskanetrna. Jag har lågnivåkabeln till framsystemet på höger sida av bilen, och strömkabeln på vänster sida av bilen, på v-sida går även Lågnivåkabel för basen. Mitt problem är att när jag startar bilen så får jag ett kraftigt vinande generator ljud ut ur framsystemets högtalare. Endast från framsystemet! Och min strömkabel är långt ifrån lågnivån till framsýstemet. Vad kan jag göra?? e det nån som vet? Kan det vara så att MDS lågnivåkablar rent ut sagt suger? För mina lågnivåkablar är från MDS. Har testat att byta utgång på stereon oxå för att se om felet är där ifrån. Men det visade sig att stereon är felfri.
Va uppe på BRL. Chefsansvarig för ljudbygget sa åt mig att dra kabeln på högersida av bilen, Gjort det! som sagt, fortfarande missljud!
Play the game fair!
Va uppe på BRL. Chefsansvarig för ljudbygget sa åt mig att dra kabeln på högersida av bilen, Gjort det! som sagt, fortfarande missljud!
Play the game fair!
Re: OLjud från högtalarna
Haido wrote:Tja har exakt samma problem.. KOpplat in Infinity kappa serien till framsystemet. Har delningfilter till diskanetrna. Jag har lågnivåkabeln till framsystemet på höger sida av bilen, och strömkabeln på vänster sida av bilen, på v-sida går även Lågnivåkabel för basen. Mitt problem är att när jag startar bilen så får jag ett kraftigt vinande generator ljud ut ur framsystemets högtalare. Endast från framsystemet! Och min strömkabel är långt ifrån lågnivån till framsýstemet. Vad kan jag göra?? e det nån som vet? Kan det vara så att MDS lågnivåkablar rent ut sagt suger? För mina lågnivåkablar är från MDS. Har testat att byta utgång på stereon oxå för att se om felet är där ifrån. Men det visade sig att stereon är felfri.
Play the game fair!
Men va f*n va störande... hmm men som sagt... kolla jorden för steget... sen som du säger så kan de vara så att mds-kabeln suger rostig kamelpung.... dra till brl och kolla med dem... eller så köper du DLS kabel direkt...dom e garanterat felfria... men som sagt kolla först jorden... kan vara den som spökar..
Svart 206 RC -04 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
-
ulke/ ej loggad
Testa med att dra ett par lågnivåkablar från stereon när ni har den löst liggandes t ex i passagerarsätet, och dra dem utanför bilen och till steget....därigenom kan ni utesluta störningar från andra kablar (vagabonderande strömmar)
I fallet med "neonljusinkopplingn" låter det sannorlikas att det har uppstått ett jordfel i huvudenhten....
och FFS om ni skall koppla in neon......låt den ALdrig drivas av slutsteg eller från högtalarkablarna.....bara SKIT med det
I fallet med "neonljusinkopplingn" låter det sannorlikas att det har uppstått ett jordfel i huvudenhten....
och FFS om ni skall koppla in neon......låt den ALdrig drivas av slutsteg eller från högtalarkablarna.....bara SKIT med det