Större bromsar på en Mi16?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Sahlen

Större bromsar på en Mi16?

Post by Sahlen »

Blev lite sugen på att få dit större bromsar på min Mi16. Nu sitter det original 266 mm fram. Minst 300 mm men hellre större skulle sitta fint.

Skivor är väl inget större problem att få tag i? Hur är det med oken. Nya kostar ant. mer än min bil, så man kanske kan plocka ok från någon annan pegutt?

Vad sitter det för bromsar på en 406 coupé? Någon annan bil som har större ok som passar på 405?
Kör Peugeot 405 MI16
André V

Post by André V »

Coupén (fram t.o.m. iaf -03) har 305 mm skivor och fyrkolvs Brembo-ok. Om de passar "bolt on" på en 405:a vet jag dock inte.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Sahlen

Post by Sahlen »

Låter intressant.

Bolt-on har jag inte räknat med. Mindre modifieringar kan jag ta.
Kör Peugeot 405 MI16
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Ursäkta min skepsis men varför? :)
Jag har alltid klarat mig med orginal..
Visserligen gjort av med en hel del bromsbelägg men jag ska testa lite värre doningar nu i samråd med Pean och se om jag inte kan hitta ett märke med lite livslängd.

Tyvärr fanns inte PFC till 405an men det finns 2 belägg som man antagligen kan modifiera så dom passar 405an.
Pagid fanns som passar orginal.. dock lite dyrare och antagligen inte riktigt lika bra vad jag förstår det som..

Hmm iofs, byter man ok så kanske det finns PFC som passar bolt on för framtida bruket :) *funderar*
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Eric Josefsson wrote:Ursäkta min skepsis men varför? :)
Jag har alltid klarat mig med orginal..
Visserligen gjort av med en hel del bromsbelägg men jag ska testa lite värre doningar nu i samråd med Pean och se om jag inte kan hitta ett märke med lite livslängd.

Tyvärr fanns inte PFC till 405an men det finns 2 belägg som man antagligen kan modifiera så dom passar 405an.
Pagid fanns som passar orginal.. dock lite dyrare och antagligen inte riktigt lika bra vad jag förstår det som..

Hmm iofs, byter man ok så kanske det finns PFC som passar bolt on för framtida bruket :) *funderar*

Sahlen kanske vill ha det för syns skull? Vet inte vad han har för fälgar, men med exempelvis 17" ser originalskivorna taniga ut.

Annars håller jag med Eric, har samma på min BX och nog f*n bettar det så det räcker med Brembo MAX och GreenStuff. Dock är livslängden på de klossarna kass. Har gjort åt 3 uppsättningar på typ 1 år (dyrt)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R0sef0rs

Post by R0sef0rs »

Det finns i huvudsak två alternativ för dig.

1. Du kör på T16, bromsar som passar rätt på och du har inga problem med fälgar. 283 mm skivor och ok kan du köpa av mig.
2. Du kör på cupéns bromsar som enligt utsago ska passa bolt on. Nya ok ligger på 7000 kr paret på pugg men en i säljes säljer begagnade.

Ang klossar har jag hört mycket gott om i synnerhet ett fakbrikat, Pagid. I pris ligger dom dock över andra, mellan 2 och 3000 spänn, beroende på storlek/typ.
R0sef0rs

Post by R0sef0rs »

Det finns i huvudsak två alternativ för dig.

1. Du kör på T16, bromsar som passar rätt på och du har inga problem med fälgar. 283 mm skivor och ok kan du köpa av mig.
2. Du kör på cupéns bromsar som enligt utsago ska passa bolt on. Nya ok ligger på 7000 kr paret på pugg men en i säljes säljer begagnade.

Ang klossar har jag hört mycket gott om i synnerhet ett fakbrikat, Pagid. I pris ligger dom dock över andra, mellan 2 och 3000 spänn, beroende på storlek/typ.
Guest

Post by Guest »

.. och just det. Cupéns bromsar är rätt breda (bara gapet mellan kolvarna är 18 + 28 + 18 + lite till) vilket gör att det kan bli kompabilitetstrassel med fälgar och deras ET.
Sahlen

Post by Sahlen »

Anledningen till att jag började fundera på större skivor och ok var att jag just nu har problem med överhettade skivor när jag kör lite mer inspirerat. Efter knappt tio min hårdkörning är bromsarna så mattade att det är totalt omöjligt att låsa hjulen. Dessutom brinner bromsdammet så det ser ut som en vinkelslip i hjulen när jag bromsar.

