Komphöja och E85
- .:torulf:.
Jag körde på etanol hela förra sommaren.
funkade ganska bra, men jag fick ju ingen extra effekt av det pga att jag inte har kompsänkt motorn ännu.
Jag ska passa på att göra det när jag byter kolvringar, vilket inte är dags ännu.
Spec för min motor:
Mi16 1.9 -89 allt orginal utom småtrimmad topp
orginalspridare 214 cc/m ??? , klarar inte av full full effekt med etanol, går på > 100% durycycle när man försöker (vilket ger för tunn blandning)
Megasquirt 1.1, insprut
EDIS-4, tändning, från FORD (styrt av MS)
Det enklaste o billigast är att skaffa en ställbar btr och sätta efter orginal btr
Själv skulle jag nog byta spridare och byta till en ställbar btr (ta bort org btr)
Men jag rekomenderar byta sprut så du kan mappa själv, blir ju lättare med ev. kommande trim också.
funkade ganska bra, men jag fick ju ingen extra effekt av det pga att jag inte har kompsänkt motorn ännu.
Jag ska passa på att göra det när jag byter kolvringar, vilket inte är dags ännu.
Spec för min motor:
Mi16 1.9 -89 allt orginal utom småtrimmad topp
orginalspridare 214 cc/m ??? , klarar inte av full full effekt med etanol, går på > 100% durycycle när man försöker (vilket ger för tunn blandning)
Megasquirt 1.1, insprut
EDIS-4, tändning, från FORD (styrt av MS)
Det enklaste o billigast är att skaffa en ställbar btr och sätta efter orginal btr
Själv skulle jag nog byta spridare och byta till en ställbar btr (ta bort org btr)
Men jag rekomenderar byta sprut så du kan mappa själv, blir ju lättare med ev. kommande trim också.
.:torulf:. wrote:Jag körde på etanol hela förra sommaren.
Du menar väl komphöjt va?
Jag tycket det lutar åt en ställbar btr, fetare spridare, piggyback sprut och tändning typ smt7 (billigast, enklast?), och planad topp med komphöjning. Det borde kunna ge några extra hästar samtidigt som man kör miljövänligt och slipper bilprovningens gnäll om co-halt.
Finns det några andra alternativ än smt? Megasquirt är väl bara sprut men ingen tändning, hur ordnar man tändningen då?
Visst borde man kunna köra med en "dummykat" (rensad eller rakt rör genom katten) med denna konfiguration? Det borde vara obefintlig co och hc om man kör E85
Sugtrim is teh shit 
Peugeot 205 GTI -89 xu9jaz
Portad, planad topp. Mirafrästa ventilsäten. Trimkam.
- .:torulf:.
Jepp, jag menar höjt..
Megasquirt går att bygga om för att endast köra tändning, eller för att köra både tändning och insprut, eller ha det standard och bara köra insprut.
Det enklaste sättet att få både sprut och tändning är MSnS mode
kolla på http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... .html#msns
Megasquirt går att bygga om för att endast köra tändning, eller för att köra både tändning och insprut, eller ha det standard och bara köra insprut.
Det enklaste sättet att få både sprut och tändning är MSnS mode
kolla på http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... .html#msns
Kom på en grej idag. Skulle det funka att byta spridare till sådana som ger 30% mer flöde (om såna finns) vid samma soppatryck (3 bar). Min tanke är att det skulle kompensera för E85 mindre energivärde utan att ECU:n vet om det. ECU:n skulle tro att den kör på bensin men den ökande mängden bränsle från spridarana skulle kompensera för E85:s mindre energiinnehål, och standardmappen i ECU:n skulle stämma ganska bral. De små avvikelser som skulle bli skulle sedan lambdastyrningen kompensera för. Då skulle man faktiskt slippa byta btr. Eller känner ECU:n av att det är andra spridare med större flöde?
Sugtrim is teh shit 
Att bara öka spridar flödet med ca 30% är den enklaste och bästa lösningen. Sprutboxen har inte en aning om vilka spridare som den öppnar och stänger, och genom att öka flödet i spridarna så påverkas heller inte själva bränsle kurvan eller tändningen.
En annan sak som man bör fundera över är att etanol eller andra alkoholbaserade bränslen är betydligt aggresivare mot packningar och olika plastdetaljer i bränsle systemet. Och att det dessutom försämrar smörj egenskaperna hos de flesta på marknaden förekomande mineral och syntet oljor, vilket i sin tur orsakar högre slitage.
Vid olika försök som bla FOA och SL gjort med etanoldrift har man kommit fram till att vegitabiliska oljor lämpar sig bättre, och man har även tagit fram bränsledetaljer så som spridare och pumpar av speciell kvalité för ändamålet.
En annan sak som man bör fundera över är att etanol eller andra alkoholbaserade bränslen är betydligt aggresivare mot packningar och olika plastdetaljer i bränsle systemet. Och att det dessutom försämrar smörj egenskaperna hos de flesta på marknaden förekomande mineral och syntet oljor, vilket i sin tur orsakar högre slitage.
Vid olika försök som bla FOA och SL gjort med etanoldrift har man kommit fram till att vegitabiliska oljor lämpar sig bättre, och man har även tagit fram bränsledetaljer så som spridare och pumpar av speciell kvalité för ändamålet.
205 GTI-89 / 745 turbo -90
låg? vi har högohmiga (16 ohm) på peggorna 
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
-
B1ack_Mi16
Jag tror att det är exakt samma (hög ohmiga) spridare på min 205 GTI som det är orginal på Volvo B-234F och B-230F.
Det är ju lättare att hitta större hög ohmiga spridare, än låg ohmiga så det är väl bra.
Annars funkar det att sätta dit Volvo 740/940 turbo spridarna (låg ohmiga) om man också har förkopplings motstånden dito dom är på 337cc/min ca 30% större (samma som sitter på Peugeot 505 turbo) Bosch nr 0 280 150 804.
Det är ju lättare att hitta större hög ohmiga spridare, än låg ohmiga så det är väl bra.
Annars funkar det att sätta dit Volvo 740/940 turbo spridarna (låg ohmiga) om man också har förkopplings motstånden dito dom är på 337cc/min ca 30% större (samma som sitter på Peugeot 505 turbo) Bosch nr 0 280 150 804.
205 GTI-89 / 745 turbo -90
IvarS wrote:Är du helt säker? Jag har läst nånstans att det är låg..
505t har lågohm, resterande är vad jag vet högohmiga.
Borde väl bara vara till att ta bort kablarna och testa med en multimeter.
I övrigt om man har rätt ohm-antal. Är det bara att byta till en spridare med rätt flöde? Hur är det med gängor skiljer de sig mycket mellan spridare eller brukar de vara samma? Visst finns det lite olika typer på hur de öppnar sig?
Finns det nån tabell där man skulle kolla detta?
I övrigt om man har rätt ohm-antal. Är det bara att byta till en spridare med rätt flöde? Hur är det med gängor skiljer de sig mycket mellan spridare eller brukar de vara samma? Visst finns det lite olika typer på hur de öppnar sig?
Finns det nån tabell där man skulle kolla detta?
Sugtrim is teh shit 
bara spridarna är toppmatade och har rätt kontakter (bosch) så är det lugnt, de sitter med o-ringar, inte gängor.