Jag ska byta belägg till, Pagid, Greenstuff eller Ferodo beroende på pris och om de passar. Skivor ska också bytas till Brembo max. Det var här jag tänkte att om detta inte blir tillräckligt bra kanske jag borde fixa större bromsskivor för bättre kylning.

Sen är det ju inte fel om skivorna fyller ut lite mer i fälgen.
Kör Peugeot 405 MI16
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Skumt.. jag har kört bana i över 30minuterspass utan bekymmer :wink:
Dom Pagidbelägg (RS4-2) jag tittar på nu kostar 2100:- för fram.

PFC kostar ca 1900:- men som sagt dom måste man bearbeta för att dom ska passa

Greenstuff är ingen höjdare, visst dom funkade men jag gjorde av med en uppsättning på 2banmöten..

Men att jämföra greenstuff med dom pagidbeläggen eller ännu bättre PFC är nog inte rättvist på något sätt..
Fast du kanske ska köra gata kom jag att tänka på nu :oops:

Ska du köra gata så rekomenderas inte mina tankar och ideér om bromsar :roll:
///Mi16
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Om dina bromsar överhettar kan du ju till en början testa med att byta bromsvätska! Det kan ju vara så enkelt..

Byt till ny fräsch bromsvätska så funkar det säkert bättre. Eller ännu bättre, byt till bättre bromsvätska än orginal.
Bästa bromsvätska om man betänker vad det kostar mot vad man får är helt klart Motul RBF 600! Kan beställas för 77kr/halvlitern från www.quattro.se

Köpte därifrån själv och de har en bra service!

Nästa steg kan ju vara att slitsa bromsarna, kolla under vår sponsorsida (om du är medlem). Rolleslitz gör det för några hundringar/par!
Vet inte om det hjälper så jättemycket, men lite gör det säkert och det blir ju mycket snyggare än orginal!
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Sahlen

Post by Sahlen »

Eric Josefsson wrote:Skumt.. jag har kört bana i över 30minuterspass utan bekymmer :wink:

Greenstuff är ingen höjdare, visst dom funkade men jag gjorde av med en uppsättning på 2banmöten..

Men att jämföra greenstuff med dom pagidbeläggen eller ännu bättre PFC är nog inte rättvist på något sätt..

Jag hoppas det är 2100:- per par :? . Var hittar jag dom billigast? Vad säger ni om Ferodo? Bra? Passar Mi16?

Det är mest gata. Men det hindrar mig inte från att åka kurviga vägar där man behöver bromsa. :D

Så nya skivor, bättre belägg och ny bromsvätska ska förhoppningsvis rädda mig ifrån att behöva byta till större grejer?
Kör Peugeot 405 MI16
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Sahlen wrote:
Eric Josefsson wrote:Skumt.. jag har kört bana i över 30minuterspass utan bekymmer :wink:

Jag hoppas det är 2100:- per par :? . Var hittar jag dom billigast? Vad säger ni om Ferodo? Bra? Passar Mi16?

Det är mest gata. Men det hindrar mig inte från att åka kurviga vägar där man behöver bromsa. :D

Så nya skivor, bättre belägg och ny bromsvätska ska förhoppningsvis rädda mig ifrån att behöva byta till större grejer?

Ja det är komplett för en "axel" jag pratar med Pean nu för Per Stacke är vettig ;) Men problemet om du kör mycket gata är att riktiga racingbelägg väsnas och skitar ner en hel del.. :wink:
///Mi16
Sahlen

Post by Sahlen »

Ok. Då kanske man inte ska satsa på alltför häftiga belägg. Bara det blir bättre än det är nu.

Får ta och kolla runt lite. Finns det några fler än Pean som har bra grejer?
Kör Peugeot 405 MI16
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Sahlen wrote:Ok. Då kanske man inte ska satsa på alltför häftiga belägg. Bara det blir bättre än det är nu.

Får ta och kolla runt lite. Finns det några fler än Pean som har bra grejer?

Om inte skivor och belägg är för slitna kan du ju börja med att bara byta bromsvätska. Kör du mest gata behöver du säkert inte sportbelägg..
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Post Reply